PDA

Bekijk de volledige versie : Ook Android houdt verplaatsingen gebruiker bij


Koen.Luyten
22nd April 2011, 10:59
Ook mobiele telefoons die draaien op het besturingssysteem Android van Google houden de bewegingen van hun gebruikers bij, zij het voor een kortere periode dan dat het geval is bij de iPhone van Apple. Dat staat vandaag in de Amerikaanse krant Wall Street Journal en de Britse The Guardian.

De Wall Street Journal citeert de Amerikaan Samy Kamkar, een voormalige piraat die naam maakte toen hij in 2005 de website MySpace lam legde, terwijl The Guardian zich beroept op de Zweed Magnus Eriksson.

Woensdag publiceerden twee Britse onderzoekers een studie waaruit bleek dat Apple in zijn nieuwe beheerssysteem voor de iPhone en de iPad een functie had ingebouwd die regelmatig aan het bedrijf de verplaatsingen van het toestel, en dus van de gebruiker, doorstuurt.

Volgens de twee kranten houden ook Android-toestellen het doen en laten van de gebruiker bij, al gaat het hier enkel om de gegevens van de vijftig laatste mobiele telefoonantennes en de tweehonderd laatste wifi-netwerken waarmee het toestel van de gebruiker gecommuniceerd heeft. Bij Apple worden de verplaatsingen van de gebruiker daarentegen een jaar lang bijgehouden.

Bovendien worden de verzamelde gegevens van de Android-mobieltjes niet doorgestuurd naar Google, wat wel het geval is bij Apple, aldus The Guardian. Het is overigens nog altijd niet duidelijk wat er vervolgens met de gegevens gebeurt, als er überhaupt al iets mee gebeurt. (belga/adb)

Reactie:
Ik vraag mij af (met een bang hart) hoeveel lijken er nog uit de kast van de nieuwe technologie zullen vallen. Zonder het einde van de wereld te willen voorspellen denk ik wel dat de mensen tegenwoordig de gevolgen van hun daden minder goed kunnen inschatten (juist omwille van de technologie). Zo houdt google ook al de zoekfiles bij die je maakt om doelbewuster reclame te kunnen maken. Maar ook het populaire facebook verkoopt statistische gegevens van hun sites aan multinationals zodat zij op de markt kunnen inspelen. Is dit een gevaar? Misschien, maar het is veel gevaarlijker dat we er gewoon niets van weten, wat zal de toekomst nog brengen?

bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1254246/2011/04/22/Ook-Android-houdt-verplaatsingen-gebruiker-bij.dhtml

Jasper.Peeters
26th April 2011, 12:16
Ik vind het eveneens een regelrechte inbreuk op de privacy. Iedereen met een iPhone of iPad kan op eender welk moment worden getraceerd. We leven steeds meer in een Big Brother wereld. Maar degenen die ons in de gaten houden is niet de overheid maar privébedrijven. Langs de ene kant heeft dit een nadeel aangezien dat de overheid normaal gezien opener zou moeten zijn met de informatie dan een bedrijf. Maar een voordeel van die bedrijven is dat ze enkel uit zijn op onze centen. In tegenstelling tot een totalitaire overheid die onze persoon willen controleren. Bijvoorbeeld in het geval van Google dat gerichte reclame stuurt, vertrouw ik op ons gezond verstand om te overleven.