PDA

Bekijk de volledige versie : Prothese gestuurd door hersenen


Bart.Wielockx
4th May 2011, 17:14
Prothese gestuurd door hersenen



Dit jaar nog zouden prothesen, gecontroleerd door de hersenen, op de markt kunnen komen.

Er bestaan al prothesen die aangesloten zijn op spieren en zo kunnen bewegen. In 2008 maakte Andrew Schwartz van de University of Pittsburgh een arm, aangesloten op de hersenen van resusapen, die hen toeliet zichzelf eten te geven. De arm kon helaas alleen grijpen met twee vingers.

Nu is de Modular Prosthetic Limb (MPL) ontwikkeld, een bionische arm die erg lijkt op de onze. Het ontwerp komt van Michael McLoughlin’s team van de John Hopkins University in Maryland. De arm weegt ongeveer even gemakkelijk als de onze en heeft 22 vrijheidsgraden. Een menselijke arm heeft er ongeveer 30.

Als bijvoorbeeld een arm wordt aangesloten op de borstspieren, denken onze hersenen dat de arm nog steeds daar is, en werkt de bionische arm vrijwel onmiddellijk. Dit systeem werkt echter niet bij mensen die vanaf de nek verlamd zijn. Daar komt het onderzoek van Schwartz van pas: hij traint zijn resusapen opnieuw, nu om met de MPL te werken. Voor de arm met maar twee vingers moest hij al 100 elektrodes maken die evenveel neuronen in de motorische cortex ‘afluisteren’. Als de apen ook met de MPL kunnen werken, kunnen er dit jaar nog tests bij mensen starten. (as)


Bron: www.eos.be

Bespreking:
Ik stond in het begin nogal watrouwig tegenover dit artikel. Na het bekijken van enkele filmpjes op youtube was ik echter volledig overtuigd. Deze uitvinding zou een schitterende oplossing zijn voor alle mensen die geboren zijn met een fysieke handicap of die een lichaamsdeel verloren zijn tijdens bijvoorbeeld een ongeval.

Laleh Daria
10th May 2011, 14:26
Het is inderdaad waar dat deze uitvinding een schitterende oplossing zou kunnen zijn voor alle mensen die geboren zijn met een fysieke handicap of die een lichaamsdeel verloren zijn tijdens bijvoorbeeld een ongeval. Ik denk dat deze vooruitgang in wetenschap heel wat mensen gelukkig heeft gemaakt.
Ik ben zelf voorstander van de wetenschappelijke vooruitgangen, maar van andere kant moeten wij niet door de vingers zien dat niet alle onderzoeken mens- of diervriendelijk verlopen. Het is daarom dat ik met dubbele gevoelens sta tegenover dit artikel.

nathalie.geyzen
22nd May 2011, 21:12
De uitvinding zou inderdaad een aantal mogelijkheden kunnen hebben. Momenteel gaat het om een arm. Eens de uitvinding lijkt te werken, zal het ook om benen gaan. Dat kan misschien betekenen dat mensen die in een rolstoel zitten (waarvan enkel de benen verlamd zijn en dus niet het bovenlichaam) weer kunnen lopen (eventueel mits revalidatie). Dit zou zeker in een eerste fase een grote vooruitgang betekenen voor mensen waarvan bijvoorbeeld een arm of been moet geamputeerd worden o.w.v. kanker.

Deze vooruitgang zal nog leiden tot meer vooruitgang op wetenschappelijk vlak, daar ben ik van overtuigd!

nathalie.geyzen
22nd May 2011, 22:17
Nog ter aanvulling van vorige post: 2 artikels die ik nog heb gevonden die aansluiten bij dit onderwerp

Verlamde man kan weer lopen na shocktherapie

Een verlamde Amerikaan kan, dankzij een behandeling met elektrische schokken in zijn zenuwstelsel, staan en lopen, melden onderzoekers in het medische blad The Lancet.

