lien.debusser
12th April 2011, 09:54
Hardrijden onbestraft in Brussel
De Brusselse politie flitst in de zone-30 pas vanaf 57 km per uur en in de zone-50 pas vanaf 76 km per uur. 'Wij doen dit al een jaar op vraag van het Brusselse parket', bevestigt de Brusselse commissaris Johan Berckmans.
Wie in Brussel te hard rijdt, maakt maar weinig kans op een boete. De Brusselse politie maakt pas een proces-verbaal op vanaf 57 km per uur in een zone-30 en vanaf 76 km in een zone-50. Wie tussen 30 en 57 km rijdt in een zone 30 of tussen 50 en 76 km in een zone-50 krijgt zelfs geen proces-verbaal.
"De meters van de flitspalen en mobiele camera's flitsen vanaf 57 km per uur en 76 km per uur. Onder die snelheden worden de bestuurders niet geregistreerd of geverbaliseerd. Dan gebeurt er helemaal niks", geeft commissaris Johan Berckmans, woordvoerder van de zone Brussel-West, toe. "Over deze aanpak hebben wij een akkoord gesloten met de procureur des konings. Wij doen dit op vraag van het Brusselse parket, ja. Deze snelheidslimieten gelden trouwens voor alle Brusselse politiezones: het gaat immers om één en dezelfde agglomeratie. Er zijn twee redenen voor deze ijkingen. Ten eerste moeten wij rekening houden met de 'werkcapaciteit' van de parketten. Ten tweede kunnen wij met deze hoge snelheidslimieten toch een sterk signaal geven voor de echte hardrijders. Zij worden automatisch veroordeeld of voor de rechtbank gedaagd."
Op bepaalde tijdstippen, zoals bij de bobcampagnes rond het nieuwe jaar, geldt er wel een nultolerantie. "Chauffeurs die dan 31 km per uur rijden in de zone-30, krijgen wel een boete," benadrukt Berckmans.
Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) stelde onlangs in het parlement een vraag over de hoge tolerantiegrens van de Brusselse snelheidscamera's, maar kreeg een onduidelijk antwoord. Er werd toen enkel verwezen naar het maandelijkse overleg tussen het Brussels parket en de Brusselse politie voor dit soort werkafspraken.
"Dit is een pure schande", zegt Van Hecke. "Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat in een zone-30 de automobilisten bijna dubbel zo snel mogen rijden zonder dat er wordt ingegrepen. Nochtans ligt er in een zone-30 vaak een school, een speeltuin of een woonwijk, kortom een plek waar veel kinderen komen. Dit bewijst dat de verkeersveiligheid in Brussel blijkbaar geen enkele prioriteit heeft. Wat ook echt niet kan, is dat er een grote ongelijkheid heerst tussen de steden. Het kan toch niet dat je in Gent een boete krijgt als je 35 km per uur rijdt in een zone-30 en in Brussel als je 58 km rijdt?"
BRON: Tine Peeters − 12/04/11, 05u30
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1249477/2011/04/12/Hardrijden-onbestraft-in-Brussel.dhtml
Mijn mening:
Net zoals in het artikel Van Hecke aanhaalt, vind ik het ook echt niet kunnen dat automobilisten in een zone 30 zelf harder mogen rijden dan in een zone 50. Het is soms zeer vervelend als je ergens op tijd moet zijn en je moet je aan een lage snelheid houden. Toch, weten we niet allemaal dat de enige oplossing voor ergens op tijd te komen, op tijd vertrekken is en niet te hard rijden...
Inderdaad is het niet eerlijk dat er een ongelijkheid heerst tussen de verschillende steden. Zoiets kan eigenlijk echt niet.
De Brusselse politie flitst in de zone-30 pas vanaf 57 km per uur en in de zone-50 pas vanaf 76 km per uur. 'Wij doen dit al een jaar op vraag van het Brusselse parket', bevestigt de Brusselse commissaris Johan Berckmans.
Wie in Brussel te hard rijdt, maakt maar weinig kans op een boete. De Brusselse politie maakt pas een proces-verbaal op vanaf 57 km per uur in een zone-30 en vanaf 76 km in een zone-50. Wie tussen 30 en 57 km rijdt in een zone 30 of tussen 50 en 76 km in een zone-50 krijgt zelfs geen proces-verbaal.
"De meters van de flitspalen en mobiele camera's flitsen vanaf 57 km per uur en 76 km per uur. Onder die snelheden worden de bestuurders niet geregistreerd of geverbaliseerd. Dan gebeurt er helemaal niks", geeft commissaris Johan Berckmans, woordvoerder van de zone Brussel-West, toe. "Over deze aanpak hebben wij een akkoord gesloten met de procureur des konings. Wij doen dit op vraag van het Brusselse parket, ja. Deze snelheidslimieten gelden trouwens voor alle Brusselse politiezones: het gaat immers om één en dezelfde agglomeratie. Er zijn twee redenen voor deze ijkingen. Ten eerste moeten wij rekening houden met de 'werkcapaciteit' van de parketten. Ten tweede kunnen wij met deze hoge snelheidslimieten toch een sterk signaal geven voor de echte hardrijders. Zij worden automatisch veroordeeld of voor de rechtbank gedaagd."
Op bepaalde tijdstippen, zoals bij de bobcampagnes rond het nieuwe jaar, geldt er wel een nultolerantie. "Chauffeurs die dan 31 km per uur rijden in de zone-30, krijgen wel een boete," benadrukt Berckmans.
Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen!) stelde onlangs in het parlement een vraag over de hoge tolerantiegrens van de Brusselse snelheidscamera's, maar kreeg een onduidelijk antwoord. Er werd toen enkel verwezen naar het maandelijkse overleg tussen het Brussels parket en de Brusselse politie voor dit soort werkafspraken.
"Dit is een pure schande", zegt Van Hecke. "Ik vind het totaal onaanvaardbaar dat in een zone-30 de automobilisten bijna dubbel zo snel mogen rijden zonder dat er wordt ingegrepen. Nochtans ligt er in een zone-30 vaak een school, een speeltuin of een woonwijk, kortom een plek waar veel kinderen komen. Dit bewijst dat de verkeersveiligheid in Brussel blijkbaar geen enkele prioriteit heeft. Wat ook echt niet kan, is dat er een grote ongelijkheid heerst tussen de steden. Het kan toch niet dat je in Gent een boete krijgt als je 35 km per uur rijdt in een zone-30 en in Brussel als je 58 km rijdt?"
BRON: Tine Peeters − 12/04/11, 05u30
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1249477/2011/04/12/Hardrijden-onbestraft-in-Brussel.dhtml
Mijn mening:
Net zoals in het artikel Van Hecke aanhaalt, vind ik het ook echt niet kunnen dat automobilisten in een zone 30 zelf harder mogen rijden dan in een zone 50. Het is soms zeer vervelend als je ergens op tijd moet zijn en je moet je aan een lage snelheid houden. Toch, weten we niet allemaal dat de enige oplossing voor ergens op tijd te komen, op tijd vertrekken is en niet te hard rijden...
Inderdaad is het niet eerlijk dat er een ongelijkheid heerst tussen de verschillende steden. Zoiets kan eigenlijk echt niet.