PDA

Bekijk de volledige versie : Economie invoeren als algemeen vak?


Leen.Melis
10th May 2011, 13:22
Het gaat hier dan wel niet over een artikel, maar ik ben toch eens benieuwd naar jullie mening:

Toen één van de leerkrachten op mijn stageschool enkele dagen geleden informeerde naar mijn vakkencombinatie (Frans - Economie), stelde de leerkracht in kwestie dat ze vond dat economie een algemeen vak zou moeten worden in elke richting. Als argument hiervoor gaf ze dat zo goed als elke twaalfjarige vandaag de dag al met een bankkaart rondloopt, terwijl de meesten amper weten wat je met zo'n bankkaart kan doen (en niet doen). Persoonlijk ga ik hiermee akkoord. Maar, sommige leerkrachten in het leraarslokaal dachten hier anders over. Wat vinden jullie? Is het invoeren van economie als algemeen vak een goed idee of niet?

jana dua
10th May 2011, 15:20
Ik denk dat dit overdreven is. Ik ben wel voor het idee dat we kinderen leren omgaan met geld, maar om dan economie als algemeen vak te geven? Nee, ik denk dat het beter is als we de leerlingen dit gewoon leren in een vak als SEI in het tweede jaar of in de lessen leefsleutels in het eerste jaar. Leefsleutels (of een dergelijk vak) krijgen zo goed als alle leerlingen en ik vind dat dit vak zich er perfect toe leent om jongeren te leren omgaan met geld.
Eén ding is wel zeker: jongeren moeten dit op de een of andere manier leren.

Kimberly.Nuyts
11th May 2011, 22:28
Misschien is het omdat ik zelf ook economie heb als vak, maar persoonlijk ben ik ook van mening dat er meer economie moet gegeven worden in het onderwijs. Ik wil helemaal niet zeggen dat iedereen moet leren boekhouden of dergelijke. Daarvoor zijn er uiteraard de specifieke richtingen. Toch is een basis van economie niet slecht. Leerlingen moeten leren omgaan met geld (betaalmiddelen). Daarnaast zouden lessen rond de reglementering van vakantiewerk niet slecht zijn. Misschien is het een idee om rond bepaalde, belangrijke economische thema's projectweken te ontwikkelen...

Paulien.Detailleur
12th May 2011, 12:23
Ik vind dat zeker een goed idee! Ik heb zelf nooit economie gehad en vind dat heel jammer, ik voel dat ook aan als een gemiste kans. Van mij mogen ze gerust enkele uren wiskunde afstaan... Die 5u wiskunde die ik tot het 4e middelbaar heb moeten uitzweten heb ik nooit ervaren als een meerwaarde. Het meest zinvolle dat ik daar nog geleerd heb is het berekenen en vergelijken van rentes (economie!)...

jens.cuypers
12th May 2011, 23:13
Enerzijds geen slecht idee, maar kunnen we niet beter een vak algemene vorming of iets dergelijk invoegen? Dan kunnen we ook andere dingen als het bedienen van een bankkaart integreren.. Kijk maar naar etiquette, gevaren op het web, omgaan met andere culturen, enz..

Economie is zeker een pluspunt om te integreren, maar zo zijn er ook andere vakken die je perfect kan integreren in ons hedendaags systeem. Informatica wordt in de eerste jaren ook vooral beperkt tot simpele toepassingen, terwijl onze maatschappij vooral draait om ICT. Misschien is meer informatica integreren ook een goed idee. Natuurlijk ben ik hiervoor dan ook pro, omdat het mijn eigen onderwijs vak is.

Of een combinatie van Economie en ICT. Deze worden dezer dagen ook steeds meer en meer gekoppeld. Kijk maar naar online-banking, maken van boekhoudingstabellen in Excel, grafieken opstellen over de economische groei, het bbp, bnp, enz.

Eva Thijs
13th May 2011, 11:37
Toen ik in het vijfde jaar secundair zat, kreeg ik mijn eerste les economie (ik heb STW gevolgd) en ik vond dat een ongelooflijk nuttig vak. Ik vind het dus ook een goed idee om het als algemeen vak in te voeren. Leerlingen moeten daarom niet heel uitgebreid alle aspecten van onze economie en ons rechtssysteem bestuderen, maar ik vind het wel belangrijk dat jongeren toch wel iets weten over vakantiewerk, geld beheren (het argument van de bankkaart),...

