Hanne.Broeckx
26th April 2011, 21:58
Wie zich in de sollicitatiestrijd werpt gaat best even met de grove borstel door zijn LinkedIn- en Facebookprofiel.
“De helft van de Vlaamse wervings- en selectieverantwoordelijken zoekt zijn sollicitanten op via Facebook”, stelt Vanessa Castelyns, bachelor Handelswetenschappen aan de HUB in haar scriptie, “Eén op zes gebruikt de gevonden informatie effectief om te bepalen wie op gesprek mag”.
Castelyns ondervroeg 411 Vlaamse wervings- en selectieverantwoordelijken over het gebruik van social media in het recruteringsproces. De meerderheid beschikt zelf over een LinkedIn- en Facebookprofiel en is dagelijks of minstens om de twee dagen actief op het netwerk.
Snel en eenvoudig
Nu het massaal online plaatsen van de meest uiteenlopende informatie gemeengoed is, kan een organisatie op een snelle en eenvoudige manier een idee krijgen over het profiel van haar sollicitanten.
De verantwoordelijken geven zelf niet graag toe dat Facebook een belangrijke rol speelt bij recrutering. Toch stelt ongeveer de helft van de bevraagden dat ze hun sollicitanten wel degelijk opzoeken via de populaire sociale netwerksite. Wanneer het profiel vrij toegankelijk is, zal 80 procent op zijn minst de profielfoto bekijken en 64 procent de beschikbare informatie raadplegen en kritisch analyseren. Ongeveer de helft van de verantwoordelijken voor werving en selectie geven aan dat ze de informatie op Facebook effectief zullen gebruiken om zich beter te informeren en zich op het sollicitatiegesprek voor te bereiden. Bij één op zes respondenten speelt de informatie zelfs mee in de beslissing over wie wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek.
Beleid
Over de rol van LinkedIn zijn de HR-Managers het wel roerend eens. In de lijst van meest gebruikte recruteringskanalen neemt LinkedIn een prominente derde plaats in, naast online jobadvertenties en de eigen bedrijfswebsite. De ondervraagden geven niet alleen de voorkeur aan LinkedIn voor externe recrutering, maar ook voor het leggen en onderhouden van professionele contacten.
Hoewel sociale netwerken een goedkoop wervingskanaal zijn en hun plaats duidelijk opdringen in het recruteringsproces, hebben nog maar weinig bedrijven een algemeen beleid ontwikkeld. De grootste groep van de ondernemingen waarbij de respondenten tewerkgesteld zijn, vraagt haar werknemers niet om vacatures te verspreiden via LinkedIn en Facebook.
Bron: Knack
Mening:
Dit artikel bevestigd nog eens het belangrijk de sociale netwerksites in onze maatschappij geworden zijn, en hoe zij al geïntegreerd zijn. Daarom is het belangrijk niet alles mee te delen op je profiel. En het is natuurlijk logisch dat werkgevers je profiel bekijken. Op deze manier weten ze al wie ze in de kuip hebben. Maar toch is het niet goed om hier altijd op af te gaan, want mensen kunnen in hun privé en op het werk totaal een andere persoon zijn.
“De helft van de Vlaamse wervings- en selectieverantwoordelijken zoekt zijn sollicitanten op via Facebook”, stelt Vanessa Castelyns, bachelor Handelswetenschappen aan de HUB in haar scriptie, “Eén op zes gebruikt de gevonden informatie effectief om te bepalen wie op gesprek mag”.
Castelyns ondervroeg 411 Vlaamse wervings- en selectieverantwoordelijken over het gebruik van social media in het recruteringsproces. De meerderheid beschikt zelf over een LinkedIn- en Facebookprofiel en is dagelijks of minstens om de twee dagen actief op het netwerk.
Snel en eenvoudig
Nu het massaal online plaatsen van de meest uiteenlopende informatie gemeengoed is, kan een organisatie op een snelle en eenvoudige manier een idee krijgen over het profiel van haar sollicitanten.
De verantwoordelijken geven zelf niet graag toe dat Facebook een belangrijke rol speelt bij recrutering. Toch stelt ongeveer de helft van de bevraagden dat ze hun sollicitanten wel degelijk opzoeken via de populaire sociale netwerksite. Wanneer het profiel vrij toegankelijk is, zal 80 procent op zijn minst de profielfoto bekijken en 64 procent de beschikbare informatie raadplegen en kritisch analyseren. Ongeveer de helft van de verantwoordelijken voor werving en selectie geven aan dat ze de informatie op Facebook effectief zullen gebruiken om zich beter te informeren en zich op het sollicitatiegesprek voor te bereiden. Bij één op zes respondenten speelt de informatie zelfs mee in de beslissing over wie wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek.
Beleid
Over de rol van LinkedIn zijn de HR-Managers het wel roerend eens. In de lijst van meest gebruikte recruteringskanalen neemt LinkedIn een prominente derde plaats in, naast online jobadvertenties en de eigen bedrijfswebsite. De ondervraagden geven niet alleen de voorkeur aan LinkedIn voor externe recrutering, maar ook voor het leggen en onderhouden van professionele contacten.
Hoewel sociale netwerken een goedkoop wervingskanaal zijn en hun plaats duidelijk opdringen in het recruteringsproces, hebben nog maar weinig bedrijven een algemeen beleid ontwikkeld. De grootste groep van de ondernemingen waarbij de respondenten tewerkgesteld zijn, vraagt haar werknemers niet om vacatures te verspreiden via LinkedIn en Facebook.
Bron: Knack
Mening:
Dit artikel bevestigd nog eens het belangrijk de sociale netwerksites in onze maatschappij geworden zijn, en hoe zij al geïntegreerd zijn. Daarom is het belangrijk niet alles mee te delen op je profiel. En het is natuurlijk logisch dat werkgevers je profiel bekijken. Op deze manier weten ze al wie ze in de kuip hebben. Maar toch is het niet goed om hier altijd op af te gaan, want mensen kunnen in hun privé en op het werk totaal een andere persoon zijn.