PDA

Bekijk de volledige versie : Man geneest als eerste ter wereld van hiv


Elissa.Buyens
19th May 2011, 23:26
Man geneest als eerste ter wereld van hiv

Een 45-jarige man uit het Amerikaanse San Francisco is als eerste mens ter wereld genezen van het aidsvirus hiv. De genezing is het gevolg van de ontdekking van een gen dat immuun is voor hiv. Dat melden Amerikaanse media woensdag.

De man, Timothy Ray Brown, was sinds 1995 hiv-patiënt en werd in 2007 opgenomen in een Duits ziekenhuis met acute leukemie. Daarvoor kreeg hij chemotherapie en onderging hij een stamceltransplantatie. Ruim een jaar later keerde de leukemie terug, waarna de man opnieuw chemotherapie onderging en een stamceltransplantatie van dezelfde donor als de eerste keer.

De donor bleek imuun te zijn voor het virus, wat uiteindelijk leidde tot de genezing van Brown.

Onderzoeker dokter Jay Levy spreekt van "een deur die opengaat" in het onderzoek naar de genezing van hiv en aids.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1047920/man-geneest-als-eerste-ter-wereld-van-hiv.aspx

Mening: Men kan hier beslist spreken van 'een deur die opengaat.' Aids is vaak nog een taboe en wordt beschouwd als een ziekte voor mensen die 'het zelf hebben gezocht'. Duizenden mensen leven met deze ziekte (al dan niet geweten) en krijgen dagelijks te maken met vooroordelen en alle nadelen van de ziekte. Als dit in de toekomst een oplossing zou kunnen bieden voor deze personen is dat natuurlijk enkel goed nieuws!

Nico.Peeters
23rd May 2011, 13:26
Dit is fantastisch nieuws.
Als men hier verder onderzoekt daar een middel dat iedereen hiervan kan genezen is het revolutionair.
HIV is fan niet langer de voorganger van de dodelijke ziekte AIDS, maar slechts herleid tot een SOA.
Er zullen geen levens meer genomen worden door AIDS als hier een goede evolutie in is.
Succes aan de wetenschappers!

Véronique.Segers
23rd May 2011, 13:37
Dit is werkelijk fantastisch nieuws. 'Een magische deur die opengaat voor de wetenschap!' Als we op deze manier via stamceldonors mensen kunnen 'redden' met aids en hiv is er een grote doorbraak in de wetenschap! Toch moeten we ook de kritische kant bekijken van deze zaak. Hoeveel kans is er om een donor te vinden voor een persoon? Een aantal weken geleden is er zoiets op het nieuws geweest: een meisje met een ziekte die dringend een stamceldonatie nodig had. Toen hebben ze vermeld dat een juiste match bijna niet de vinden is. 1 kans op 50.000. Dat is zo goed als niets. Als dit ook zo zal zijn met de remedie tegen aids, moeten we niet al te vroeg beginnen juichen.
Want dan zullen er heel wat mensen de kans niet krijgen om te genezen van deze ziekte. Dit is natuurlijk de taak van de wetenschap om dit verder uit te zoeken.

Daarnaast denk ik dat dit nieuws en deze evolutie (als deze er zal komen) het teken zal geven aan verschillende mensen om 'onveilig te kunnen vrijen'. Ik vrees dat dit echt een negatief effect zal kennen. Mensen gaan denken 'oh we kunnen genezen als we aids hebben, dus waarom nog een condooom ed. gebruiken?'. Dit is de foute redenering. Op deze manier zullen er veel meer soa's en aids in de wereld voorkomen. Er zullen er zoveel zijn, dat we deze mensen niet meer kunnen helpen vrees ik.

Tot slot wil ik ook nog even vermelden dat mensen met HIV niet direct getekend zijn met 'de dood'. Vandaag is er genoeg medicatie, namelijk aids-remmers die deze mensen kunnen helpen waardoor de ziekte aids niet meteen doorbreekt waaraan ze uiteindelijk (kunnen) sterven. Mensen met HIV kunnen makkelijk nog 50 jaar leven als de medicatie hen meezit natuurlijk.

Charlotte Wagemans
23rd May 2011, 17:18
"Een deur die opengaat", dat kan je wel zeggen! Er zijn zoveel mensen met het hiv virus in de wereld, zowel volwassenen, ouderen als kinderen. Meestal zijn het mensen die er niet voor hebben gekozen (niemand kiest er in feite voor, maar je weet wat ik bedoel). Voor hen is dat gewoon fantastisch nieuws. Zij hebben weer wat hoop. De kansen zijn misschien niet zo groot, maar toch denk ik dat het genoeg is voor die mensen. Ik ben blij voor hen!

Maartenc
23rd May 2011, 17:37
Dit is inderdaad wel geweldig nieuws, alleen als je hier verder over nadenkt is er toch een zekere vorm van lompheid? Als ze weten dat ze met stamcellen veel kunnen onderzoeken. Waarom is er dan geen centrum waar iedereen zich zou kunnen aanbieden om hun cellen te laten onderzoeken? Op deze manier was er misschie al veel eerder een middel gevonden. En wie weet voor welke ziektes nog?

hannes.corten
23rd May 2011, 20:38
Dit is natuurlijk fantastisch nieuws! Wederom is de wetenschap goed op weg om heel wat problemen op te lossen, althans voor diegene die het kunnen betalen. De meeste aidspatiënten wonen in Afrika, en net dat continent is het armste van allemaal. Ik vrees ervoor dat het merendeel van de aidspatiënten deze behandeling niet zal kunnen betalen. De geneeskunde gaat zo'n 'wondermedicijn' niet gratis weggeven. Ze zullen het onderzoek dat ze hebben gedaan ruimschoots terugbetaald willen zien. Het is fantastisch nieuws, spijtig genoeg zal dit medicijn, volgens mij, het merendeel van de aidspatiënten niet bereiken wanneer onze maatschappij niet veranderd.

hanne.woestenborghs
23rd May 2011, 22:07
Goed nieuws! Het is eigenlijk een onderwerp dat nogal stil en verzwegen wordt vind ik of precies niet zoveel voorkomt. Aan de andere kant is het dan wel een ziekte waar je aan sterft. Het is dan ook fantastisch dat hier nieuwe middelen voor gezocht worden en waaruit dan ook resultaat vloeit. Dit geeft ook zeker hoop voor de toekomst voor mensen met hiv.

Sander.Bogaerts
23rd May 2011, 22:46
Heel goed nieuws, maar vergeet ook niet om aan die man te denken. Want ik veronderstel dat hij nu als proefkonijn moet dienen. Een remedie is geweldig en die zou er moeten komen. Maar ik hoop niet dat die man als een labrat gebruikt gaat worden. Ik weet niet in hoever men de man nodig heeft om de remedie te maken.

annelies.peelaers
23rd May 2011, 23:02
De wetenschap staat niet stil, zo blijkt! Maar natuurlijk treedt het hier nog maar net in zijn kinderschoenen. Er zal nog veel onderzoek moeten gedaan worden. Daarbij denk ik ook niet dat deze man nog als proefkonijn zal worden gebruikt, hij is immers toch al genezen? En wat Afrika betreft: daar geef ik Hannes wel gelijk in. Ik denk inderdaad niet dat het geneesmiddel helemaal tot daar zal geraken, zeker niet in zijn beginfase. Maar wat komt dat komt; Afrika zal nog een aantal jaren langer moeten wachten.