dieter.tielemans
24th May 2011, 00:27
Broers Dardenne weer bekroond in Cannes
Le gamin au vélo' van Luc en Jean-Pierre Dardenne heeft de Grand Prix gewonnen, de tweede prijs op het Filmfestival van Cannes. Ze delen de prijs met de Turkse film ‘Bir zamanlar Anadolu’da’ van de regisseur Nuri Bilge Ceylan. De Gouden Palm is voor de Amerikaan Terrence Malick.
De Belgische regisseurs wonnen ook al twee keer de Gouden Palm, voor 'Rosetta' (1999) en 'L'enfant' (2005). De 'double palmes' zijn een select clubje met maar vijf leden. De filmbroers hebben dus geen geschiedenis geschreven door een derde Gouden Palm binnen te rijven.
'Le gamin au vélo' werd wel zeer goed ontvangen in Cannes. De competitie was dit jaar zeer sterk, met nieuwe films van Aki Kaurismaki, Pedro Almodovar en Terrence Malick die alle drie een grote fanclub hadden, net als de stomme zwart-witfilm 'The artist' van de minder bekende Franse regisseur Michel Hazanavicius.
'Le gamin au vélo' moest het uiteindelijk afleggen tegen 'The tree of life' van de Amerikaanse regisseur Terrence Malick. , een familiekroniek in het Texas van de jaren 50 met Brad Pitt in de hoofdrol. De regisseur was zelf niet aanwezig op de uitreiking en liet de prijs door een van de producers in ontvangst nemen.
'Le gamin au vélo', over een jongen die door zijn vader wordt verlaten maar wordt opgevangen door een kapster, werd als de meest toegankelijke en hoopvolle film van de broers beschreven en sleepte uiteindelijk de Grand Prix in de wacht.
Luc Dardenne bedankte de jonge Thomas Doret en Cécile de France, zijn hoofdrolspelers; Jean-Pierre Dardenne bedankte de producenten en het team achter de film.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110522_057
Mening: Het wordt stilletjes aan een gewoonte, de gebroers Dardenne die in de prijzen vallen. Maar daarom niet minder een chapeau! Ik ben vorige week 'le gamin au vélo' al gaan zien en ik moet zeggen dat die dik in orde is. Thema's die in hun werk dikwijls terugkomen zijn de sociale achterstand, waarbij mensen proberen te ontsnappen aan hun uitzichtloze leven. Ze hanteren een realistische stijl, mede doordat er dikwijls vanuit de losse hand gefilmd wordt. Ze slagen erin om films op een ontspannen manier te produceren. Keep up the good work!
Le gamin au vélo' van Luc en Jean-Pierre Dardenne heeft de Grand Prix gewonnen, de tweede prijs op het Filmfestival van Cannes. Ze delen de prijs met de Turkse film ‘Bir zamanlar Anadolu’da’ van de regisseur Nuri Bilge Ceylan. De Gouden Palm is voor de Amerikaan Terrence Malick.
De Belgische regisseurs wonnen ook al twee keer de Gouden Palm, voor 'Rosetta' (1999) en 'L'enfant' (2005). De 'double palmes' zijn een select clubje met maar vijf leden. De filmbroers hebben dus geen geschiedenis geschreven door een derde Gouden Palm binnen te rijven.
'Le gamin au vélo' werd wel zeer goed ontvangen in Cannes. De competitie was dit jaar zeer sterk, met nieuwe films van Aki Kaurismaki, Pedro Almodovar en Terrence Malick die alle drie een grote fanclub hadden, net als de stomme zwart-witfilm 'The artist' van de minder bekende Franse regisseur Michel Hazanavicius.
'Le gamin au vélo' moest het uiteindelijk afleggen tegen 'The tree of life' van de Amerikaanse regisseur Terrence Malick. , een familiekroniek in het Texas van de jaren 50 met Brad Pitt in de hoofdrol. De regisseur was zelf niet aanwezig op de uitreiking en liet de prijs door een van de producers in ontvangst nemen.
'Le gamin au vélo', over een jongen die door zijn vader wordt verlaten maar wordt opgevangen door een kapster, werd als de meest toegankelijke en hoopvolle film van de broers beschreven en sleepte uiteindelijk de Grand Prix in de wacht.
Luc Dardenne bedankte de jonge Thomas Doret en Cécile de France, zijn hoofdrolspelers; Jean-Pierre Dardenne bedankte de producenten en het team achter de film.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110522_057
Mening: Het wordt stilletjes aan een gewoonte, de gebroers Dardenne die in de prijzen vallen. Maar daarom niet minder een chapeau! Ik ben vorige week 'le gamin au vélo' al gaan zien en ik moet zeggen dat die dik in orde is. Thema's die in hun werk dikwijls terugkomen zijn de sociale achterstand, waarbij mensen proberen te ontsnappen aan hun uitzichtloze leven. Ze hanteren een realistische stijl, mede doordat er dikwijls vanuit de losse hand gefilmd wordt. Ze slagen erin om films op een ontspannen manier te produceren. Keep up the good work!