carmen.van.bouwel
29th April 2011, 13:05
GENT - Een vandaal zonder hoogtevrees: niemand anders kan deze boodschap hebben aangebracht op een 35 meter hoge spoorwegbrug boven de Gentse buitenring. 'Geen idee hoe hij daarin is geslaagd', zegt Mieke Meert van spoorwegbeheerder Infrabel. 'En vooral niet hoe we dit gaan verwijderen.'
Bij de spoorwegen zien ze geregeld graffitiwerkjes op treinstellen of bruggen verschijnen. Voor het een neemt de dader al eens wat meer risico dan voor het ander, maar graffiti zoals op de spoorwegbrug boven de Gentse buitenring hebben ze nog nooit meegemaakt.
Niemand die snapt hoe de spuiter te werk is gegaan. Aan de brugpijlers hangt geen enkel trapje en er zijn evenmin steunpunten om je aan op te trekken. Toch is de vermetele vandaal over de boog tot in het midden van de brug gekropen om daar op zijn buik de zin Geen mens is illegaal! te schilderen. Daarenboven klom hij naar boven in het holst van de nacht. Je reinste waaghalzerij dus.
'Een acrobaat of een alpinist, dat moet het zijn', zegt Mieke Meert. 'Iemand anders kan of durft dat niet. Die brug is 35 meter hoog en dan is het nog eens enkele meters tot aan het wateroppervlak.'
Cijfers die de schoonmaakploeg van Infrabel de daver op het lijf jagen. 'Ze zijn er nog niet uit hoe ze de graffiti zullen verwijderen. Daarom is de boodschap - die er al enkele weken op staat - nog steeds niet weg. Een ingenieur moet tegen volgende maand een oplossing uitgedokterd hebben, want dan willen we de graffiti wegpoetsen. We trekken alvast drie werkdagen uit en zullen één van de vier sporen afsluiten. Maar voor hinder op de lijn Gent-Brugge zou dat niet mogen zorgen.'
Het prijskaartje? 'Nog geen idee, maar goedkoop zal het natuurlijk niet zijn', zegt Meert.
Vorig jaar moest de NMBS-Holding in totaal 1,15 miljoen euro ophoesten om graffiti te verwijderen. 'Gelukkig daalt het aantal gevallen jaarlijks', zegt woordvoerder Louis Maraite. 'In 2010 waren er 520, het jaar voordien 759. Toen kostte ons dat 2 miljoen euro. Zo'n 90 procent staat op treinstellen, de rest op gebouwen of bruggen.'
Bron: www.destandaard.be
Datum: 29 april 2011
Oke, graffiti kan mooi zijn en behoort tot cultuur. Maar dat mensen deze kunst gebruiken om bruggen, treinen en gebouwen te bekladden, dat begrijp ik niet. Deze vandalen moesten eens weten hoeveel het kost om de graffiti te verwijderen. Ik denk niet dat ze beseffen dat de NMBS-Holding in totaal al zo'n 2 miljoen euro heeft moeten ophoesten om de graffiti te verwijderen. Dit cijfer is erg hoog en ons land kan het geld zeker voor nuttigere zaken gebruiken. Ik vind dan ook dat er strengere maatregelen moeten getroffen worden voor het 'vandalenwerk'. Dit kan door bijvoorbeeld een boete op te leggen of ze de graffiti zelf laten verwijderen. Ook is de actie die gebeurd is, erg gevaarlijk. Niemand weet hoe de graffiti is aangebracht omdat aan de brugpijlers geen enkel trapje hangt en er evenmin steunpunten zijn om je aan op te trekken. Dit betekent dat de persoon die dit gedaan heeft, niet over de mogelijke gevolgen heeft nagedacht. Het had tenslotte veel erger kunnen aflopen.
Bij de spoorwegen zien ze geregeld graffitiwerkjes op treinstellen of bruggen verschijnen. Voor het een neemt de dader al eens wat meer risico dan voor het ander, maar graffiti zoals op de spoorwegbrug boven de Gentse buitenring hebben ze nog nooit meegemaakt.
Niemand die snapt hoe de spuiter te werk is gegaan. Aan de brugpijlers hangt geen enkel trapje en er zijn evenmin steunpunten om je aan op te trekken. Toch is de vermetele vandaal over de boog tot in het midden van de brug gekropen om daar op zijn buik de zin Geen mens is illegaal! te schilderen. Daarenboven klom hij naar boven in het holst van de nacht. Je reinste waaghalzerij dus.
'Een acrobaat of een alpinist, dat moet het zijn', zegt Mieke Meert. 'Iemand anders kan of durft dat niet. Die brug is 35 meter hoog en dan is het nog eens enkele meters tot aan het wateroppervlak.'
Cijfers die de schoonmaakploeg van Infrabel de daver op het lijf jagen. 'Ze zijn er nog niet uit hoe ze de graffiti zullen verwijderen. Daarom is de boodschap - die er al enkele weken op staat - nog steeds niet weg. Een ingenieur moet tegen volgende maand een oplossing uitgedokterd hebben, want dan willen we de graffiti wegpoetsen. We trekken alvast drie werkdagen uit en zullen één van de vier sporen afsluiten. Maar voor hinder op de lijn Gent-Brugge zou dat niet mogen zorgen.'
Het prijskaartje? 'Nog geen idee, maar goedkoop zal het natuurlijk niet zijn', zegt Meert.
Vorig jaar moest de NMBS-Holding in totaal 1,15 miljoen euro ophoesten om graffiti te verwijderen. 'Gelukkig daalt het aantal gevallen jaarlijks', zegt woordvoerder Louis Maraite. 'In 2010 waren er 520, het jaar voordien 759. Toen kostte ons dat 2 miljoen euro. Zo'n 90 procent staat op treinstellen, de rest op gebouwen of bruggen.'
Bron: www.destandaard.be
Datum: 29 april 2011
Oke, graffiti kan mooi zijn en behoort tot cultuur. Maar dat mensen deze kunst gebruiken om bruggen, treinen en gebouwen te bekladden, dat begrijp ik niet. Deze vandalen moesten eens weten hoeveel het kost om de graffiti te verwijderen. Ik denk niet dat ze beseffen dat de NMBS-Holding in totaal al zo'n 2 miljoen euro heeft moeten ophoesten om de graffiti te verwijderen. Dit cijfer is erg hoog en ons land kan het geld zeker voor nuttigere zaken gebruiken. Ik vind dan ook dat er strengere maatregelen moeten getroffen worden voor het 'vandalenwerk'. Dit kan door bijvoorbeeld een boete op te leggen of ze de graffiti zelf laten verwijderen. Ook is de actie die gebeurd is, erg gevaarlijk. Niemand weet hoe de graffiti is aangebracht omdat aan de brugpijlers geen enkel trapje hangt en er evenmin steunpunten zijn om je aan op te trekken. Dit betekent dat de persoon die dit gedaan heeft, niet over de mogelijke gevolgen heeft nagedacht. Het had tenslotte veel erger kunnen aflopen.