PDA

Bekijk de volledige versie : Eerste gay pride dan toch toegelaten in Moskou


liselotte.glassée
26th April 2011, 15:21
Het stadsbestuur van Moskou heeft voor het eerst een 'gay pride' toegelaten. Tot nu hebben de Russische autoriteiten optochten voor de verdediging van holebi-rechten geweigerd. Dat heeft de organisator Nikolaj Aleksejev dinsdag gezegd.
'Na vijf jaar strijd hebben we van het stadsbestuur de toestemming gekregen om een gay pride op 28 mei te organiseren', zei Aleksejev, voorzitter van de associatie GayRussia.

'De toestemming voor een optocht van 500 personen werd door de adjunctburgemeester van Moskou, Ljoebov Tsjevtsova , getekend. De manifestatie zal plaatsvinden op het Bolotnaja-plein in het centrum van de Russische hoofdstad, maar zal de belangrijke verkeersaders van de stad niet hinderen', aldus Aleksejev.

Tsjaikovski en Elton John

'We roepen de Russen op toleranter te zijn ten opzichte van homo's en lesbiennes. We willen hen ook de bijdrage van onze 'gemeenschap' aan de cultuur duidelijk maken', zei Aleksejev. Zo zal tijdens de opkomst muziek van de Russische componist Pjotr Tsjaikovski en de Britse zanger Elton John spelen.

Het Moskouse stadsbestuur vroeg Aleksejev wel om het aantal deelnemers te beperken tot 500. Dit om ieders veiligheid te kunnen garanderen. De organisator ging akkoord.

Sinds hun eerste aanvraag in 2006 hebben de homoseksuelen nooit het recht gekregen te manifesteren en werden hun pogingen zonder medelijden door de politie uiteengejaagd. Dat gebeurde onder impuls van de homofobe ex-burgemeester van Moskou Joeri Loezjkov.

Het Europees Hof voor de Mensenrechten (ECHR) weigerde een appel van Rusland midden april en bevestigde nog eens dat het verbieden van dergelijke manifestaties discriminatie en een schending van het recht van samenkomst is.

www.standaard.be

Mijn mening: Ik vind het een grote stap vooruit dat Moskou deze gay pride toelaat. Eindelijk kunnen homo's en lesbiennes in een conservatief land als Rusland uitkomen voor hun seksuele voorkeur. Dit vind ik niet meer als normaal. Deze mensen zijn gewone mensen zoals iedereen en moeten dezelfde rechten hebben!

Barst
26th April 2011, 15:23
bron? :(