PDA

Bekijk de volledige versie : Conditie kinderen gaat achteruit


Barst
23rd May 2011, 23:43
Conditie kinderen gaat achteruit


Onderzoekers van de Essex University in Groot-Brittannië vergeleken de prestaties van een groep 315tienjarigen in 2008 met die van 309 leeftijdsgenootjes in 1998, tien jaar eerder dus. Het team stelde vast dat de huidige tieners 27,1procent minder sit-ups konden uitvoeren dan hun leeftijdgenootjes tien jaar eerder. Ze bleken een kwart minder spierkracht te hebben in hun armen, terwijl hun grip ook al 7procent minder sterk was. En kon in 1998 slechts één tienjarige op twintig zijn eigen gewicht niet optrekken, dan was dat in 2008 al het geval voor één op de tien.


‘Ook wij merken al jaren een negatieve trend in onze bewegingsonderzoeken rond kinderen', zegt professor Greet Cardon van de UGent. ‘Eigenlijk zouden kinderen een uurtje per dag moeten bewegen en zeker drie keer per week krachtactiviteiten moeten uitoefenen. Maar de realiteit is dat de meesten daar niet aan toekomen.'


DS, 23-05-2011

Charlotte Van Helshoecht
24th May 2011, 09:14
Ik zou het als moeder raar vinden om je kind te verplichten in 'actie' te schieten. De meeste kinderen doen een bepaalde sport als hobby en die hebben bij mijn denken dan toch genoeg beweging, maar echt krachtactiviteten? Ik zou niet weten hoe ze dit bedoelen, moet een kind van 10 jaar nu echt met gewichten zitten oefenen op zijn krachtcapaciteit. Zou een vreemd beeld geven vind ik. Ik ben er zeker mee eens dat kinderen genoeg beweging moeten hebben, dit om zijn gezondheid te optimaliseren, maar niet bepaald voor de reden dat ze sterker moeten worden.

Hanne.Hofkens
24th May 2011, 09:19
Een moeder kan haar kind zeker en vast niet verplichten om aan sport te doen want dan zit het kind tegen zijn of haar zin op sport en dan zal hij het er ook zijn voeten aanvegen. De moeder kan wel het kind aanmoedigen om aan sport te doen. Zelf vind ik sport ook redelijk belangrijk en zal ik mijn kinderen zeker en vast aanmoedigen om aan sport te doen.
Natuurlijk is het aan hen om te beslissen welke sport.
Ik denk dat er nu ook gewoon veel meer jongeren aan overgewicht leiden waardoor sporten voor hen moeilijk wordt. Wanneer ook de ouders niet sportief zijn, zullen zij hun kind ook niet aanmoedigen om sportief te zijn.
Ik denk dat dit één vn de tendensen zijn van de laatste 10 jaar!