PDA

Bekijk de volledige versie : 'Metingen hoge straling in kernreactor onjuist'


sarah.schrauwen
27th March 2011, 16:55
Metingen hoge straling in kernreactor onjuist
Het extreem hoge stralingsniveau dat zondag werd gemeten bij de Japanse kerncentrale Fukushima is het gevolg van een foutieve meting. Dat hebben medewerkers van de kerncentrale zondagmiddag gemeld. Nieuwe metingen moeten nu uitsluitsel geven.

Volgens de metingen zou het water in het koelingsysteem van reactor 2 tien miljoen keer radioactiever zijn dan normaal. Als gevolg van de metingen werden de technici die werkzaam zijn bij de kerncentrale meteen teruggetrokken.

Maar deze metingen blijken niet te kloppen, klinkt het vanmiddag. 'De gemeten hoeveelheid straling is niet geloofwaardig. Het spijt ons enorm', zegt een woordvoerder van Tepco, de beheerder van de kerncentrale.

Lucht
Ook in de lucht boven Fukushima was zondagmorgen een verhoogde straling gemeten. De radioactiviteit was er opgelopen tot vier keer het gehalte wat door de Japanse overheid als veilig wordt geacht.

Elektriciteitsmaatschappij Tepco probeert dit weekend het radioactieve water uit de vier reactoren van Fukushima te pompen. Het water hindert de herstelwerkzaamheden en heeft al verschillende arbeiders besmet.

Radioactief jodium in zee

Bij metingen voor de kust van Fukushima is zondagmorgen radioactief jodium waargenomen met een dosis die 1.850 keer hoger lag dan de norm. Zaterdag was dat nog 1.250 keer hoger. Volgens een woordvoerder van Japans Nucleair Veiligheidsagentschap is het stralingsniveau in het zeewater rond de kerncentrale 'relatief hoog', maar de impact op het leven in zee zou miniem zijn.

'Het in zee gekomen radioactief materiaal zal door het tij verspreid worden', klonk het. 'Er is meer tijd nodig alvorens het zeewier en ander leven onder water de radioactiviteit absorberen', zei de woordvoerder.

'Bovendien heeft het vrijgekomen radioactief jodium een halveringstijd van acht dagen. Tegen dat iemand voedingswaren uit de zee consumeert, zal die radioactiviteit al sterk afgenomen zijn', aldus nog de woordvoerder.

Bron: De Standaard Online

Eigen mening: Ik hoorde de cijfers deze ochtend op de radio en mijn mond viel letterlijk open. Tien miljoen keer radioactiever, het was haast niet te geloven. En nu blijkt dat het inderdaad niet te geloven is, omdat de cijfers niet kloppen. Ik begrijp dat men zo snel mogelijk en zo veel mogelijk informatie over de kernreactoren de wereld in wil sturen, maar hierdoor maakt men fouten en deze fouten kunnen onnodige paniekreacties veroorzaken. Welke normale mens zou er niet van zijn stoel vallen als hij zo'n ongeloofwaardig nieuws hoort.
Ik vind het goed dat dit nieuws nu rechtgezet wordt en dat men nieuwe metingen zal doen. Zo krijgen de Japanners zelf maar ook andere mensen tenminste de juiste cijfers te horen.
Daarnaast vind ik het ook goed dat men de ramp wat probeert te relativeren, zoals men dat doet met de radioactieve waarde van het zeewater. De woordvoerder maakt duidelijk dat dit geen (grote) invloed zal hebben, waardoor er al een meer gerustgesteld gevoel neerdaalt over de mensen. Ik wil hiermee niet zeggen dat men zich niets moet aantrekken van de aardbeving in Japan. Het is een serieuze natuurramp met heel wat gevolgen. Inwoners hebben hun geliefden verloren en zijn misschien besmet, en daarnaast zal dit ook op het economische vlak heel wat impact hebben.
Hopelijk berekenen ze snel de juiste cijfers en vinden ze ook de gepaste oplossingen voor de problemen die ze nu gewaarworden in de kernreactoren.

jens.rymen
29th March 2011, 18:19
Ik vind het toch vrij verontrustend wat er nu allemaal aan het gebeuren is in Japan, er mag met man en macht gewerkt worden aan deze reactoren om de schade in te dijken toch heeft deze gebeurtenis een zeer grote impact op al wat leeft. De metingen mogen dan wel fout zijn, ik vind het raar dat ze deze metingen direct wereldwijd verspreiden i.p.v. deze nogmaals te checken of er geen fouten in zaten.
Het zal nog een hele tijd duren voordat deze ramp zijn gevolgen uit het milieu zullen verdwenen zijn. Ik bewonder wel al de medewerkers die hun eigen leven op het spel zetten om vele andere mensenlevens te redden.