PDA

Bekijk de volledige versie : Iran stelt omstreden 'oog om oog, tand om tand'-straf uit


sara.van.hecke
14th May 2011, 15:59
Dader moest vandaag vijf druppels zwavelzuur in de ogen krijgen

Ameneh Bahrami wil de straf liefst zelf uitvoeren.
Een rechtbank in Teheran heeft de uitvoering van een omstreden vergeldingsactie uitgesteld. In overeenstemming met het principe 'oog om oog, tand om tand' had de rechtbank bevolen dat een man die een vrouw had verminkt en verblind op zijn beurt het zicht ontnomen moest worden. Het persbureau ISNA heeft vandaag in gerechtelijke kringen vernomen dat de strafuitvoering is uitgesteld.
Majid Mohavedi zou vandaag in een ziekenhuis in Teheran in elk oog vijf druppels zuur toegediend krijgen als vergelding voor de zware verwondingen die hij Ameneh Bahrami had toegebracht.

Uit woede over haar veelvuldige weigeringen om samen met hem in het huwelijksbootje te stappen, had Mohavedi zeven jaar geleden een emmer zuur over Bahrami gegooid. Ondanks negentien operaties kwam de vrouw zwaar verminkt en verblind uit het incident.

Slachtoffer wil straf uitvoeren
Bahrami woont intussen in Spanje, maar was speciaal naar haar thuisland teruggekeerd om de strafuitvoering bij te wonen en eventueel zelfs eigenhandig uit te voeren. Bij haar aankomst in Teheran liet ze in de pers haar steun voor de straf blijken. "Het liefst zou ik de straf zelf uitvoeren, maar indien dat niet mogelijk is, zal een arts het doen", zei Bahrami in de krant Haft-e Sobh.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International had gisteren nog een ultieme oproep aan de autoriteiten gelanceerd om de straf niet uit te voeren. (belga/adb)

bron: www.demorgen.be

Ik schrok heel erg toen ik las welke straf men hier wou geven. Ik hoop dan ook dat dit niet doorgaat. Wat de dader deze vrouw heeft aangedaan is afschuwelijk en ik vind absoluut dat hij een zeer zware straf verdient. Maar dit? Oog om oog (hier zeer letterlijk), is dat nu nog van deze tijd? Jammer genoeg op veel plaatsen nog wel. Maar als we dit principe altijd zouden toepassen, waar eindigt dit dan?

Anneleen.Roziers
14th May 2011, 19:26
Ook ik schrok heel erg toen ik dit allemaal las! Wat die man deze vrouw aangedaan heeft is schokkend! Zomaar zwavelzuur over iemand kieperen omdat ze niet met hem wil trouwen... Maar wat dan nog erger is, is dat een rechtbank uitspreekt om de man op dezelfde manier te straffen! Nogmaals, het is absoluut niet goed te praten wat die man gedaan heeft. Ameneh Bahrami zal haar leven lang geconfronteerd worden met wat die man gedaan heeft. Ze ziet zo goed als niets meer en ook haar lichaam vertoont duidelijke sporen van het zuur. Maar dat een rechtbank het principe 'oog om oog, tand om tand' zo letterlijk neemt, is volgens mij nooit gezien... Ook al is dat gebruikelijk in hun cultuur...

Julie Hensels
15th May 2011, 10:25
Ik verschoot ook verschrikkelijk hard toen ik dit las. Mijn zus en ik hebben het er dan ook over gehad en we konden het allebei niet vatten. Onze eerste verbazing was bij de man die de vrouw verminkte om een afgewezen huwelijksaanzoek. Ik denk toch dat er iets scheelt aan de man als hij daarvoor een emmer zuur over een vrouw gooit. De tweede verbazing was natuurlijk de ‘oog om oog’-straf. Dit is zo fout op meerder vlakken. Ik vind het niet menselijk, niet rechtvaardig en het gaat volledig in tegen de mensenrechten. Goed dat Amnesty van zich laat horen. Ik hoop dan ook dat ze gehoord worden. Maar dit is nog niet alles in het verhaal. Onze derde verbazing was toen we lazen dat de vrouw zelf de straf zou willen uitvoeren. Wat hoopt ze hiermee te bereiken? Dit is pure wraak.

En wat wil Iran als land hiermee aantonen? Dat ze vrouwen willen verdedigen, dat mannen een zware straf mogen verwachten als ze een vrouw iets aandoen? Wat als die man de vrouw verkracht had? Geldt het ‘oog om oog’-principe dan ook? Ik vind dit gewoon te gek voor woorden. Hopelijk ziet Iran dit ook snel in, want deze straf gaat anders nog veel reactie uitlokken.

