Caroline Verbraeken
1st April 2011, 09:56
Meer dan helft leerlingen met autisme moet brossen
Schooluitval bij leerlingen met autisme groot door stress
SINAAI - Acht op de tien tieners (16-17 jaar) met autisme zijn geregeld afwezig door de stress en dreigen hun diploma niet te halen. 'Door kleine aanpassingen zouden scholen het leven van die leerlingen een stuk aangenamer kunnen maken', zegt autismespecialiste Hilde Meganck.
Van onze redacteur
School lopen, taken maken, examens afleggen,... voor veel kinderen met autisme is het niet vanzelfsprekend. Te veel prikkels, te veel afleidingen, te veel stress. Daardoor dreigen ze sneller uit de boot te vallen. 'Ik had de indruk dat het aantal afwezigheden van leerlingen met autisme in stijgende lijn zat', zegt Hilde Meganck (42), autismespecialiste bij het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!).
Meganck weet waarover ze spreekt. Haar zoon heeft autisme en moest om die reden voor lange tijd afhaken. (zie inzet).
Het voorval inspireerde haar om een praktijkonderzoek te doen naar schooluitval bij leerlingen met autisme. Dat was nog nooit eerder gedaan. Over 375leerlingen verzamelde ze gegevens. Een relevante steekproef, vindt ze. In Vlaanderen zouden er ongeveer 6.000leerlingen met autisme zijn. De resultaten speelde ze door aan het Vlaams kabinet van Onderwijs, in de hoop dat er iets mee wordt gedaan.
'Van de groep die ik heb bevraagd, zijn 219kinderen wegens hun stoornis al een of meerdere keren op school afwezig geweest. Het gaat dus om meer dan de helft', zegt Meganck.
'Bij een groot deel is de uitval van korte duur. Maar vorig schooljaar moesten ook 13kinderen langer dan een maand thuisblijven en 38 andere kinderen meerdere maanden. Twintig kinderen gaan nog maar enkele halve dagen per week naar school. Dertig andere leerlingen volgen zelfs geen les meer, ook al zijn ze leerplichtig.'
Vooral tieners van 16, 17 jaar haken af. 'Acht op de tien jongeren van die leeftijd zijn geregeld afwezig. De combinatie van de stijgende schooldruk, zelfstandiger moeten werken en de puberteit valt hen zwaar', zegt Meganck.
Geïntegreerd onderwijs
'Er is ook een duidelijke link met het IQ: hoe intelligenter de leerlingen zijn, hoe meer ze afwezig zijn vanwege te veel stress. Die uit zich in klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, oververmoeidheid en depressieve neigingen. Bijna de helft klaagt daar minstens een keer per week over.'
'In alle onderwijsvormen, met of zonder extra begeleiding, is er sprake van schooluitval', zegt Meganck. 'Ouders stellen wel dat er een groot tekort is aan aangepast onderwijs voor normaal begaafde leerlingen met autisme. Vroeger kregen vooral zwakbegaafde kinderen de diagnose. Voor hen is er een goed aanbod in het buitengewoon onderwijs. Maar steeds vaker krijgen ook normaal- en hoogbegaafde kinderen de diagnose. Cognitief kunnen zij het gewoon onderwijs aan, mits enige begeleiding. Maar die is niet gevolgd.'
Volgens Meganck is er een inhaalbeweging nodig in de GON-begeleiding, wat staat voor geïntegreerd onderwijs. Maar dat is een kwestie van centen en die zijn er niet. 'Dat besef ik', zegt ze. 'Daarom pleit ik ervoor dat scholen alerter zouden zijn voor stresssignalen en aan stresspreventie zouden doen. Door kleine aanpassingen kunnen ze het leven van de kinderen met autisme heel wat aangenamer maken.'
'Klasgroepen die door elkaar in de gang lopen, zijn voor hen enorm stressvol. Dat kan je vermijden door hen twee minuutjes vroeger uit de klas te laten vertrekken. Moet een kind met autisme in de refter eten, waar het zo druk is? Leerkrachten kunnen het kind ook enkele minuten uit de klas halen, zodat het tot rust kan komen. Of een toets apart laten maken, in een rustige ruimte.'
'Ik stel ook vast dat scholen vaak niet weten waar ze aan beginnen als ze een leerling met autisme inschrijven. Ze gaan te licht over de emoties die zulke kinderen doormaken. Scholen zouden een grondiger intakegesprek moeten houden en de dossiers voldoende moeten inkijken.'
bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=4E38B0S9
Mening:
Autisme op school, net als hoogbegaafdheid, ADHD, ... is nog steeds moeilijk. Veel mensen weten ook gewoon niet hoe ze met deze jongeren moeten omgaan en ook niet hoe deze jongeren zich voelen in hun leefwereld. Het minste dat een school kan doen als ze een leerling met autisme hebben, is zich goed informeren. Het is dan ook nodig dat de school ondersteuning aanbiedt, het wordt ook duidelijk vermeld in het artikel dat ondersteuning het al veel aangenamer zou maken voor deze leerlingen.
