PDA

Bekijk de volledige versie : Catastrofe dreigt voor scholen in Antwerpen


Annelies.Stokbroekx
30th April 2011, 10:09
Catastrofe dreigt voor scholen in Antwerpen

5 reacties
E-mail bericht
Bookmarken/Delen
08:15 Tegen 2025 zal de schoolbevolking in het Antwerpse kleuter- en basisonderwijs met 45% zijn gestegen. Daarvoor is 1 miljard euro nodig, anders kan het recht op onderwijs niet meer worden gegarandeerd.


De komende jaren stijgt het aantal kinderen in Antwerpen sterk. Over vijftien jaar zijn er 23.500 kinderen extra die een plek op school moeten krijgen. Daarvoor is 450 miljoen euro nodig voor het stedelijk onderwijs, en nog eens 550 miljoen euro voor de andere schoolnetten.

Dat blijkt uit een rapport van de Task Force van de Onderwijsraad, die alle netten vertegenwoordigt. De cijfers werden gisteren overgemaakt aan een delegatie van het Vlaams Parlement, op bezoek in Antwerpen.

Komt dat geld er niet, dan stevent het Antwerpse onderwijs regelrecht af op een catastrofe. Er moeten 20 nieuwe scholen worden gebouwd, en nog eens dertig scholen moeten worden uitgebreid.

Schepen voor Onderwijs Robert Voorhamme (sp.a) hoopt dat de Vlaamse regering snel meer middelen zal vrijmaken. Hij wil ook dat de stad Antwerpen autonoom kan beslissen over alle middelen, om nieuwe scholen te bouwen en die vervolgens in concessie te geven aan de verschillende schoolnetten.

WD
Beeld: Photonews

Bron: http://www.gva.be/antwerpen/catastrofe-dreigt-voor-scholen-in-antwerpen.aspx
Eigen mening:
Ik vind het heel belangrijk dat er hiervoor extra geld vrijgemaakt wordt. Ik zou het erg vinden als er ouders zijn die hun kind niet naar school kunnen laten gaan omdat er nergens een plaats te vinden is. Dit zou eigenlijk toch niet mogelijk mogen zijn.

Lien.Van.Bastelaer
30th April 2011, 10:46
Ik had niet gezien dat dit onderwerp al gepost was. :) Ik deel jou mening helemaal! Het zou ondenkbaar zijn als er geen plaats meer zou zijn in de scholen of dat het onderwijs duurder zou worden!

Tanita.Nuyts
30th April 2011, 12:38
Wel heel goed nieuws voor ons.
Nieuwe leerlingen + nieuwe scholen = meer leerkrachten nodig :D