Inloggen

Bekijk de volledige versie : Vaticaan laat gebruik pil en condoom per ongeluk toe

Lien.Van.Bastelaer
15th April 2011, 10:07
Vaticaan laat gebruik pil en condoom per ongeluk toe

Het Vaticaan heeft het gebruik van voorbehoedsmiddelen per ongeluk toegestaan. In een nieuw boek voor jongeren dat de Kerk onlangs heeft uitgebracht werd het gebruik goedgekeurd.
In het boek YouCat stond de vraag of een christelijk echtpaar anticonceptiemiddelen mag gebruiken. Het antwoord luidde 'ja'. Een foutje want het Vaticaan is al sinds 1968 een van de felste tegenstanders van het gebruik van voorbehoedsmiddelen.

Een verkeerde vertaling naar het Italiaans is de oorzaak van de fout. Het in verlegen gebrachte Vaticaan probeert met het toevoegen van uitleggende brieven het brandje te blussen.

Ondertussen zouden al meer dan 14 000 exemplaren in Italië verkocht zijn. Daarnaast wordt het nog naar vijftien andere talen vertaald en zal het op de volgende Wereld Jongerendagen, deze zomer in Spanje, uitgedeeld worden.

BRON: De Standaard, 14 april 2011

MENING: In het boek YouCat hebben ze dus blijkbaar het gebruik van de pil en het condoom toegestaan.. Per ongeluk.. Dat nog steeds het gebruik van voorbehoedsmiddelen wordt tegengehouden door het Vaticaan, dat kan ik maar moeilijk begrijpen. Hier, in België, wordt de macht/invloed van de Kerk steeds kleiner. Maar in Afrika, waar het aidsprobleem enorm groot is, staat het geloof nog steeds centraal. Het gebruik van condooms zou een goede oplossing zijn. Maar als het Vaticaan dit niet toelaat, gaan er steeds mensen in Afrika zijn die het condoom niet willen gebruiken. Onbegrijpelijk..
Al ben ik wel een beetje in de war door dit artikel. Want ik dacht een aantal maanden geleden gehoord te hebben dat de Paus eindelijk het gebruik van condooms had toegelaten?

LissevM
15th April 2011, 10:54
Ik deel de mening van Lien helemaal.
In landen waar het aantal mensen met aids zo hoog ligt als in Afrikaanse landen, is het gebruik van condooms in mijn ogen echt een 'must'.
Gebruik van een condoom kan in die landen voor veel minder gevallen van aids zorgen volgens mij. Er zijn natuurlijk nog andere 'manieren' om aids op te lopen dan onveilig te vrijen, maar door deze mensen te laten inzien dat een condoom veilig is, kan toch niet verkeerd zijn.
Oke, condooms gebruiken is het tegenovergestelde van voortplanting zoals de Kerk het wil. Maar door voortplanting ongeneeslijk ziek worden, is in mijn ogen ook niet wat de Bijbel voor de mens in petto had...
Ik vind dat het Vaticaan er rekening mee mag/moet houden dat condoom ook goed kan zijn.

De pil daarintegen is niet ter bescherming van ziektes. Dat het Vaticaan hier meer moeite mee heeft, dat kan ik enigzins nog begrijpen. Dit middel laat toe dat geslachtsgemeenschap niet enkel voor voortplanting wordt gebruikt, maar ook als 'genotsmiddel'.