PDA

Bekijk de volledige versie : Rupsen op dieet spinnen fluo-zijde


Bart.Wielockx
20th March 2011, 15:32
Rupsen op dieet spinnen fluo-zijde

Zet zijderupsen op een speciaal dieet en ze spinnen in fluorescente kleuren.

De rupsen krijgen een dieet van moerbeien (populaire bes onder de rupsen) en een fluorescente substantie. Afhankelijk van de kleur van de substantie kan de rups bijvoorbeeld roze zijde spinnen.

De onderzoekers uit Singapore zeggen dat de techniek goedkoop en makkelijk genoeg is om in de industrie te gebruiken. Bovendien is de techniek milieuvriendelijk omdat ze het gebruik van verf in de industrie vermindert.

Bron: eosmagazine.eu

Bespreking: Dit artikel leek mij eerst niet van veel belang. Achteraf gezien kan deze bevinding toch een grote invloed hebben op onze natuur. De vele schadelijke stoffen die aanwezig zijn in verf kunnen zo voor een deel vermeden worden. Daar komt nog eens bij dat de energie die men normaal nodig heeft om deze verf te produceren uitspaart.

jens.rymen
22nd March 2011, 15:02
Het idee om deze methode in gebruik te nemen vind ik zeer goed. Dit is beter voor het milieu en zorgt voor een lagere kost bij de productie van verf. Het lijkt me wel vrij onwaarschijnlijk om dit echt in de praktijk uit te voeren. Het maken van deze verf zou veel meer tijd in beslag nemen en wat zijn de gevolgen voor de rupsen? Hierover wordt niets vermeld in het artikel, maar het opnemen van chemische stoffen kan volgens mij nooit goed zijn voor de gezondheid van de rups. Conclusie: dit is een zeer goed idee, maar ik heb mijn twijfels bij de mogelijkheid om dit in massaproductie te verwezelijken.