PDA

Bekijk de volledige versie : Belg werkt het minst van alle Oeso-burgers


Barst
13th April 2011, 02:32
Belg werkt het minst van alle Oeso-burgers


De Belg werkt gemiddeld 7 uur per dag, al dan niet betaald. Daarmee heeft België de kortste dagelijkse arbeidstijd van alle landen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso).


Dat blijkt uit een rapport van de organisatie. De Belg werkt elke dag gemiddeld 227 minuten tegen betaling en 200 minuten onbetaald (voornamelijk huishoudelijk werk en inkopen).

Het gemiddelde van de Oeso, een organisatie die bestaat uit landen met ontwikkelde economiëen, bedraagt 8 uur (al dan niet betaalde) arbeid per dag. De Mexicanen werken het meest: gemiddeld 10 uur per dag. Zij voeren elke dag 342 minuten betaalde arbeid uit en besteden 253 minuten aan huishoudelijke taken.

De Belgen hebben na hun arbeid 5,4 uur tijd voor ontspanning. Daarmee staan ze op een vijfde plaats. Het OESO-gemiddelde bedraagt 4,8 uur. De Mexicanen kunnen zich elke dag gedurende 3,7 uur ontspannen.

Belgische ouders spenderen ten slotte gemiddeld 2,9 uur per dag aan hun kinderen, de op twee na slechtste prestatie in de OESO, waar het gemiddelde 4 uur bedraagt.


DS Biz, 12-04-2011

jonas.van.hal
13th April 2011, 10:41
Eigenlijk sta ik hier wel van te kijken, want onze economie doet het in vergelijking wel heel goed. Maar we blijken dan wel minder te werken en minder tijd met onze kinderen te spenderen. Misschien moeten we ons eens afvragen waar al die tijd dan wel heen gaat. Staan wij in vergelijking meer in de file dan de andere Oeso-burgers? Of wonen we in vergelijking verder van ons werk? Of gaan wij allemaal fitnissen (wat mij sterk zou verwonderen als je op straat kijkt)? Er moet toch een verklaring voor zijn, want eigenlijk vind ik dit verre van logisch.

Stef.Van.Bauwel
14th April 2011, 12:02
Dat de Belg minder dan de gemiddelde Oeso-burger werkt is min of meer vreemd, maar niet zo verbazend. Als ik kijk naar de opleiding, die ik momenteel doe, weet ik dat ik sowieso meer dan 7 uur op een dag (zal) moet werken om degelijke lessen, verbeteringen en alle andere voorbereidingen klaar te hebben. Maar er zijn mensen met andere beroepen en een andere ingesteldheid die misschien minder moeten werken. Het is trouwens dom om te beoordelen op het aantal uren, het is toch het resultaat dat telt, niet?

Buiten dit zie ik in de reactie van Jonas zeker iets herkenbaar wat volgens mij zeker van essentieel belang is. Het verkeer. Ik merk dat mijn broer heel vroeg moet vertrekken om het drukke verkeer voor te zijn maar is dit dan tijd dat hij werkt of vrije tijd? Volgens mij is het geen één van beiden maar hoe benoem je het dan?

Een ander punt uit dit onderzoek heeft me meer verbaasd nl. het feit dat Belgische ouders zo weinig tijd aan hun kinderen spenderen. Iedereen klaagt altijd over de jeugd van tegenwoordig. Het is toch normaal een kind dat weinig aandacht krijgt vroeg of laat de aandacht moet trekken met iets anders? Dit kan kleding zijn maar dit kan al even snel getransfereerd worden naar drugs- en alcoholgebruik, of “criminele” daden.

Al bij al ben ik van mening dat deze resultaten zouden moeten leiden tot meer aandacht voor kinderen dan meer werken. “Investeren in je kinderen, is investeren in de toekomst!”.