PDA

Bekijk de volledige versie : 'Vrijlating Michelle Martin nog niet voor direct'


p4u12767
10th May 2011, 12:03
Michelle Martin komt nog niet meteen vrij, ook als er dinsdag geen cassatieberoep aangetekend wordt. Dat heeft ontslagnemend minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) dinsdagochtend gezegd op enkele radiozenders.
De minister zei dat bij een eventuele vrijlating alle maatregelen moeten worden genomen om te controleren of aan de vereiste voorwaarden wordt voldaan. Hij bevestigde dat Martin, als ze vrijgelaten wordt en als de Franse autoriteiten akkoord gaan, naar een klooster in Frankrijk zal trekken.

'Maar we moeten nog contact opnemen met Frankrijk. Dat is werk voor de FOD Justitie. Het is vervolgens aan ons om de komende tien jaar te controlen of ze haar voorwaarden voor voorwaardelijke invrijheidsstelling niet schendt. Doet ze dat wel, dan belandt ze meteen weer in een Belgische cel', aldus Declerck.

Procureur-generaal Claude Michaux maakt om 16 uur bekend of cassatieberoep wordt aangetekend tegen de vervroegde vrijlating van de ex-echtgenote van Marc Dutroux.

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110510_026

eigen mening: Ik was gisteren echt geschrokken toen ik op het journaal zag dat Martin vandaag mogelijk kon vrijkomen daarom ben ik dan ook blij dit artikel te lezen. Ik ben van mening dat iedereen een tweede kans verdient, ... NA zijn/haar straf te hebben uitgezeten en niet voor de helft!
Ik kan de familie van de nabestaanden goed begrijpen dat ze niet willen dat deze vrouw vrijkomt, door haar zijn hun kinderen gestorven door ontbering! Als ons rechtssysteem het mogelijk maakt om zo vlug vrij te komen na dergelijke misdaden, vind ik dat ze de straffen moeten verhogen!

Maartenc
10th May 2011, 14:22
Ik heb zelfs een aanvullend artikel gelezen dat ze Dutroux zelf ook gaan proberen vrij te krijgen als het bij Michelle Martin lukt. Dat gaat er helemaal over.

artikel:
"Vervroegde vrijlating Dutroux moet ook mogelijk zijn"

Ronny Baudewyn, advocaat van Marc Dutroux. © belga
Ik begrijp de ouders van de slachtoffers dat dit nieuws voor hen hard moet zijn, maar we leven in een rechtsstaat. Als iemand aan de voorwaarden voor een voortijdige vrijlating voldoet, moet dat gerespecteerd worden.
Ronny Baudewyn
Ronny Baudewyn, de advocaat van Marc Dutroux, zegt dat de "vrijlating van Martin volgens de wet is". "Als iemand aan bepaalde voorwaarden voor vervroegde vrijlating voldoet, dan moet de wet gerespecteerd worden. Als Martin na bepaalde voorwaarden vrijgelaten kan worden, dan moet een vervroegde vrijlating van Dutroux ook mogelijk zijn. Op voorwaarde dat hij aan die voorwaarden voldoet natuurlijk. Als justitie dat niet wil, moet de wet aangepast worden.".

"Het is voor mij dan ook pijnlijk dat iemand als Freddy Horion al jaren aan dergelijke voorwaarden voldoet, maar dat voor hem die voorwaardelijke vrijlating niet zou gelden. Gelden in dat dossier dan andere criteria?" (belga/sps)

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1261760/2011/05/09/Vervroegde-vrijlating-Dutroux-moet-ook-mogelijk-zijn.dhtml