PDA

Bekijk de volledige versie : mensen verliezen zin voor religie omdat ze te lang leven


verschueren.sien
12th April 2011, 11:57
Artikel:
"Mensen verliezen zin voor religie omdat ze te lang leven"

Dat mensen steeds minder interesse hebben voor religie valt te verklaren door de stijgende levensverwachting. Dat beweren Britse onderzoekers die religie analyseren volgens een economisch kosten-baten model.

Door de hoge levensverwachting liggen de dood en het hiernamaals - religie beweert dat er een is - te ver in de toekomst. De voordelen van het geloof, met als ultieme doel de redding van de ziel, wegen daardoor minder op tegen de inspanningen die men zich ervoor moet getroosten.

Volgens de onderzoekers van de University of East Anglia en de University of St Andrews moeten religieuze leiders meer de nadruk leggen op de onmiddellijke sociale voordelen van hun geloof - steun, spirituele voldoening, een richting in het leven - eerder dan een onzekere beloning nadien, willen ze nog jonge adepten aantrekken.

"In vele religies is de inzet voor het geloof op de een of andere manier bepalend voor de beloning in het hiernamaals", aldus onderzoeker Elissaios Papyrakis. "Wij tonen aan dat door een hogere levensverwachting de verwachte voordelen van religie in het hiernamaals voor jongeren minder belangrijk zijn. Daardoor wordt religie als het ware opgeschoven, voorbehouden voor mensen van hogere leeftijd".
"Vergrijzende kerken"

De Britse en bij uitbreiding Westerse kerken moeten er zich bij neerleggen dat ze "vergrijzende kerken" worden. Het onderzoek is gepubliceerd in het International Journal of Social Economics.
En de Amerikaanse kerken?

Een woordvoerder van de Anglicaanse Kerk, die jaar na jaar het aantal praktiserenden ziet dalen, betwist deze stelling. "Mensen treden niet toe tot een geloof omwille van de veronderstelde 'voordelen'. Ze gaan naar de kerk omdat ze in iets geloven en dat willen delen met een gemeenschap van mensen die hetzelfde denken".

"Deze kosten-baten analyse gaat overigens niet op voor de Verenigde Staten dat inzake kerkbezoek tot de best presterende landen ter wereld hoort".

Bron:
Gazet van Antwerpen
12 april 2011
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1036550/mensen-verliezen-zin-voor-religie-omdat-ze-te-lang-leven.aspx

Motivatie:
Ik denk persoonlijk niet dat de religie opgeschoven wordt voor oudere mensen. De mensen die nu oud zijn geloofden vroeger ook toen ze jong waren. Het wordt tijd dat men in ziet dat de wereld niet meer zo gelovig is als vroeger. Wij zijn in onze jeugd niet meer gelovig en zullen dat later ook niet zijn. Ik denk dat heel het kerk gebeuren uiteindelijk in de toekomst zal weg gaan. Maar iedereen zijn eigen mening daarover natuurlijk.

Felix.Luyckx
12th April 2011, 13:46
Als ik dit artikel lees lijkt het alsof men wilt dat mensen terug gaan geloven. Dit vind ik echter absoluut niet nodig. Religie is ooit uitgevonden om de bange brave burger in bedwang te houden, om hen bang te maken voor de hel en alles dat daar rond hangt. 'godvrezende christenen'.
Het is in mijn ogen daarom net een positief verschijnsel dat de kerken leeglopen en vooral dat de paus steeds minder aanhang heeft. De mensen gaan meer zelf nadenken over het leven i.p.v. voorgeschreven regeltjes te volgen. De mensen durven zaken uit de Bijbel in vraag stellen en worden hier niet (meer) voor veroordeeld. De mens wordt vrijer, wijzer en nuchterder door zelf te bepalen hoe hij zijn leven invult.

Mensen die nog steeds geloven zijn daar uiteraard volledig vrij in. Ik zeg niet dat geloof slecht is. Want zoals in het artikel gezegd: "Mensen treden niet toe tot een geloof omwille van de veronderstelde 'voordelen'. Ze gaan naar de kerk omdat ze in iets geloven en dat willen delen met een gemeenschap van mensen die hetzelfde denken"

Mensen geloven omdat ze zich graag thuisvoelen in een groep gelovigen. Samen bidden en bezinnen kan inderdaad rust brengen en is dus zeker niets negatiefs. Het spijtige neveneffect hieraan is echter wel, dat als men hierin te zwaar verdiept raakt dat men dan oogkleppen opkrijgt en onzin begint te vertellen over het feit dat de aarde maar 3000 jaar oud zou zijn en dat we allemaal afstammen van twee mensen die in een tuin aan het spelen waren. Ik wil niemand veroordelen, maar zo'n denkwijzes kan ik toch absoluut niet volgen. (Ik hoop dat ik hiermee niemand kwets of gevaarlijke discussie opwek. Dit is gewoon mijn persoonlijke mening)