Elise.Laureys
14th May 2011, 10:53
Dit is zeker geen slecht idee. Economie is een vak dat de leerlingen laat kennismaken met heel wat zaken uit het dagelijkse leven. Het beheer van geld, hoe vraag en aanbod stijgen of dalen en welke elementen daar verantwoordelijk voor zijn, hoe je een boekhouding moet voeren, internationale handel ... . Economie is eigenlijk één van de vakken die het meeste aansluiten bij de realiteit. Leefwereld (van de leerlingen) zou ik nog niet zeggen want vele leerlingen interesseren zich op die leeftijd misschien nog niet in al die zaken. Er zijn natuurlijk wel elementen die hun aandacht trekken en waar ze al meer over (willen) weten.

Economie is hier en nu, het verandert ook voortdurend. Ook actualiteit speelt in dit vak een grote rol. Daarom is het, denk ik, een goede zaak om economie als algemeen vak in te voeren. Zo hebben alle leerlingen weet van politieke, economische en sociale gegevens in het dagelijkse leven.

Toch wil ik hier nog aan toevoegen dat de andere vakken die de leerlingen aangereikt krijgen, even nuttig en zinvol zijn. Het is belangrijk dat jongeren iets bijleren, zodat ze later in het gewone leven hun "plan kunnen trekken".

Lien.Kennis
14th May 2011, 11:23
Deze dingen komen toch grotendeels terug in context 6 van de VOETen?

Context 6 Socio-economische samenleving

De leerlingen:
1 leggen met voorbeelden uit hoe welvaart wordt gecreëerd en hoe een overheid inkomsten verwerft en aanwendt;
2 toetsen de eigen opvatting aan de verschillende opvattingen over welzijn en verdeling van welvaart;
3 zetten zich in voor de verbetering van het welzijn en de welvaart in de wereld;
4 hebben bij het kopen van goederen en het gebruiken van diensten zowel oog voor prijs-kwaliteit en duurzame ontwikkeling als voor de rechten van de consument;
5 geven voorbeelden van het veranderlijke karakter van arbeid en economische activiteiten;
6 geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden;
7 kunnen het eigen budget en de persoonlijke administratie beheren;
8 geven kenmerken, mogelijke oorzaken en gevolgen van armoede aan;
9 lichten de rol toe van ondernemingen, werkgevers- en werknemersorganisaties in een nationale en internationale context.

Bijvoorbeeld het geval van met je eigen geld omgaan komt terug in 7. Nu zullen die dingen vooraal in het vak economie aan bod komen, maar aangezien het vakoverschrijdende eindtermen zijn, zouden ze ook aan bod moeten komen in andere vakken.
Wat Kimberly zei over een projectweek is dan in dat opzicht misschien een goed idee?

Hanne Jansen
15th May 2011, 13:09
Ook ik vind dat economie geen algemeen vak moet zijn. Zoals Lien zegt, zit het al in de context 'socio-economische samenleving' van de vakoverschrijdende eindtermen. Als scholen voldoende aandacht aan deze voet spenderen, moeten de leerlingen normaal genoeg kennis hebben van economie om in het dagelijks leven hun plan te kunnen trekken.
Persoonlijk vind ik dat huishoudkunde in elke richting een verplicht vak zou moeten zijn. Ik vind het onvoorstelbaar hoe weinig mensen bijv. kunnen koken en hoe weinig mensen kennis hebben van voedingswaarden. Mensen grijpen alsmaar meer naar fastfood, met gezondheidsproblemen als gevolg. Ook op andere vlakken is het een nuttig vak. Denk maar aan retouches van kleding. Voor kleine zaken gooien mensen hun kleding weg of betalen ze massa's geld om het te laten repareren. Met een beetje kennis kunnen ze dit echter zelf.
Ik weet dat een deel van het vak huishoudkunde ook in de vakoverschrijdende eindtermen verwerkt zit, maar dat gaat dan vooral om de theoretische kant (bijv. gezondheidseducatie) en niet om de praktische kant. Ook weet ik dat veel mensen vinden dat huishoudkunde niet meer van deze tijd is. Maar naar mijn mening is het iets dat altijd nuttig kan zijn. Wat voor zin heeft het om een bijv. een krachtige wiskundige zijn als je thuis je plan nog niet kan trekken.
Ik besef dat de wil er moet zijn om zelf het huishouden te doen. Maar ik denk dat als het vak huishoudkunde op een boeiende manier zou gegeven worden, dat die goesting er normaal wel moet komen.
Zelf heb ik het vak nooit gehad, dus ik weet niet hoe het nu gegeven wordt.

