PDA

Bekijk de volledige versie : Belg krijgt 10 miljoen voor Chinees kunstwerk


lien.debusser
4th April 2011, 10:47
Belg krijgt 10 miljoen voor Chinees kunstwerk

De Belgische kunstverzamelaar baron Guy Ullens heeft het recordbedrag van 10,1 miljoen dollar (7,1 miljoen euro) ontvangen voor een Chinees kunstwerk. Het schilderij 'Forever Lasting Love van Zhang Xiaogang is meteen het duurste hedendaagse Chinese schilderij geworden.

Forever Lasting Love van de Chinese schilder Zhang Xiaogang

De verkoop vond plaats op een veiling bij Sotheby's in Hong Kong. Sotheby's maakte zelf de recordverkoop bekend. Het werk 'Forever Lasting Love' maakte deel uit van de omvangrijke kunstcollectie van de Belgische kunstverzamelaar baron Guy Ullens.

In totaal werden 105 stukken uit de collectie van de baron te koop aangeboden. Het schilderij in kwestie bracht meer dan het dubbel op dan de geschatte waarde.

"De legendarische Ullens-collectie toonde de geschiedenis van China aan de hand van kunstwerken. Vele werken dateren van het ontstaan van de hedendaagse Chinese kunst in de jaren 80", aldus Evelyn Lin van Sotheby's. (Belga/EE)

BRON: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/cultuur/veiling/belg-krijgt-10-miljoen-voor-chinees-kunstwerk/article-1194983992474.htm
maandag 04 april 2011 om 08u44

Mijn mening:
Wat een bedrag voor een hedendaags kunstwerk. Ik geloof dat baron Guy Ullens hier zeer tevreden mee zal zijn.
Ik vind het wel jammer dat in het artikel niet wordt meegedeeld aan wie/wat het schilderij verkocht is. Ik vermoed dat het dan voor iemand zijn privécollectie gekocht zal zijn. Als dit zo is, is het jammer dat geen museum of dergelijke het kunstwerk hebben kunnen kopen. Misschien komt het er ooit nog wel terecht en kan iedereen van deze 'Forever Lasting Love' genieten.