Ilja.Rits
19th May 2011, 22:46
Ik vond dit een schokkend bericht. Het zou niet meer mogelijk mogen zijn in deze tijd dat zulke dingen nog gebeuren.

Daarom geef ik Amnesty international ook gelijk dat ze de activiteit hebben proberen uit te stellen, wat ze uiteindelijk ook gelukt is.

Wel vind ik dat de man een andere straf zou moeten krijgen. Hij heeft de vrouw benomen van haar recht op privacy en vrijheid. Ze wou niet met hem trouwen. Het is nog altijd een mensenrecht voor iedereen om te kiezen met wie je mag trouwen. Als een vrouw niet met jou wil trouwen moet je dat accepteren.

Daarnaast heeft hij haar ook van het recht op privacy ontnomen. Ze kan niet meer onopgemerkt over het straat lopen. Iedereen zal haar herkennen. Daarom kan ik ook begrijpen dat ze op wraak belust is. Wel is dit niet de juiste manier om haar wraaak te bekomen.

nathalie.geyzen
23rd May 2011, 09:57
Ik sluit volledig aan bij de reactie van Julie. Dat waren ook de 3 dingen die mij verbaasde. Er gebeuren elke dag zulke gruwelijke dingen op deze aarde. Niet enkel in Iran maar overal. Maar een emmer zuur over een vrouw gooien die niet met je wil trouwen, hoe is het toch gesteld met de mensheid. Zoals ik eerder al in een reactie vermeld heb (-> bepalen van het geslacht?), kennen mensen gewoon geen liefde meer. Een man die een vrouw ten huwelijk vraagt, zou van haar moeten houden. Als hij echt van haar had gehouden, had hij haar keuze geaccepteerd. En je kan zeggen "hij hield zoveel van haar dat hij het niet kon accepteren" maar dan is het geen liefde denk ik. Dat is gewoon bitterheid.

Ten tweede de straf. Ik wist wel dat deze straf nog bestond maar wist niet dat ze in Iran toepast wordt. Het wordt toch echt wel tijd dat deze straf de wereld uit geholpen wordt. De straf is inderdaad niet meer van deze tijd. Ik hoop dat landen die de straf nog toepassen,dit ooit ook inzien. Ik vind natuurlijk ook dat de man gestraft moet worden. Wat hij gedaan heeft is gruwelijk en kan niet ongestraft blijven. Langs de andere kant, gebeuren er gruwelijkere dingen (denk aan serie-moordenaars en serieverkrachters) die in andere landen 'gewoon' een gevangenisstraf krijgen. Gevangenis lijkt me hier ook de logische straf.

Mijn laatse "wow"-moment kwam ook toen ik las dat de vrouw de straf zelf wou uitvoeren. Ik begrijp dat je woedend bent op een man die je dit heeft aangedaan. De straf zelf uitvoeren vind ik toch wel een beetje barbaars.

Goed dat Amnesty tegen deze actie ingaat. Hopelijk krijgen ze Iran zo ver dat ze de straf helemaal niet meer uitvoeren en de man een menswaardige straf geven.

hannes.corten
23rd May 2011, 21:35
Ik ben zelf ook geschrokken van dit bericht. Ik dacht: 'Wat een afschrikwekkend bericht' Volgens mij is dat net wat het Iraanse gerecht wil bekomen. Volgens mij denk je wel twee keer na voor je iets gaat doen in Iran. Wanneer je in België zoiets zou doen zou je opgesloten worden. Wel, op zich is dat niet zo erg. Die mensen krijgen eten, drinken ... Ik keur dit absoluut niet goed, maar Iran stuurt wel een heel duidelijke boodschap de wereld in.

Ook begrijp ik de reactie van de vrouw wel. Die man heeft je voor de rest van je leven verminkt, en blind gemaakt. Hoe zou je zelf reageren wanneer iemand dit je aandeed? Iedereen zou op wraak zinnen, en dat is volgens mij ook een zeer logische reactie. Hier moet men echter ingrijpen, en deze vrouw psychologisch ondersteunen zodat zij een beetje rust in haar leven vindt.

Sander.Bogaerts
23rd May 2011, 23:03
Ik vind het vooral vreemd dat die vrouw het zelf wil doen. Ik bedoel je kan zo vol met haat zitten. Maar om iets gruwelijks terug te doen. Iedereen zou een grote mond op zetten en gruwelijk praten. Maar ik vraag me af of ze het echt zou kunnen doen. Groot spreken is te verstaan. De daden stellen kan ik zelf niet bij. Ergens zou ik willen dat ze de kans zou "krijgen". Gewoon om te zien of de vrouw ook tot dezelfde gruwelijke handelingen in staat is.