PDA

Bekijk de volledige versie : 'Psychisch geweld in relatie bijna normaal'


Barst
8th April 2011, 18:02
'Psychisch geweld in relatie bijna normaal'


BRUSSEL - Negentig procent van de Brusselse jongeren zou al slachtoffer zijn geweest van geweld in een relatie. De Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen, BRUNO DE LILLE (Groen!), wil met een 'caravane d'amour' hun gedrag aanpassen.


Negentig procent, dat lijkt een absurd hoog cijfer. Waar haalt u dat?

'Het is gebaseerd op een studie van de Franse Gemeenschap uit 2007. Iedereen denkt dat geweld in een relatie vooral fysiek is, maar het overgrote deel is psychologisch.' (De studie, die bestaat uit interviews en een enquête bij 608 jongeren, omschrijft geweld als iets waarbij de een probeert macht uit te oefenen over de ander, red.).

'Jongeren schrikken zelf van dat cijfer, tot je hen concrete voorbeelden van geweld geeft. Het gaat over jongens die hun vriendin vertellen welke kleren ze moet dragen, meisjes die de gsm van hun lief controleren op sms'sjes van iemand anders, een koppel dat van elkaar constant wil weten waar de ander was en waarom. Ze willen complete controle over elkaars leven. Het is ook niet zo dat in een relatie de ene altijd slachtoffer is en de andere dader. De rollen wisselen.'


Dreigt u door 'geweld' zo breed in te vullen fysiek geweld niet te banaliseren?

'Iedereen ervaart fysiek geweld als problematisch, bij psychologisch geweld is dat veel minder zo. Ondertussen voelen de slachtoffers zich er ook niet goed bij. Het is mijn bedoeling duidelijk te maken dat je onder psychologisch geweld ook erg kunt lijden. Maar dat gedrag wordt goedgepraat omdat toch iedereen het doet.'

'Jongeren beschouwen bepaalde zaken zelfs als een blijk van vertrouwen. “Ik laat mijn gsm zien omdat we geen geheimen hebben voor elkaar.,'

'Nu richten we ons in de eerste plaats op 15- tot 20-jarigen omdat zij niet mogen blijven hangen in dat soort relatie. Het geweld kan later escaleren.'


Hoe wilt u dat gedrag aanpakken?

'In april toeren we met een “caravane d'amour,. Die staat elke woensdag en zaterdag op een andere plek. Jongeren kunnen er informatie krijgen en een filmpje opnemen over hun relatie.'


Kan een caravansessie hun relatiegedrag veranderen?

'Ik geloof dat onze aanpak daarvoor kan zorgen. Het is de bedoeling dat ze zelf nadenken en tot de conclusie komen dat hun relatie niet helemaal oké zit. In een klas met het vingertje staan zwaaien werkt zeker niet. Ze moeten stilstaan bij hun eigen situatie. Maar deze campagne is de eerste stap, we beseffen dat er nog andere campagnes nodig zijn.'


Hoe kunnen jongeren zelf ingrijpen in hun relatie?

'Door hun ogen te openen en te zeggen dat ze iets niet aanvaarden. Het kan zijn dat mensen zo in die slachtofferrol zijn verankerd dat ze zichzelf niet kunnen verweren. Daarvoor bestaan specifieke organisaties. '


DS, 07-04-2011