PDA

Bekijk de volledige versie : Taal komt uit Afrika


Lotte.Verreijdt
15th April 2011, 10:49
Diversiteit talen vertoont zelfde patroon als diversiteit genen


BRUSSEL - Alle hedendaagse talen stammen af van een oertaal die tienduizenden jaren geleden in Afrika werd gesproken. Dat blijkt uit een wereldwijde studie.
Inheemse talen uit Zuid-Amerika komen met minder verschillende klanken toe dan Noord-Amerikaanse indiaanse talen. En die hebben gemiddeld minder diverse klanken dan talen die uit Azië stammen. Die zijn op hun beurt minder divers dan Afrikaanse talen, die het breedste klankenpalet gebruiken. Het minste klankendiversiteit hebben de talen van de eilanden in de Stille Oceaan. Europese talen zitten ergens in het midden. Hoe verder van Afrika, hoe minder taalkundige diversiteit, zo lijkt het.

Hetzelfde patroon hebben genetici vastgesteld in de diversiteit van ons DNA. Dat wordt geïnterpreteerd als een aanwijzing dat de mens vanuit Afrika over de wereld is uitgezwermd. Het lijkt er dus op dat ook onze talen afstammen van een Afrikaanse voorouder en dat de taal zich méé over de wereld heeft verspreid met de vroege moderne mensen die vijftigduizend tot zeventigduizend jaar geleden vanuit Afrika de rest van de wereld bevolkten.

Dat besluit antropoloog Quentin Atkinson, verbonden aan de universiteiten van Oxford en van Auckland in Nieuw-Zeeland, in een artikel dat vandaag verschijnt in het vakblad Science. Atkinson hoefde voor zijn onderzoek niet de wereld rond te trekken; hij gebruikte een bestaande databank van talen. In 504 verschillende talen en dialecten uit de hele wereld ging hij na hoeveel verschillende klanken (of technisch gesproken fonemen) die tellen. Het geografische patroon dat hij vond, volgt nauwgezet de volgorde waarin de verschillende continenten door de mens bevolkt werden. De moderne mens (Homo sapiens) ontstond in Afrika, verspreidde zich via het Midden-Oosten naar Azië en Europa, stak vanuit Noordoost-Azië over naar Alaska en vestigde zich van daaruit van noord naar zuid in de beide Amerika's. Ten slotte werden per boot de eilanden in de Stille Oceaan bewoond.

Dat de diversiteit (de klankenrijkdom van een taal of de variaties in DNA) die volgorde van bewoning volgt, komt door het 'stichterseffect'. Uit een gevarieerde bevolking trekt een klein groepje mensen weg om elders een nieuwe nederzetting te stichten. Dat groepje is minder divers dan de oorspronkelijke populatie - misschien zijn het familieleden met soortgelijke genen of vrienden die met hetzelfde accent spreken. Als het menselijke uitzwermen over de planeet bestond uit een opeenvolging van dergelijke episodes, dan nam de diversiteit meer en meer af naarmate men verder kwam.

Bron: De Standaard Online, vrijdag 15 april 2011, 05u00
Auteur: (sts)

Eigen mening:

Eindelijk wordt nu via een andere manier bevestigd waar de mens vandaan komt. Ik vind het knap dat dit nu ook mede door de taal bevestigd kan worden.
De taal heeft zich verspreid toen de mens zich ook ging verspreiden. Ik denk dat je veel geduld moet hebben om van 504 verschillende talen en dialecten uit de hele wereld,
na te gaan hoeveel verschillende fonemen ze tellen. En zeker als je ze dan nog eens gaat vergelijken met het geografisch patroon.
Ik denk dat dit een onderzoek van lange adem is geweest en dat we dit een belangrijk nieuw onderzoek kunnen noemen.

Stef.Van.Bauwel
15th April 2011, 11:31
Het is inderdaad leuk om te horen dat dit vanuit een andere hoek bekeken is. Ik snap niet waarom mensen er nog aan twijfelen dat de eerste mensen uit Afrika kwamen. Ik vraag me af het verwerp van deze ‘theorie’ enkel door geloofsovertuigingen komt of dat ons meerderwaardigheidsgevoel ons zegt dat het onmogelijk is dat de mens uit Afrika komt.

Hoe dan ook het is indrukwekkend om op deze manier de verspreiding van de mens over de verschillende werelddelen onder de loep te nemen. Het is iets dat me nooit echt van belang leek (eerder vanzelfsprekend aangezien de theorieën die er reeds waren) maar dit onderzoek helpt zeker om de theorieën over de verspreiding van de eerste mensen te bevestigen.

Buts Tim
15th April 2011, 15:22
Ik vind het ook zeer goed dat het via een andere weg duidelijk wordt gemaakt dat wij afkomstig zijn van een Afrikaanse voorouder. Het feit dat mensen weigeren dit te geloven geeft alleen weer hoeveel mensen er nog in ongeloof leven. Ze weigeren feiten, die duidelijk bewezen zijn, te accepteren als de waarheid. Dit komt omdat, moesten ze deze feiten accepteren, hun hele geloof en wereld in zou kunnen storten. Dit kan volgens die mensen gewoon niet, daarom worden deze feiten (evolutie, afkomst, etc.) als fout en zelfs als blasfemie gezien.
Dit is allemaal zeer jammer, maar de realiteit.

marie.vanhoof
17th April 2011, 12:45
Het feit dat mensen weigeren dit te geloven geeft alleen weer hoeveel mensen er nog in ongeloof leven. Ze weigeren feiten, die duidelijk bewezen zijn, te accepteren als de waarheid.

Ik deel de mening van Tim. Ook het feit dat het menselijk DNA voor 99,4% overeenkomt met dat van de Chimpansee (sommige wetenschappers houden het liever op 96%), wordt ook niet door iedereen geloofd. Ik vind het net zeer interessant om te weten waar onze oorsprong ligt. De mens en de taal moeten toch ergens ontstaan zijn?

Dit artikel doet mij overigens denken aan het verhaal van 'de toren van Babel'.