De 25-jarige Rob Summers, die verlamd raakte door een auto-ongeluk, kan weer gewrichten in zijn benen bewegen en heeft weer controle over zijn blaas en seksuele functies. Het medische wonder vond plaats door een continue elektrische stimulatie van zijn zenuwen in zijn onderrug. De stimulatie werkt als vervanging van signalen uit de hersens.

"Dit biedt enorme kansen om het dagelijks leven van verlamden te verbeteren", aldus de leidster van het onderzoek, Susan Harkema van de Universiteit van Louisville in Kentucky. "Maar we hebben een lange weg te gaan. Dit is geen genezing.'' (anp/vsv)

BRON: de Morgen Online (20-05-2011)

Verlamde student kan weer lopen dankzij exoskelet

en Amerikaanse student die sinds 2007 verlamd is, kan weer lopen dankzij een speciaal, relatief goedkoop exoskelet. Austin Whitney was de gelukkigste man op aarde toen hij op die manier lopend zijn diploma kon ophalen.
De 22-jarige Austin Whitney zat als gevolg van een ongeval sinds 2007 in een rolstoel. De student raakte betrokken bij een verkeersongeluk nadat hij onder invloed van drank met de wagen had gereden. Hij hield een dwarslaesie over aan het ongeval en raakte vanaf zijn middel verlamd. Nu, vier jaar later, kon hij met behulp van een exoskelet alsnog lopend op zijn diploma-uitreiking verschijnen.

Homayoon Kazerooni, professor aan de Universiteit van Californië in Berkeley, heeft het exoskelet samen met een groep studenten ontwikkeld. Het exoskelet bestaat uit twee benen en is naar Austin Whitney vernoemd: het Austin exoskelet. Het skelet, dat geproduceerd is in ongeveer een jaar, is in feite een licht wegende mechanische beugel die kan worden vastgemaakt aan de benen van een persoon. De motoren in ieder gewricht worden bestuurd door een computer, met behulp van sensoren. Al die apparatuur is, samen met een accu, verpakt in een rugzak.

Goedkoop
Het bijzondere aan dit exemplaar is dat het veel goedkoper is dan andere exoskeletten. Waar andere exoskeletten over het algemeen zo'n 100.000 dollar kosten, moet het Austin exoskelet uiteindelijk 'slechts' 15.000 dollar gaan kosten. Het skelet biedt hoop voor anderen die aan een rolstoel gebonden zijn en op deze manier mogelijk toch weer kunnen wandelen. Het ontwerp zou ook zeer efficiënt met stroom om moeten gaan. Dat is niet alleen goedkoper, maar ook gemakkelijker voor mensen die het apparaat overal willen gebruiken. Een acculading zou vier tot acht uur mee moeten gaan.

In tegenstelling tot de duurdere exoskeletten op de markt kan het Austin exoskelet mensen niet achteruit laten lopen of ladders laten beklimmen. Het is wel mogelijk om er relatief normaal mee te lopen, zitten, staan en stoppen. Kazerooni heeft als doel dat iedereen met een dwarslaesie uiteindelijk rechtop kan staan en bewegen. Austin Whitney is er in ieder geval maar wat blij mee, net als zijn ouders. (ad/sps)

BRON: de Morgen Online (17-05-2011)

MIJN MENING:


Zoals gezegd in mijn eerdere reactie, gaat de wetenschap er op dat vlak erg op vooruitgang. Het laatste artikel toont aan dat het niet alleen om prothesen gaat maar volledige exoskeletten. Beide zijn nu nog duur maar wanneer de wetenschap vooruitgaat, worden prijzen goedkoper.

Ook de schoktherapie zie ik nog wel evalueren. Een deel van de functies van de man zijn hersteld. Dat is op zich al een enorme vooruitgang.

Ik wou de artikels posten om nog maar eens aan te tonen dat wetenschap misschien niet alles is maar het ons zeker ook kan helpen.