jana dua
1st May 2011, 11:41
1 op de 6 laatstejaars haalt eindtermen Nederlands niet
Eén op de zes laatstejaars van het secundair onderwijs in Vlaanderen haalt de eindtermen Nederlands niet. Dat blijkt uit een peiling van het ministerie van Onderwijs bij zo'n 4.000 leerlingen in Vlaamse scholen.
Het is de eerste keer dat de kennis van het Nederlands in het laatste jaar van het middelbaar onderwijs werd gepeild. De leerlingen kregen in mei vorig jaar een lees-, luister- en spreektest voorgeschoteld. Spelling kwam daarbij niet aan bod.
Acht op de tien leerlingen uit het onderzoek scoorden goed op de onderdelen lezen en luisteren. Uiteindelijk haalden vijf op de zes leerlingen het vastgelegde minimumdoel.
Er zijn wel grote verschillen tussen de onderwijstypes. In het kunstonderwijs behaalt één op de vier leerlingen de eindtermen niet. In het technisch onderwijs is dat één op de drie. De beste scores werden behaald in het algemeen secundair onderwijs, met name in de richting klassieke talen.
Jongeren die thuis geen Nederlands spreken, blijken op 18 jaar nog steeds een taalachterstand te hebben. De leescultuur in een gezin blijkt ook erg belangrijk te zijn voor de taalkennis. Hoe meer een leerling leest in zijn vrije tijd, hoe beter hij het Nederlands beheerst.
bron: www.deredactie.be
eigen mening: Ik vind dit zeer onrustwekkend. Jongeren die de eindtermen voor Nederlands niet halen, dat zou niet mogen. Mensen met een andere moedertaal als het Nederlands zouden gemobiliseerd moeten worden om zo veel mogelijk Nederlands te leren. Ik denk dat de ouders er op attent gemaakt moeten worden dat Nederlands erg belangrijk is om een goed mee te kunnen in de maatschappij.
Nog niet zo heel lang geleden zei een Arabisch jongetje op de televisie dat Arabisch onze vierde officiële taal zou worden. Dat is natuurlijk geen motivatie om het Nederlands te leren.
Alles zou veel meer in het Nederlands moeten gebeuren. Ons treft hier ook schuld. Wij passen ons aan aan hun gebrekkig Nederlands. Wij proberen dan in het Frans of het Engels, met alle goed bedoelingen, maar eigenlijk helpen we anderstaligen daar niet mee. In tegendeel, zo zullen ze het nut om Nederlands te leren niet inzien, want waarom Nederlands leren als je ook geholpen wordt in andere talen (die ze meestal wel genoeg beheersen)?
Ook in de scholen zouden ze iets kunnen doen om het taalniveau voor Nederlands omhoog te krijgen bij deze leerlingen. Extra lessen of extra taken. En dat hoeft niet altijd schriftelijk te zijn, laat de leerlingen dingen doen die ze graag doen, maar in het Nederlands en laat hen daarover vertellen of schrijven in een soort van dagboek. Om maar een voorbeeld te geven, natuurlijk.
Dit moet zeker in het Departement voor Onderwijs op de agenda komen.
Eén op de zes laatstejaars van het secundair onderwijs in Vlaanderen haalt de eindtermen Nederlands niet. Dat blijkt uit een peiling van het ministerie van Onderwijs bij zo'n 4.000 leerlingen in Vlaamse scholen.
Het is de eerste keer dat de kennis van het Nederlands in het laatste jaar van het middelbaar onderwijs werd gepeild. De leerlingen kregen in mei vorig jaar een lees-, luister- en spreektest voorgeschoteld. Spelling kwam daarbij niet aan bod.
Acht op de tien leerlingen uit het onderzoek scoorden goed op de onderdelen lezen en luisteren. Uiteindelijk haalden vijf op de zes leerlingen het vastgelegde minimumdoel.
Er zijn wel grote verschillen tussen de onderwijstypes. In het kunstonderwijs behaalt één op de vier leerlingen de eindtermen niet. In het technisch onderwijs is dat één op de drie. De beste scores werden behaald in het algemeen secundair onderwijs, met name in de richting klassieke talen.
Jongeren die thuis geen Nederlands spreken, blijken op 18 jaar nog steeds een taalachterstand te hebben. De leescultuur in een gezin blijkt ook erg belangrijk te zijn voor de taalkennis. Hoe meer een leerling leest in zijn vrije tijd, hoe beter hij het Nederlands beheerst.
bron: www.deredactie.be
eigen mening: Ik vind dit zeer onrustwekkend. Jongeren die de eindtermen voor Nederlands niet halen, dat zou niet mogen. Mensen met een andere moedertaal als het Nederlands zouden gemobiliseerd moeten worden om zo veel mogelijk Nederlands te leren. Ik denk dat de ouders er op attent gemaakt moeten worden dat Nederlands erg belangrijk is om een goed mee te kunnen in de maatschappij.
Nog niet zo heel lang geleden zei een Arabisch jongetje op de televisie dat Arabisch onze vierde officiële taal zou worden. Dat is natuurlijk geen motivatie om het Nederlands te leren.
Alles zou veel meer in het Nederlands moeten gebeuren. Ons treft hier ook schuld. Wij passen ons aan aan hun gebrekkig Nederlands. Wij proberen dan in het Frans of het Engels, met alle goed bedoelingen, maar eigenlijk helpen we anderstaligen daar niet mee. In tegendeel, zo zullen ze het nut om Nederlands te leren niet inzien, want waarom Nederlands leren als je ook geholpen wordt in andere talen (die ze meestal wel genoeg beheersen)?
Ook in de scholen zouden ze iets kunnen doen om het taalniveau voor Nederlands omhoog te krijgen bij deze leerlingen. Extra lessen of extra taken. En dat hoeft niet altijd schriftelijk te zijn, laat de leerlingen dingen doen die ze graag doen, maar in het Nederlands en laat hen daarover vertellen of schrijven in een soort van dagboek. Om maar een voorbeeld te geven, natuurlijk.
Dit moet zeker in het Departement voor Onderwijs op de agenda komen.