PDA

Bekijk de volledige versie : Leraar sluit leerling op in piepkleine kast


Nick Peers
4th May 2011, 10:10
[SIZE=3]Leraar sluit leerling op in piepkleine kast[/SIZE]

Gazet Van Antwerpen
04/05/2011

06:02 Dinsdag heeft een praktijkleraar Hout van de Eerstegraadsschool in Kinrooi, een leerling van dertien jaar drie kwartier lang opgesloten in een kleine kast. De jongen sms'te zijn mama die hem kwam bevrijden.

"In het bericht stond dat hij opgesloten zat in een kast in zijn klas", zegt mama Mariette Houben. "Hij vroeg of ik naar de school wilde bellen, zodat ze hem zouden kunnen bevrijden." Een verbouwereerde Mariette reed onmiddellijk naar de school waar ze werd ontvangen door de directeur.

"We zijn samen naar de klas gegaan. De directeur zei dat Stef niet in de kast kon zitten omdat die zo klein was. Maar toen ik de deur opende, stond mijn zoon huilend in de kast. Een kast van amper dertig op veertig centimeter rondom. Stef kon bijna niet bewegen."

"Dit had nooit mogen gebeuren", zegt schooldirecteur Jaak Tielens. "Het schoolbestuur moet beslissen of er een sanctie komt voor de leerkracht."

HDB

[SIZE=2]Bron[/SIZE]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1043155/leraar-sluit-leerling-op-in-piepkleine-kast.aspx

[SIZE=2]Commentaar[/SIZE]

Dat leerlingen een leerkracht kunnen uitdagen weten we allemaal. Maar het is de taak van de leerkracht om hier op een volwassen manier mee om te gaan. Als je uitgedaagd wordt door je leerlingen moet je jezelf beheersen en de leerling eventueel naar de directie sturen.

Een leerling opsluiten in een kleine kast vind ik wel erg ver gaan. De leerling mag dan een uitdager zijn, maar met deze straf kan je hem trauma’s bezorgen.

De reactie van de moeder die onmiddellijk naar de school reed vind ik erg goed. Ze handelde onmiddellijk in het belang van haar kind en in plaats van het voorval door te bellen nam ze zelf het heft in handen.

Hopelijk komt de directie van de school nu met een gepaste sanctie voor de leerkracht. Dit zou een goed signaal zijn naar de leerkrachten die dit soort straffen hanteren.

Sanne Lievens
4th May 2011, 12:16
Waar zit die leerkracht zijn verstand? Als leerkracht moeten we de leerlingen juist helpen en op de goede weg zetten. Door een leerling op te sluiten in een TE kleine kast ga je die leerling niet helpen. Ik vind het echt absurd, zoiets doe je niet. Die leerling kan misschien heel vervelend zijn geweest maar dan nog zet je hem niet in een kast. Stuur hem dan naar de directie ofzo, zoals het hoort. Die leerkracht mogen ze van mij onmiddelijk ontslaan. Hij is een gevaar voor leerlingen als hij zo een gedacht heeft van straffen.

Hanne.Broeckx
4th May 2011, 13:37
Ik vind dit ook absoluut niet kunnen. Als leerkracht moet je een voorbeeld zijn, en leerlingen helpen de juiste richting uit te gaan. Als leerkracht ben je een begeleider, en iemand in een kast steken is voor mij absoluut niet begeleiden! Het is eerder wegwimpelen om van de leerling af te zijn. Ook hoe haal je het in je hoofd om een leerling in een kast, die dan nog eens zeer klein is, op te sluiten? Als je eens bij jezelf nadenkt of je dit zelf leuk zou vinden, zou je dit niet doen! Je moet als leerkracht dingen bespreekbaar houden, enkel op deze manier kunnen problemen/ conflicten uitgepraat worden. Zo gaan leerlingen ook beter begrijpen waarom hun gedrag ongepast is.

veronique.geussens
4th May 2011, 13:47
wederom kennen we het hele verhaal niet. Enkel het verloop.

Hoe is die jongen de kast in gegaan?
- omdat hij een 'spelletje' aan het spelen was ( verstoppen voor de lk)
- omdat hij er in is gezet door anderen
- omdat de leerkracht hem er in zette
- omdat ....
wat is er op voorhand gebeurd ?
Waarom moest hij daar zo lang zitten ?

