PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe slechter we ons voelen, hoe meer we uitgeven

Jynthe
10th May 2011, 22:50
[SIZE=3]Hoe slechter we ons voelen, hoe meer we uitgeven[/SIZE]

Als je je niet goed in je vel voelt, is het maar beter dat je je kredietkaart thuis laat. Onderzoekers ontdekten namelijk dat we meer kopen wanneer we ons slecht voelen en dat we het schuldgevoel proberen te beperken door niet cash te betalen.

Vrijwilligers moesten voor het onderzoek een computertest afleggen, de helft kreeg onafhankelijk van de resultaten te horen dat ze niet intelligent waren vanwege hun lage score. De andere helft kreeg te horen dat ze goed hadden gepresteerd. Wanneer onderzoekers vroegen hoe ze iets zouden betalen, waren degenen met een gekrenkt ego meer geneigd op krediet te kopen. Eerder bleek al dat we vaker dure aankopen doen wanneer we ons slecht voelen, het onderzoek bewijst nu dat we het schuldgevoel als gevolg daarvan proberen te ontlopen door met een kredietkaart te betalen.

Luxegoederen
Een opvolgende studie toonde aan dat luxe-items bijzonder goed zijn in het bezorgen van een egoboost. Vrijwilligers die een designerjeans wilden kopen waren bereid 30 procent meer te betalen als ze slecht presteerden. Ze hadden ook 60 procent meer kans om kredietkaarten te gebruiken. Degenen die een goedkopere broek kochten verhoogden het bedrag dat ze bereid waren te geven niet bij een gekrenkt ego. Ze waren ook niet meer bereid om een kredietkaart boven geld te gebruiken. De resultaten kunnen helpen te verklaren waarom luxemerken het zo goed doen in tijden van economische crisis. (ep)

Bron: hln.be

Eigen mening: Dit is maar weer eens een typisch geval van hoe mensen (en dan met name waarschijnlijk de vrouwen) zichzelf proberen 'gelukkig te kopen'. Dit kan misschien vrij subjectief klinken, maar ik geloof dat elke vrouw minstens een keer in haar leven iets heeft gekocht 'omdat ze vond dat ze het verdiende'.
Best wel grappig dat ze rond zo'n typische vrouwelijke (koopverslaafde??) eigenschap een volledig onderzoek organiseren.
Wat me wél verbaasde in dit artikel is het feit dat men beweert dat vrouwen met hun creditcard betalen om het schuldgevoel te ontlopen. Ik snap niet goed waar dit op slaat. Geld dat je cash hebt, komt in de meerderheid van de gevallen toch ook van een bankrekening? :doh: