PDA

Bekijk de volledige versie : Kerk maakt reclame voor het doopsel


lien.debusser
24th March 2011, 13:00
Kerk maakt reclame voor het doopsel

Het bisdom Antwerpen wil met de campagne “Laat je onderdompelen” het doopsel promoten.

Het opmerkelijke initiatief komt er als reactie op het hoge aantal ontdopingen in het bisdom Antwerpen. Dit jaar kwamen er al 150 aanvragen voor ontdoping binnen. Het Antwerpse bisdom is daarmee het bisdom met het grootste aantal kerkuittredingen.

“Ik vind het vooral jammer dat ik met deze personen geen laatste gesprek kan hebben over wat verkeerd liep of wat de kerkgemeenschap voor hen nog kan betekenen”, schrijft bisschop Johan Bonny daarover in een open brief op de website www.laatjeonderdompelen.be.

Bonny roept gelovigen op om zich te laten dopen of hun doopsel te hernieuwen. Er wordt discreet promotie rond gevoerd in de parochies. Naast kinderen komen ook volwassenen in aanmerking. Bedoeling is om gelovigen in de komende paasmis heel bewust samen en luidop de doopgeloften te laten vernieuwen.


Ontdopingen vertienvoudigd

In 2010 hebben zich in heel Vlaanderen tien keer meer Vlamingen uit het doopregister laten schrappen dan in "normale" jaren.

In de bisdommen Brugge, Gent en Hasselt was er sprake van een vertienvoudiging in 2010 tegenover het jaar ervoor. Het bisdom Antwerpen spant de kroon. Daar waren er vorig jaar 2.136 ontdopingen, tegen 139 in 2009.

Bij "ontdopen" wordt in het doopregister genoteerd dat je uit de Kerk bent gestapt. Zo'n "uittreding" kan ongedaan worden gemaakt.

BRON: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/mensen/kerk-maakt-reclame-voor-het-doopsel/article-1194976708424.htm
donderdag 24 maart 2011 om 10u43

Mijn mening:
De reputatie van de Kerk en geestelijken is in onze maatschappij sterk gedaald en is nog aan het dalen. Ook de geestelijken zelf beseffen het blijkbaar dus goed genoeg.
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er vooral zo ontzettend veel ontdopingen zijn. Toch begrijp ik dit omdat er zoveel commotie is ontstaan rond het kerkelijk gebeuren en er waarschijnlijk ook wordt afgevraagd wat de Kerk nog te bieden heeft.
Ook kiezen mensen volgens mij niet voor het doopsel van hun kleine spruit om hen bewust in de Kerk te laten opnemen, maar eerder om echt hun geboorte te vieren en ja, een feest te kunnen geven.
Toch hoop ik een beetje dat met de tijd een gedoopt kindje geen uitzondering zal worden...

Kimberly.Nuyts
26th March 2011, 00:35
Net als Lien hoop ik dat een gedoopt kind binnenkort geen uitzondering zal zijn. Ik ben zelf ook gedoopt en ben daar zeer blij om. Uiteraard raken de verhalen van pedofilie binnen de kerk mij ook. Het is vanzelfsprekend dat ik vind dat dit helemaal niet kan en dat die mensen gestraft moeten worden. Maar het is niet omdat enkele mensen een fout maken dat we iedereen over dezelfde kam moeten scheren. Niet alle priesters en geestelijken zijn pedofielen.

Toch vind ik het belangrijk dat ik gedoopt ben en zal ik later ook mijn kinderen dopen. Ze kunnen dan nog zelf zien wat ze ermee doen (of ze al dan niet voor de kerk willen trouwen,...). Het is niet omdat je gedoopt bent dat je met zo'n stempel rondloopt ofzo, dus echt last ondervind je hier niet van moest het later blijken dat je toch niet zo katholiek of Christelijk bent. Voor mij is het vooral belangrijk voor het huwelijk (dat ikzelf graag voor de kerk zou doen) en later de uitvaartplechtigheid.

IsabellHoremans
26th March 2011, 10:46
Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen op deze manier reageren op alle praktijken die de laatste tijd in de Kerk voorkomen.

Inderdaad, zoals Kimberly als zei, niet alle priesters of bisschoppen zijn pedofielen, maar als je toch eens kijkt naar het aantal die in het verleden kinderen hebben misbruikt, val ik van mijn stoel. Zo'n praktijken zouden gewoon niet mogen plaatsvinden, nergens niet.

En dan nog dat mensen zich laten ontdopen? Is dit allemaal nog zo belangrijk als vroeger? Ik vind het zeker niet. Ik ben zelf gedoopt en heb er niets. Oké, je mag je communie doen, maar dit doen vele kinderen voor het geld dat ze krijgen. En ja, je mag trouwen, maar wil je dit nog wel als je weet hoeveel dit wel niet kost? Het is alleen maar geldklopperijen schone schijn. Je bent al getrouwd als je in het gemeentehuis het papier hebt ondertekend hoor.

De Kerk heeft het aan zichzelf te danken. Het is hun eigen schuld en ik zal er niet om malen.