PDA

Bekijk de volledige versie : Nooit eerder zoveel huidkanker


Julie Hensels
21st May 2011, 12:33
Nooit eerder zoveel huidkanker
- Demorgen.be
- 21/05/2011

De voorbije tien jaar is het risico op huidkanker jaarlijks met 5 procent gestegen. In absolute aantallen nam het aantal gevaarlijke huidkankers toe met meer dan 70 procent. De populariteit van bruinvakanties eist haar tol, maar ook wie slechts af en toe onbeschermd in de felle zon zit, loopt een risico.

Tussen 1999 en 2008 nam het risico op huidkanker in ons land bij mannen elk jaar toe met 5 procent, bij vrouwen met 4,6 procent. "De kans neemt toe met de leeftijd. Het is dus logisch dat we bij een verouderende bevolking meer tumoren vinden", zegt Liesbet Van Eycken, directeur van het Kankerregister. Momenteel is de kans om een vorm van huidkanker te ontwikkelen gemiddeld één op de tien. Ter vergelijking: bij borstkanker is dat voor vrouwen één op de negen.

In 2008 kregen 5.425 mannen en 4.571 vrouwen in Vlaanderen een of andere vorm van huidkanker. In 10 procent van de gevallen gaat het om een agressieve vorm waarbij er kwaadaardige tumoren ontstaan in de pigmentcellen, de zogenaamde melanomen. De afgelopen tien jaar steeg het aantal mannelijke patiënten met een gevaarlijke vorm van huidkanker met 73 procent tot 425 gevallen in 2008. Bij vrouwen nam het aantal met 77 procent toe, in 2008 werd bij 679 vrouwen een melanoom aangetroffen.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1267615/2011/05/21/Nooit-eerder-zoveel-huidkanker.dhtml

Mijn mening:
Ik vind dit verontrustend nieuws. Gemiddeld 1 op 10 kans om huidkanker te ontwikkelen! Hier verschoot ik het meest van, want dat betekent dat veel mensen die ik ken (of ikzelf) hierdoor getroffen kunnen worden.
En hier hoort het alom bekende gezegde bij; beter voorkomen dan genezen. We gaan tegenwoordig meer op reis naar zonnige oorden en onze huidtypes zijn daar niet tegen bestemd. Smeren is de beste verdediging denk ik dan. De schrik voor huidkanker zit er bij mij sowieso in, want ik ben een licht type en verbrand makkelijk. Ik zal alvast genoeg smeren als ik ga zonnen.

Hanne Jansen
21st May 2011, 21:38
Ook ik vind dit verontrustend. Enerzijds moeten we inzien en misschien ook wel aanvaarden dat de steeds hogere leeftijdsverwachting ook negatieve gevolgen heeft. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat ons lichaam biologisch gezien eigenlijk niet in staat is om zo lang mee te gaan. Onlangs hoorde ik nog een thuisverpleegster, die bijna op pensioen gaat, zeggen dat ze in haar loopbaan het aantal patiënten met incontinentie massaal heeft zien stijgen. En dat heeft puur met de leeftijd te maken. Zo gaat het spijtig genoeg ook met kanker. Het is dus de vraag of de steeds hogere levensverwachting op dit moment nog wel een meerwaarde is voor de maatschappij.
Anderzijds willen deze cijfers waarschijnlijk ook zeggen dat we ons niet voldoende verzorgen. En eigenlijk weet iedereen dat ook zonder deze cijfers. Kijk maar eens rond hoeveel verbrande mensen er na een warme dag rond lopen. Ik denk dat er velen zijn die zich maar al te vaak niet insmeren en als ze zich dan insmeren, dan is het vaak met een veel te lage factor.
Eigenlijk is het spijtig dat we ons moeten insmeren. Wie wil er immers niet rondlopen met een mooi bruin kleurtje?
Met het gat in de ozonlaag is er veel van de zomerse charme naar de vaantjes geholpen. En het lijkt er niet op dat het snel zal beteren. Nog maar eens een teken dat we allemaal de gevolgen dragen van de milieuvervuiling die we zelf, en de vorige generaties hebben aangericht.

carmen.van.bouwel
22nd May 2011, 19:33
We beseffen inderdaad niet hoe schadelijk de zon is voor je huid. Hoeveel mensen gaan drie, vier keer per week onder de zonnebank om voor de zomer een gekleurde huid te hebben? De meeste doen dit dan nog voor hun reis, waar ze waarschijnlijk ook nog tien dagen in de volle zon liggen te 'bakken en braden'. Veel mensen beseffen niet dat wat dat met je huid doet. De gevolgen blijven niet bij een oude huid of veel rimpels, het gaat verder... Uiteindelijk kan het leiden tot huidkanker. Sommige mensen durven dan nog te zeggen: 'Je moet van iets doodgaan.' Ik kan er met mijn gedachten niet bij dat iemand zoiets kan zeggen. Er zijn natuurlijk zoveel dingen waarvan je uiteindelijk kanker kan krijgen, maar het beschermen van de huid, dat doen de meesten niet. Er wordt nu al strenger toegekeken op het gebruik van zonnebank en dat vind ik heel positief.

Lies.De.Kock
22nd May 2011, 19:44
Ik denk dat het ideaalbeeld van onze maatschappij hier ook een groot steentje tot bijdraagt. Iedereen wilt een mooi bruin kleurtje want ze willen er goed uitzien. Het gaat zelfs zo ver dat mensen een kleurtje willen voordat ze op reis gaan. Kwestie van op de vakantiebestemming niet uit de toon te vallen. Waar zijn we in godsnaam met bezig? Telt een goede gezondheid nog wel of neemt ons uiterlijk de bovenhand?

In de week hoorde ik nog ergens het argument vallen dat iemand onder de zonnebang ging om ouderdomsverschijnselen tegen te gaan. Verbaasd dat ik was, je krijgt enkel nog een oudere huid door veel te zonnen!