Inloggen

Bekijk de volledige versie : 38 Vlamingen per dag ruilen auto in voor bus


Noël Van Thielen
10th March 2011, 09:34
38 Vlamingen per dag ruilen auto in voor bus


Veel Vlamingen doen, nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken, hun auto van de hand. In twee maanden tijd hebben al 1.768 bestuurders hun wagen ingeruild voor een gratis abonnement van openbaarvervoermaatschappij De Lijn. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Vier op de tien aanvragen komen uit Antwerpen, waarmee de provincie koploper is in Vlaanderen.

'Het verbaast ons dat de formule nog altijd zo succesvol is', zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. In vergelijking met een jaar geleden krijgt De Lijn 7 procent meer aanvragen, en dat ondanks het feit dat het abonnement minder aantrekkelijk geworden is. Tot vorig jaar konden autobestuurders er immers nog drie jaar gratis mee op bus of tram, maar De Lijn schroefde die termijn terug naar een jaar.

Toch willen blijkbaar nog duizenden Vlamingen van hun auto af. 'De helft van hen vindt die wagen te duur', zegt Van de Vreken. 'Vier op de tien gebruiken de auto te weinig. Ook files zijn een reden om over te schakelen.'

Eigen mening: Ik vind het zeer positief en niet meer dan normaal dat er nu meerdere mensen het openbaar vervoer nemen. Dit is een positieve kant van de hoge benzineprijs. Misschien is beter als de benzineprijs zo hoog blijft? Zo vervuilen we de aarde toch al voor een stuk minder.
Bron:
* donderdag 10 maart 2011, 07u27
* Bron: De Standaard Online
* Auteur: ivb

Sanne.Brys
10th March 2011, 10:31
Voor het milieu is dit alleszins een mooi ding, maar als je 't mij vraagt, gaan heel wat mensen terug komen op hun beslissing.
Wat zullen deze mensen doen als De Lijn weer staakt? Of bij vriesweer moeten wachten op een bus die te laat is, of zelfs gewoon niet komt opdagen?
Volgens mij is dit initiatief enkel mooi op papier en voor mensen die binnen de stad werken. Ik denk niet dat veel mensen vroeger gaan opstaan, wetend dat ze drie maal moeten overstappen om ergens te geraken en waarschijnlijk nog geen plaats hebben om te zitten, wegen overvolle bussen.
Dit neemt niet weg dat deze actie een succes is, alleen zou ik het zelf nooit doen...

nathalie.geyzen
10th March 2011, 14:14
Ik ga akkoord met Sanne en spreek daarbij ook uit eigen ervaring.
Ik heb jarenlang met de fiets gereden maar dankzij een verhuis moest ik ook met openbaar vervoer. Meestal ging dat vlot maar zodra de winter begint, beginnen ook de problemen. Nog een ander obstakel dat mij in de weg staat, zijn de werken aan de brug tussen Bouwel en Grobbendonk. Als ik nu dus met de bus moet, ben ik te laat of moet ik speciaal een bus 1 uur vroeger nemen. Als ik les heb om 08.25, is dat dus helemaal niet handig. Daarom dat ik nu ook bijna elke dag met de auto rijd (en ik ben dan al milieubewust!).

Bovendien zijn ook de prijzen van De Lijn enorm gestegen de laatste tijd (in het 6de middelbaar betaalde ik voor 1 rit €2.5, nu al €3, en als ik dan eens pech heb en ik bus 152 moet nemen en mijn abonnement vergeten ben, betaal ik maar liefst 6 euro voor een rit van Herentals naar Nijlen!). De bus nemen is mooi in theorie maar brengt in België toch nog heel wat problemen met zich mee. Daarom dat ik ook denk dat een heleboel mensen nog wel terugkomen op die beslissing.

Jasmien.Mertens
11th March 2011, 15:17
We zijn in België enorm goed in het klagen en zagen over alle dingen die mislopen. Enkel de negatieve kanten van de zaak worden benadrukt. We haten het om in de sneeuw 5 minuten langer te moeten wachten op de bus, of we vervloeken de NMBS als onze trein 10 minuten vertraging heeft. Als de bus of trein ons alle andere 300 dagen van het jaar wel veilig thuisbrengt, dan wordt er niet over gesproken.
Natuurlijk kan dat wachten wel eens frustrerend zijn, maar weegt dat op tegen de service die je op andere dagen krijgt? Elke dag worden er duizenden mensen vlot naar hun school of werk gebracht.
Zeker nu de brandstofprijzen weer de hoogte in schieten is het gebruik van het openbaar vervoer zeer voordelig. Soms kan een busrit duur lijken, maar is een auto en de bijhorende brandstof dan zo goedkoop? De bus nemen is goed voor het milieu en, wat voor de meesten toch nog het belangrijkste is, het is ook goed voor de portemonnee. Uit het artikel blijkt dat steeds meer mensen dat beseffen. Mijn buurman en -vrouw hebben het onlangs ook gedaan. Ik begrijp dat het voor vele mensen onmogelijk zou zijn om hun auto te missen, maar blijkbaar zijn er toch een heleboel Belgen bij wie het wel lukt.
Komt het dan toch nog goed met onze planeet?

