PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse scholen experimenteren met flexibele vakantie


Hanne.Broeckx
14th May 2011, 11:52
Tien basisscholen mogen vanaf volgend schooljaar soepeler omgaan met les- en vakantiedagen. Het experiment is een idee van onderwijsminister Van Bijsterveldt. Heel wat leraren denken dat het systeem chaos zal teweegbrengen en dat kinderen onrustiger op de schoolbanken zullen zitten.


In Nederland bestaat een schoolweek normaal gezien uit minimaal vijf schooldagen. In de pilootscholen mag er gedurende maximaal zeven weken slechts vier dagen lesgegeven worden. De andere lesdagen vallen dan tijdens de zomervakantie en worden gecompenseerd met andere vakantiedagen. Op acht jaar tijd moeten de leerlingen 7520 uur les gekregen hebben

De minister wil dat de scholen de onderwijstijd evenwichtig over de dag en het jaar verdelen. De leerlingen moeten ook de einddoelen blijven bereiken. De tevredenheid van leerlingen, leraren en ouders wordt na het pilootproject geëvalueerd.

Ouders denken dat de onderwijskwaliteit zal dalen en dat er te veel onrust zal komen in de klas. Zij vinden de flexibele vakantieregeling wel goed nieuws voor hun portefeuille. Dankzij de vakantiespreiding zouden vakanties goedkoper worden.

Veel basisscholen in Nederland schaffen ook de vrije woensdagnamiddag af en kiezen voor een week met vijf gelijke dagen. Lees hier meer

Bron: Klasse

Mening:
In eerste instantie vond ik het maar een raar idee, en had ik ook zoiets als de ouders, dat het veel onrust gaat brengen en de regelmaat die bij de leerlingen weg valt. Want zo hebben ze niet dezelfde vakanties als vriendjes die op dezelfde school zitten. En gaan de periodes veel te gespreid zijn waardoor de jongeren/ kinderen, volgens mij, moeilijkheden gaan hebben met het onthouden van leerstof.
Maar als ik dan verder na denk, is er ook een groot verlies tijdens de grote vakantie bij, kinderen en jongeren, aan leerstof. Daarom denk ik dat dit project misschien toch wel een kans van slagen heeft. Het is natuurlijk altijd zo dat er bij veranderingen onrust komt. Maar eens deze veranderingen een gewoonte worden, is er geen probleem meer.

Felix.Luyckx
14th May 2011, 13:27
Ik ben radicaal tegen.
Ten eerste gaan de leerlingen hierdoor een luie houding aankweken. Ze hebben maar halve weken les en veel meer 'verlofdagen' in de week. I.p.v. één grote verlofperiode waarin ze alles vergeten krijg je nu elke week een verlofperiode(s) waarin ze alles kunnen vergeten. Je moet tijdens de lesuren dan veel meer tijd spenderen aan het herhalen van de vorige les, dan aan het verder bouwen op de reeds geziene leerstof.

Verder krijg je inderdaad een rommelig vakantiesysteem. Een uitstapje met vriendjes of vriendinnetjes wordt bijna onmogelijk in te plannen. Jonge kinderen moeten gaan puzzelen met hun agenda's en dat is iets waar zij zich (in mijn ogen) nog niet mee moeten bezig houden. Zij moeten hun sociale vaardigheden ontwikkelen + een grondige basisvorming krijgen.
Met dit systeem heb je geen van beiden.

Ouders die moeten werken en hun kinderen bijvoorbeeld bij een naschoolse opvang moeten droppen, krijgen hierdoor ook enorm veel extra problemen. Het 'normale' systeem wordt vervangen en ze moeten met de opvang de nieuwe uren kunnen afspreken. Dit wordt gegarandeerd chaos!

Ik vind het opvallend dat er tegenwoordig weer zoveel hervormingen (gaan) gebeuren in het onderwijs, waarover, op het eerste gezicht, amper is nagedacht.
hervormingen zijn niet altijd positief, of nodig. Als iets goed functioneert, laat dat dan zo en begin daar niet aan te sleutelen. Vroeger kon je fier zijn op het Vlaamse onderwijs, nu, dankzij al die geweldige hervormingen, zijn we enorm hard gezakt op de ranglijst. Ik denk dat dat dan toch duidelijk is???