PDA

Bekijk de volledige versie : Geen bewijs dat acupunctuur echt werkt


Liesanne.Boeren
28th April 2011, 08:54
De alternatieve geneeswijze acupunctuur kan misschien wel in beperkte mate de pijn verlichten, maar er zijn geen bewijzen dat de therapie wel degelijk werkt. Zo stelt Kenniscentrum Gezondheidszorg, een denktank van de overheid.

Bij acupunctuur worden in het lichaam van de patiënt meerdere naalden gestoken, meer bepaald in het onderhuidse bindweefsel. Het wordt wel eens aangeraden bij nek- en lage rugpijn, hoofdpijn, slapeloosheid en andere stressklachten.

Het Kenniscentrum heeft naar verluidt "betrouwbare wetenschappelijke studies" geanalyseerd om tot de conclusie te komen.

Foute diagnose
Zo zou het er niet toedoen of de naalden correct worden geplaatst. Doorgaans zijn patiënten blij na een therapie, maar dat zou door de goede relatie met de acupuncturist komen. De patiënt kan relaxeren en zijn verhaal vertellen.

In ons land zijn zowat 600 acupuncturisten bij een beroepsvereniging aangesloten, maar er zijn er mogelijk nog meer aan de slag. Wie volgens het Kenniscentrum geen geschikt diploma heeft, zou illegaal bezig zijn. Het risico op een foute diagnose blijft te groot waardoor een noodzakelijke klassieke behandeling misschien te laat van start gaat.

Het Kenniscentrum wil ook dat artsen of kinesitherapeuten nog een erkende vorming in de acupunctuur volgen vooraleer ze met de naalden aan de slag mogen gaan.

Beeld: PhotoNews

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1040972/geen-bewijs-dat-acupunctuur-echt-werkt.aspx

Eigen mening:
Volgens mij kan accupunctuur wel werken als je er als patiënt positief tegenover staat. Ik denk dan ook dat de werking van de therapie voor een deel ook psychisch is in plaats van alleen maar lichamelijk.
Als mensen zich erdoor geholpen voelen is het volgens mij een goede geneeswijze.

Verder vind ik ook dat er in het artikel een paar tegenstrijdigheden staan.
Zo zegt men dat accupunctuur pijn kan verlichten maar dat er geen bewijs is dat de therapie echt werkt.
Als je na een sessie geen pijn meer hebt, dan werkt het toch?
Daarnaast wil het Kenniscentrum ook dat artsen en kinesitherapeuten een erkende vorming volgen vooraleer ze met de naalden aan de slag gaan terwijl er enkele zinnen terug wordt vermeld dat het in feite niet uit zou maken of de naalden correct geplaatst worden...

Volgens mij zullen er altijd voor - en tegenstanders zijn van de alternatieve geneeswijze. Ik denk echter dat wanneer je als patiënt geholpen wordt door de alternatieve geneeswijze, het vooral een pluspunt is en dan maakt het volgens mij niet veel uit wat anderen erover te zeggen hebben. Want is het niet het meest wenselijk dat je in de eerste plaats geneest?