Maar al bij al een leerkracht kan een beetje dwaas doen, maar er zijn grenzen.
Doet me denken aan die jongen die in een cementpot werd gestoken

Femke.Van.Dyck
4th May 2011, 14:27
Zoals Veronique al vermelde, weten we niet heel het verhaal.
Dit druist in tegen de rechten van het kind.

Artikel 371 van het Burgerlijk Wetboek teneinde daarin het recht op een geweldloze opvoeding op te nemen alsmede het verbod op het plegen van psychisch of fysiek geweld tegen kinderen.
Ofschoon die bepaling zou worden opgenomen onder de titel betreffende het ouderlijk gezag, zou die tekst bij uitbreiding ook gelden voor de andere personen die belast zijn met de opvoeding van het kind, zoals de opvoeders of de leerkrachten.
Bron: www.senate.be: Wetgevingsstuk nr. 3-1581/1

Als leerkracht mag je leerlingen fysiek geen pijn doen (of ze opsluiten in een te kast -> al is die nu klein of groot).
Deze leerkracht is dus wel degelijk te ver gegaan. Als je het even niet meer ziet zitten of een van je leerlingen hangt echt het varken uit, ga dan naar de directie of de pedagogische dienst.
Wel kan ik hieraan toevoegen dat toen ik in het middelbaar zat, een leerling voor de grap in een kast was gekropen (deur was weliswaar niet op slot). De leerkracht kwam binnen, maar wist dat die leerling erin zat, en heeft zijn les gewoon geven.
De leerling in de kast was dus genoodzaakt om heel het lesuur in de kast te blijven zitten. Dit tot hilariteit van de andere leerlingen. Dus je ziet dat je als leerkracht op verschillende manieren in zo'n situatie kan reageren.
Maar hoe de leerkracht hier heeft gereageerd (als het daadwerkelijk zo is gebeurt hoe de leerling vertelt) dan kan dit niet zonder sancties blijven.

jorina
4th May 2011, 16:59
We weten inderdaad niet het hele verhaal, maar wat als de leerkracht de leerling effectief verplichte in die kast te kruipen? Dit gaat verder dan een gewone straf. Oke, er zullen leerlingen zijn waar je zelf ongelooflijk geïrriteerd van gaat geraken, maar ze 3 kwartier lang in een kast steken? Straffen moeten aanvaardbaar zijn. Ik ben zelf ook al eens met nog een andere leerling als straf 50 minuten buiten moeten gaan zitten in de vrieskou, en we mochten onze jas niet gaan aandoen. Zo'n dingen noem ik niet echt gewoon een straf. Als je je leerling zo beu bent, stuur hem dan naar de studie met extra opdrachten, of zet hem even op de gang, of verzin eventueel wel een straf. Maar zorg ervoor dat die straf rechtvaardig is en evenredig met het kwaad dat de leerling heeft aangedaan.

dorien.wellens
5th May 2011, 17:47
Ookal kennen we het verloop van het hele verhaal niet, de overdreven reactie van de leerkracht kan en mag niet getollereerd worden! Het is te hopen dat de leerkracht een gepaste sanctie krijgt, maar ook met de leerling moet er gesproken worden. Wat had hij gedaan om terecht te kunnen komen in de kast? Het is te hopen dat zo'n dingen niet meer gebeuren in de toekomst...

katrien.anthonis
6th May 2011, 14:58
Er wordt ook altijd zo'n heel trauma rond gemaakt in de media. Ik praat het gedrag van de leraar niet goed, maar ik wil wel eens weten wat die leerlingen allemaal doen om hem zover te krijgen. Iedereen vliegt maar op die leraar, maar ik wil de andere kant van het verhaal wel eens horen. Net zoals het voorval met die cementbak. Dat mocht inderdaad niet gebeuren, maar waarom is dit toch gebeurd? Waarom zijn de stoppen van die leraar doorgeslagen? Ik denk dat je ook rekening moet houden met hun kant van het verhaal. Ik denk dat de jongeren een aantal decennia geleden een 'opsluiting in de kast' nog niet eens aan de ouders durfden melden. Wanneer je als ouder hoort dat je kind gestrafd wordt, dan zou ik het normaal vinden dat je probeert te achterhalen waarom. Mijn kind, schoon kind is jammer genoeg een hedendaagse tendens. Ik kan het begrijpen dat ouders hun kinderen willen beschermen en verdedigen, maar ze moeten ook hun fouten kunnen toegeven en hun kinderen hierover aanpakken.
Ik keur de straf uit dit artikel niet goed, maar ik vind dat men tegenwoordig alles meteen escaleert en dat men vaak enkel de leraar viseert. Ik denk dat je kind geen engeltje is als hij de leraar ertoe krijgt om die cementbak te gebruiken...

