Ashley.Knegtel
22nd May 2011, 11:07
Leervaardigheden ontwikkelen wordt in het onderwijs steeds belangrijker. Dat bewijst onder meer het groeiend succes van de Lemo-test, een leerstijl- en motivatietest voor laatstejaars secundair en eerstejaars hoger onderwijs.
De Plantijn Hogeschool en EduBROn (Universiteit Antwerpen) ontwikkelden zo’n drie jaar geleden de Lemo-test, een leerstijl- en motivatietest die is toegespitst op leervaardigheden en kenmerken die belangrijk zijn voor het behalen van goede studieresultaten.
“Op dit ogenblik maken een 40-tal secundaire scholen, 12 hogescholen en twee universiteiten (UA en VUB) gebruik van de test”, zegt Herman Van de Mosselaer, diensthoofd onderwijs en onderzoek van de Plantijn Hogeschool. “We hebben in totaal al meer dan 15.000 studenten in het secundair en hoger onderwijs over heel Vlaanderen bereikt.”
“Eén van de opvallende vaststellingen is dat veel studenten nog altijd denken dat memoriseren het belangrijkste is. Maar uit onderzoek bij 3.000 eerstejaars in 11 opleidingen van de Plantijn Hogeschool is gebleken dat wie op dit facet van de test hoog scoort, de minste slaagkansen heeft.” Een kwart van de verschillen in studieresultaten bij eerstejaars in eerste zittijd kan worden verklaard aan de hand van leerstijlkenmerken.
Bron: Gazet Van Antwerpen (18 mei 2011)
Eigen mening:
Dit is wel een interessant onderzoek, maar het zou nog betere zijn moesten ze bij elke leer- en of motivatiestijl tips geven aan de studenten. Op deze manier kan het onderzoek ervoor zorgen om de slaagkansen te verhogen, waardoor er nog verder onderzoek naar gedaan kan worden. Je moet natuurlijk wel eerst de test zelf uitvoeren vooraleer je je misschien bewust bent van je leergedrag.
De Plantijn Hogeschool en EduBROn (Universiteit Antwerpen) ontwikkelden zo’n drie jaar geleden de Lemo-test, een leerstijl- en motivatietest die is toegespitst op leervaardigheden en kenmerken die belangrijk zijn voor het behalen van goede studieresultaten.
“Op dit ogenblik maken een 40-tal secundaire scholen, 12 hogescholen en twee universiteiten (UA en VUB) gebruik van de test”, zegt Herman Van de Mosselaer, diensthoofd onderwijs en onderzoek van de Plantijn Hogeschool. “We hebben in totaal al meer dan 15.000 studenten in het secundair en hoger onderwijs over heel Vlaanderen bereikt.”
“Eén van de opvallende vaststellingen is dat veel studenten nog altijd denken dat memoriseren het belangrijkste is. Maar uit onderzoek bij 3.000 eerstejaars in 11 opleidingen van de Plantijn Hogeschool is gebleken dat wie op dit facet van de test hoog scoort, de minste slaagkansen heeft.” Een kwart van de verschillen in studieresultaten bij eerstejaars in eerste zittijd kan worden verklaard aan de hand van leerstijlkenmerken.
Bron: Gazet Van Antwerpen (18 mei 2011)
Eigen mening:
Dit is wel een interessant onderzoek, maar het zou nog betere zijn moesten ze bij elke leer- en of motivatiestijl tips geven aan de studenten. Op deze manier kan het onderzoek ervoor zorgen om de slaagkansen te verhogen, waardoor er nog verder onderzoek naar gedaan kan worden. Je moet natuurlijk wel eerst de test zelf uitvoeren vooraleer je je misschien bewust bent van je leergedrag.