anneleen.van.saet
11th March 2011, 18:42
Ik denk dat de auto's die ingeruild worden voor een abonnement bij de bus vaak de tweede auto van een gezin is. Vaak hebben gezinnen meerdere auto's en is dit een enorme kost voor een gezin. Met wat meer moeite kunnen vele gezinnen even goed functioneren met maar één gezinsauto.
Ik denk dus dat de stijgende benzineprijzen maar een gedeelte van de oorzaak is. En dat de algemene oorzaak te zoeken is in het totaalbedrag dat je aan een auto besteedt.
Ik vind het aangenaam te lezen dat De Lijn nu ook een keer positief in het daglicht komt. Bovendien vind ik het uiterst ongepast om op een artikel als dit te gaan discussiëren over het te laat komen van de bussen. Het artikel gaat over meer Belgen die de bus nemen en gaat niet enkel over De Lijn.

Noël Van Thielen
16th March 2011, 00:47
Ik sta volledig achter je Jasmien! Ik vind ik dat wij als mensen moeten leren van minder te klagen en eens wat meer stil te staan bij de dingen die wel goed lopen.

Een vraagje aan iedereen: Stel nu dat er rijstroken kwamen (en dit in elk dorp) voor enkel bussen. Zo gaat het busverkeer dus sneller en worden de wachttijden korter? Zou dit voor een oplossing kunnen zorgen in de winter?

Belinda.Vandenbempt
17th March 2011, 13:01
Het zou fantastisch zijn mocht iedereen wat meer het openbaar vervoer gebruiken. Ik verplaats mij zelf te voet of met de autobus, maar ik ben slechts gedeeltelijk voorstander. Voor- en nadelen op een rijtje:

Voordelen:
Tijdens de rit (duur: ong. 1u en 45 minuten) kan ik iets lezen, een sms sturen, een babbeltje slaan, ...
Wanneer ik mij alleen moet verplaatsen, dan is een busrit of abonnement goedkoper dan wanneer ik de auto zou gebruiken.
Einde voordelen.

Nadelen:
Wanneer ik om 8.25 u les heb, dan moet ik 's morgens vroeg eerst tot in het volgende dorp met de auto (want tussen de 2 dorpen is er geen rechtstreekse busverbinding), om dan rond 7 u op de bus te kunnen stappen, richting Vorselaar.
Wanneer een les stipt eindigt, dan is mijn bus (152 tot Lier) net vertrokken. Dit betekent dat ik bijna een uur moet wachten op de volgende. In dit geval ben ik minstens 2 u en half kwijt voor een enkele rit!!!
De afstand met de auto kost mij max. een half uur!

Vanaf het moment dat het kouder wordt, lijkt het wel of plots alle autobussen niet meer op schema rijden. Wanneer het dan nog wat begint te sneeuwen en/of te vriezen, is helemaal het hek van de dam.

De overvolle autobussen: ik vind dit, behalve hoogst onaangenaam, zeer onveilig. Het gebeurt dat reizigers tot op de trapjes moeten staan. De deuren kunnen dan nog net dicht. Bij de volgende halte moeten eerst diegenen die op het trapje staan afstappen, om de andere reizigers in- of uit te laten stappen. De chauffeur kan soms nauwelijks (of niet) zien of er iemand of de onfortuinlijke plaats staat om tussen de deuren gekneld te geraken. Ik stel mij dikwijls de vraag waarom men dubbele bussen laat rijden tijdens de daluren. Zij zijn dikwijls nog niet eens voor 20 % bezet.

De prijs: de tarieven zijn weer maar eens gestegen. Ik vind dat het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn voor iedere Belg.

Tot slot zou men ook nog eens kunnen nadenken over het invoeren van een - minder populaire - maatregel die men al kende in de jaren '70, namelijk de autoloze zondagen. Ik vraag mij dikwijls af waar al die mensen op zondag toch zo dringend naar toe moeten. Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat, wanneer iedereen 1 dag in het weekend de auto in de garage laat, dit al heel wat zou betekenen voor ons milieu. Reken maar uit: zoveel uitstoot x zoveel auto's = ...