lisa.dens
7th May 2011, 20:45
Dit voorval doet me denken aan de 'cementleraar', ik denk dat we die ons allemaal nog wel herinneren.
Wat er gebeurt is, is natuurlijk onaanvaardbaar. Als leerkracht hoor je toch wel een beetje gezond verstand te hebben denk ik dan. We weten echter niet wat er allemaal aan het voorval voorafgegaan is. Ik vind dus niet dat we mogen oordelen en zeggen dat de leerkracht ongepast gereageerd heeft. Dit neemt echter niet weg dat ik goed praat wat de leerkracht gedaan heeft. Maar er kan echter van alles aan voorafgegaan zijn en we moeten rekening houden met ALLE elementen.

Barst
8th May 2011, 02:15
[QUOTE=lisa.dens]We weten echter niet wat er allemaal aan het voorval voorafgegaan is.[/QUOTE]
Leerling stond blijkbaar al voor straf aan de kant, en is stilletjes en ongemerkt opgeschoven naar de kast waar hij zichzelf in verstopt heeft... Dat die leraar dan tegen de betreffende 'grapjas-leerling' zegt dat hij daar dan wel een tijdje in kan garen, werpt toch enigszins een andere blik op de zaak... :doh: Of niet soms? :confused:

wim leenaerts
9th May 2011, 09:12
[QUOTE=Barst]Dat die leraar dan tegen de betreffende 'grapjas-leerling' zegt dat hij daar dan wel een tijdje in kan garen, werpt toch enigszins een andere blik op de zaak... :doh: Of niet soms?[/I] :confused:[/QUOTE]
Euh, wat bedoel je hier nu Barst? Keur je het dan enigszins goed of net niet?
Als het is zoals je zegt kan ik de situatie alleszins wel begrijpen. Als hij er zelf inkruipt, moet hij niet komen zagen achteraf. Nu vind ik 45min wel lang om hem 'te laten garen', maar je kent de klassituatie niet natuurlijk en dat kan die 45 min wel degelijk enigszins begrijpelijk maken. Daarom nog niet gerechtvaardigd, maar begrijpelijk wel.

Maartenc
9th May 2011, 10:55
[QUOTE=Barst]Leerling stond blijkbaar al voor straf aan de kant, en is stilletjes en ongemerkt opgeschoven naar de kast waar hij zichzelf in verstopt heeft... Dat die leraar dan tegen de betreffende 'grapjas-leerling' zegt dat hij daar dan wel een tijdje in kan garen, werpt toch enigszins een andere blik op de zaak... :doh: Of niet soms? :confused:[/QUOTE]

Dat is nu éénmaal de media. Slechts belichting aan één kant van de zaak. Ik dacht al wel dat het zo'n situatie zou zijn.

Barst
9th May 2011, 21:14
[QUOTE=wim leenaerts]Daarom nog niet gerechtvaardigd, maar begrijpelijk wel.[/QUOTE]Dat is exact wat ik bedoel... ;)

ines.van.hove
10th May 2011, 10:29
De leraar van de Eerstegraadsschool in Kinrooi, die vorige week een leerling 45 minuten opsloot in een kleine kast, wordt niet ontslagen. Dat maakt de school vandaag bekend.

"Het schoolbestuur neemt met nadruk afstand van de feiten die haaks staan op ons opvoedingsproject", zegt coördinerend directeur Franky Hungenaert. "Toch hebben wij altijd gezocht naar een serene behandeling. Omdat we hebben vastgesteld dat er positieve evolutie is in het herstel van het vertrouwen tussen schooldirectie, de leerkracht, de leerling en de ouders, zal de leerkracht niet worden ontslagen of geschorst.

Tuchtmaatregelen
Er worden wel tuchtmaatregelen genomen, die door alle partijen worden aanvaard. Om de privé-sfeer van de leerkracht niet te schaden, maken we de details hierover echter niet bekend", luidt het standpunt.

Bron: HLN

Mening: De leerkracht wordt dan toch niet ontslagen. Terecht vind ik. Als de leerling hier zelf de aanzet toe gaf, heeft de leerkracht hem enkel op zijn plaats gezet. Welliswaar op een 'absurde' manier. Deze leerling zal nu wel twee keer nadenken als hij nog eens kattenkwaad wil uithalen (als we ervan uit kunnen gaan dat dit eraan vooraf gegaan is).