Schooluitval bij leerlingen met autisme groot door stress
SINAAI - Acht op de tien tieners (16-17 jaar) met autisme zijn geregeld afwezig door de stress en dreigen hun diploma niet te halen. 'Door kleine aanpassingen zouden scholen het leven van die leerlingen een stuk aangenamer kunnen maken', zegt autismespecialiste Hilde Meganck.
Van onze redacteur
School lopen, taken maken, examens afleggen,... voor veel kinderen met autisme is het niet vanzelfsprekend. Te veel prikkels, te veel afleidingen, te veel stress. Daardoor dreigen ze sneller uit de boot te vallen. 'Ik had de indruk dat het aantal afwezigheden van leerlingen met autisme in stijgende lijn zat', zegt Hilde Meganck (42), autismespecialiste bij het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!).
Meganck weet waarover ze spreekt. Haar zoon heeft autisme en moest om die reden voor lange tijd afhaken. (zie inzet).
Het voorval inspireerde haar om een praktijkonderzoek te doen naar schooluitval bij leerlingen met autisme. Dat was nog nooit eerder gedaan. Over 375leerlingen verzamelde ze gegevens. Een relevante steekproef, vindt ze. In Vlaanderen zouden er ongeveer 6.000leerlingen met autisme zijn. De resultaten speelde ze door aan het Vlaams kabinet van Onderwijs, in de hoop dat er iets mee wordt gedaan.
'Van de groep die ik heb bevraagd, zijn 219kinderen wegens hun stoornis al een of meerdere keren op school afwezig geweest. Het gaat dus om meer dan de helft', zegt Meganck.
'Bij een groot deel is de uitval van korte duur. Maar vorig schooljaar moesten ook 13kinderen langer dan een maand thuisblijven en 38 andere kinderen meerdere maanden. Twintig kinderen gaan nog maar enkele halve dagen per week naar school. Dertig andere leerlingen volgen zelfs geen les meer, ook al zijn ze leerplichtig.'
Vooral tieners van 16, 17 jaar haken af. 'Acht op de tien jongeren van die leeftijd zijn geregeld afwezig. De combinatie van de stijgende schooldruk, zelfstandiger moeten werken en de puberteit valt hen zwaar', zegt Meganck.
Geïntegreerd onderwijs
'Er is ook een duidelijke link met het IQ: hoe intelligenter de leerlingen zijn, hoe meer ze afwezig zijn vanwege te veel stress. Die uit zich in klachten, zoals hoofdpijn, buikpijn, misselijkheid, oververmoeidheid en depressieve neigingen. Bijna de helft klaagt daar minstens een keer per week over.'
'In alle onderwijsvormen, met of zonder extra begeleiding, is er sprake van schooluitval', zegt Meganck. 'Ouders stellen wel dat er een groot tekort is aan aangepast onderwijs voor normaal begaafde leerlingen met autisme. Vroeger kregen vooral zwakbegaafde kinderen de diagnose. Voor hen is er een goed aanbod in het buitengewoon onderwijs. Maar steeds vaker krijgen ook normaal- en hoogbegaafde kinderen de diagnose. Cognitief kunnen zij het gewoon onderwijs aan, mits enige begeleiding. Maar die is niet gevolgd.'
Volgens Meganck is er een inhaalbeweging nodig in de GON-begeleiding, wat staat voor geïntegreerd onderwijs. Maar dat is een kwestie van centen en die zijn er niet. 'Dat besef ik', zegt ze. 'Daarom pleit ik ervoor dat scholen alerter zouden zijn voor stresssignalen en aan stresspreventie zouden doen. Door kleine aanpassingen kunnen ze het leven van de kinderen met autisme heel wat aangenamer maken.'
'Klasgroepen die door elkaar in de gang lopen, zijn voor hen enorm stressvol. Dat kan je vermijden door hen twee minuutjes vroeger uit de klas te laten vertrekken. Moet een kind met autisme in de refter eten, waar het zo druk is? Leerkrachten kunnen het kind ook enkele minuten uit de klas halen, zodat het tot rust kan komen. Of een toets apart laten maken, in een rustige ruimte.'
'Ik stel ook vast dat scholen vaak niet weten waar ze aan beginnen als ze een leerling met autisme inschrijven. Ze gaan te licht over de emoties die zulke kinderen doormaken. Scholen zouden een grondiger intakegesprek moeten houden en de dossiers voldoende moeten inkijken.'
bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=4E38B0S9
Mening:
Autisme op school, net als hoogbegaafdheid, ADHD, ... is nog steeds moeilijk. Veel mensen weten ook gewoon niet hoe ze met deze jongeren moeten omgaan en ook niet hoe deze jongeren zich voelen in hun leefwereld. Het minste dat een school kan doen als ze een leerling met autisme hebben, is zich goed informeren. Het is dan ook nodig dat de school ondersteuning aanbiedt, het wordt ook duidelijk vermeld in het artikel dat ondersteuning het al veel aangenamer zou maken voor deze leerlingen.