Lien.Kennis
15th May 2011, 19:37
Over huishoudkunde gesproken, inderdaad, dat is zeker even nuttig voor alle leerlingen dan economie. (gezond) Kunnen koken is echt geen vanzelfsprekendheid. Het is inderdaad niet zo dat je, als je in ASO zit, je niet moet kunnen koken. Integendeel! Die leerlingen gaan later waarschijnlijk op kot, daar moeten ze toch ook hun eigen potje koken?
In de Didasco-school in Malle hadden ze daar iets heel moois op gevonden:
Die leerlingen van de eerste graad werkten daar zelfstandig in groepjes, terwijl er één groepje samen met een moeder het middageten voor heel de klas maken. Zo leren ze samen koken, terwijl ze in principe toch in een ASO-richting zitten.

thibaut.verrelst.
16th May 2011, 16:39
Ook ik zit met een scheeftrekking in mijn mening aangezien economie een van mijn keuzevakken is. Dat ik dan zeg dat ik economie als algemeen vak een goed idee vind komt dus niet als een verassing. Steeds als ik zelf lessen aan het maken of aan het geven ben denk ik terug aan mijn schooljaren. Voornamelijk aan hoe weinig economie ik eigenlijk gehad heb. SEI, IAV en adere vakken zijn al prachtige vakken als inleiding in een eerste graad. Als je na gaat welke leerinhouden daar aan bod komen kan je niet anders concluderen dat deze bijna de volledige dagelijkse maatschappelijke bezigheden en problemen weergeefen. Dit blijft ook zo tijdens volgende jaren, helaas moet je daar dan voor gekozen hebben, wat bij mij niet het geval was. Als ik nu terug kijk heb ik daar niet onmiddellijk spijt van. Toch vind ik het abnormaal dat het vak economie dan (bijna) helemaal wegvalt. Daar heb ik wel spijt van. Ik lees ideeën over hoe dit zou moeten opgelost worden; integreren in meer PAV lessen, via de VOET in projectweken of zelfs volledig invoeren als algemeen vak… Daar kan ik enkel over besluiten dat ik het allemaal goede ideeën vind. Al gaat mijn mening meer naar het laatste voorstel.

jorina
19th May 2011, 17:56
Ik vind dit zelf een heel goed idee. Één van mijn keuzevakken is ook economie, dus is het logisch dat ik voor dit idee ben. Mijn mening is er wel niet op gebasseerd gewoon omdat ik economie leuk vind, maar eerder omdat het zeer nuttig is. Velen denken dat economie een ongeloofelijk moeilijke richting is. Er zijn moeilijke delen bij, maar dat hoeven niet noodzakelijk de delen te zijn die de leerlingen moeten krijgen als economie een algemeen vak zou worden. Boekhouden en moeilijke grafieken kunnen achterwege gelaten worden, maar er zijn toch zaken zoals betaalmiddelen, het spel van vraag en aanbod, beleggingen,... die toch wel heel interessant zijn en nuttig om weten. Veel dingen hiervan hebben ze ook voor later nodig, (denk maar aan een huis kopen, leningen aangaan,...) dan is het toch wel handig als jongeren toch een basiskennis hebben. Ik ben er dus helemaal voor dat het een algemeen vak wordt in elke richting.

Hanne.Hofkens
24th May 2011, 10:00
Ik denk dat het invoeren van economie als een algemeen vak nuttig kan zijn maar ik zou eerder opteren voor een combinatie van allerlei vakken.
Zo kan er bijvoorbeeld huishoudkunde, ict en economie misschien geintegreerd worden in één vak? Zo leren de leerlingen van alles de basis en ik denk dat ze hier al ver mee komen in de maatschappij.
Ook vind ik dat economie wel een algemeen vak mag worden omdat leerlingen steeds vroeger zakgeld krijgen maar hoe moeten ze hier mee omgaan? Vaak worden er thuis geen regels opgelegd of lappen de kinderen hier hun laars aan. Ik denk dat leerlingen hier veel mee zijn dat ze kennis hebben over de economie.
Ook zijn vele leerlingen niet op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn wanneer ze alleen gaan wonen of samen gaan wonen. Hoe kunnen ze nu omgaan met een lening en hun loon/wedde als ze niets daarover weten? Ik denk dat zelfs vele niet weten hoe hun loon tot stand komt! Dit zou essentiele informatie moeten zijn!