PDA

Bekijk de volledige versie : Kippenveren als basis voor plastiek


Gianni.Claes
5th April 2011, 16:17
Kippenveren als basis voor plastiek

Volgens een studie kunnen kippenveren dienen voor een milieuvriendelijkere, lichtere versie van plastiek.


Veren zijn, net zoals haar en vingernagels, gemaakt van de sterke en chemisch stabiele stof keratine. Ze kunnen de sterkte van plastiek doen toenemen, terwijl ze het gewicht doen afnemen. Bovendien biedt het plastiek meer weerstand tegen water.

De onderzoekers bewerkten de veren door de stof methylacrylaat toe te voegen. Het resultaat werd tot dunne laagjes geschapen. Die bleken sterker te zijn dan soortgelijke laagjes waarvoor ander bioafval gebruikt werd.

"Als de veren als composietmateriaal worden gebruikt, is er geen polyethyleen en polypropyleen nodig", aldus professor Yiqi Yang van de Universiteit van Nebraska. "Hierdoor wordt het plastiek duurzamer en beter afbreekbaar."

Of dit kleinschalige experiment in geval van massaproductie economisch haalbaar is en tot een lagere ecologische voetafdruk leidt, moet onderzoek nog uitwijzen

Bron (http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1033670/kippenveren-als-basis-voor-plastiek.aspx)

Eigen mening: Dit is mooi, eindelijk milieuvriendelijkere plastiek. Maar de vraag blijft of dit op grote schaal realiseerbaar is. Een andere vraag is, waar gaan ze al deze veren vandaan halen? Misschien zijn slachthuizen van kippen dan wel een oplossing, maar of ze daar genoeg aan zullen hebben om heel de wereld te voorzien?

Koen.Luyten
14th May 2012, 15:44
Mijn Mening: Ik vind u bedenking 'waar vinden we al die veren' niet echt zinvol. Het is zo dat elke vorm van recyclage winst betekend voor mij.
Vooral de winst voor onze omgeving, het milieu is namelijk hét probleem van onze tijd.
Deze onderzoeken zijn voor mij een must binnen onze huidige situatie als consumptiemaatschappij. Het is duidelijk te merken dat tegenwoordig de wetenschap niet enkel meer inzet op consumptie gemak maar ook de ecologische kant nemen ze onderhanden. Al kan dit natuurlijk nog veel beter!

guus.wuyts@hotmail.com
14th May 2012, 16:38
Ook ik vind dit een heel goed alternatief. Het is inderdaad beter voor het milieu en zoals men zegt veel betere kwaliteit van plastiek omdat het beter bestand is tegen water. Toch vraag ik mij af of men op den duur dan niet speciaal meer kippen gaat kweken en afslachten om aan deze veren te kunnen geraken. Is dit dan een betere oplossing?

Annelies.Stokbroekx
14th May 2012, 20:54
Ik ben van mening dat dit een goed alternatief zou kunnen zijn. In het artikel staat dat dit een milieuvriendelijkere, lichtere versie is van plastic. Zoals Guus aanhaalt, hoop ook ik dat dit ook een diervriendelijk alternatief zal zijn.
Ik vind ook dat we ons moeten afvragen of dit wel nodig is. Tijdens mijn eerste stageperiode van dit jaar heb ik mogen lesgeven over bioplastic. Hoewel dit niet altijd de meest stevige plasticsoort is, kan dit wel voor enorm veel toepassingen gebruikt worden.
Ik vind het goed dat er steeds meer naar milieuvriendelijke oplossingen gezocht wordt, maar ik mijn ogen is het gebruik van bioplastic realistischer dan deze kippenveren.

Jynthe
14th May 2012, 21:16
Als eerste punt moet ik zeggen dat ik erg positief verbaasd ben van wat de wetenschappers altijd maar uitvinden!
Ik ben zeker een voorstaander van recyclage en vind dit dan ook een leuk en milieuvriendelijk idee, maar ook dacht ik, net als Guus, meteen aan het feit dat er hopelijk niet meer kippen enkel en alleen voor dit doeleinde gekweekt en geslacht zullen worden. Maar dat is misschien wat ver gezocht...
Natuurlijk geloof ik wel in het principe: hergebruiken wat je hergebruiken kan, en anders zouden deze kippenveren volgens mij toch gewoon bij het afval belanden.