PDA

Bekijk de volledige versie : PK's auto's aan banden?


Barst
1st November 2005, 00:40
Auto's rijden alsmaar rapper


GENT/BRUSSEL - De vermogens en topsnelheden van de meest verkochte automodellen in België blijven nog altijd stijgen. Op de standaardversie van wagens worden al vermogens en topsnelheden aangeboden die ruimschoots meer bedragen dan wat voor normaal wegverkeer nodig is. Dat zegt het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling (CDO) van de Universiteit Gent.


Met snelheidsovertreders te flitsen en wegen opnieuw aan te leggen, loopt de overheid eigenlijk achter de feiten aan, zegt Johan De Mol van het CDO. ,,De Belgische en Europese overheid moet dringend werk maken van meer regelgeving en controles, anders blijven ze ondanks strengere handhaving en betere inrichting van de infrastructuur achter de feiten aan hollen'', zegt De Mol.

,,Wat moet je met een auto die sneller kan rijden dan 200 km/uur als je toch nergens in Europa sneller mag dan 130 km/uur, behalve dan op bepaalde Duitse snelwegen? Bovendien mogen we gerust aannemen dat er op de reguliere automarkt geen enkele wagen te vinden is die bij een ongeval met 200 km/uur de inzittenden een overlevingskans kan bieden.''

Het onderzoekscentrum vergeleek het vermogen en de topsnelheid van de in 2004 dertig meest verkochte automodellen in België met cijfers uit een vorig onderzoek van 1983 en 1999. Bij de analyse maakte het CDO gebruik van gegevens van de Dienst voor Inschrijvingen van de Voertuigen over de dertig meest verkochte modellen in België. Met 295.674 verkochte eenheden vertegenwoordigen zij 63 procent van alle voertuigen. Het CDO vergeleek per automodel het vermogen en de maximumsnelheid van de standaardversie, de topversie en de meest verkochte versie.

De gegevens tonen onder meer aan dat zelfs de standaardversies een vermogen en een topsnelheid aanbieden die ruim boven de maximale snelheid liggen die in de meeste Europese landen wordt opgelegd (130 km/uur). Het vermogen bij de meest verkochte versies van 2004 is in vergelijking met 1983 met 51 procent gestegen naar 68 kW. Daarenboven blijft het vermogen de laatste jaren steeds maar stijgen: tussen 1999 en 2004 met 12 procent.


Overkill

De Mol heeft het over een ,,overkill'' in vermogens van auto’s. ,,De Europese overheid moet zich dringend bezinnen over deze waanzinnige race naar meer vermogens. Europa kan hierbij uitvoering geven aan de aanbeveling van de Europese Conferentie van de Ministers van Transport uit 1991, die voorstelde om vermogen-gewichtsratio’s voor auto’s vast te leggen'', zegt hij.

De topsnelheid van de standaardversie is door de jaren heen nagenoeg gelijk gebleven. Maar bij de meest verkochte versie neemt ze tussen 1983 en en 2004 met 17 procent toe, bij de topversie met 23 procent.

Bij de vijftien meest verkochte wagens ligt de gemiddelde topsnelheid op 178 km/uur en het vermogen op 68 kW. Bij de topversies is de gemiddelde topsnelheid 223 km/uur en het gemiddelde vermogen 137 kW.


Snelheidsovertredingen

,,De overheid mag dan wel proberen om snelheidsovertredingen in de hand te houden door handhaving of door herinrichting van de infrastructuur, zolang het vermogen en de topsnelheid van voertuigen blijven toenemen, loopt ze achter de feiten aan. Daarom moet zowel het federale als het Europese beleid deze vermogensstijging en topsnelheden dringend aanpakken'', zegt Johan De Mol nog.


DS, 01-11-2005 (bava)

Maarten Wuyts
8th November 2005, 10:43
Ik vind dat je dit zelf zou moeten kunnen kiezen. Als de fabrikanten deze wagens zo uitbrengen zullen ze ook wel meer aan de veiligheid gaan werken. Het is natuurlijk niet verantwoord dat je omdat de wagens krachtiger zijn dat je sneller moet gaan rijden. Wel vind ik ook dat er "meer legale gelegenheid" moet zijn om met deze wagens te rijden. Zo is er al enkele malen een legale race georganiseerd op een afgesloten terrein. Met als gevolg omdat het zo weinig gedaan word kan je misschien 1 maal rijden en je auto testen. Dit heeft er misschien niet veel mee te maken maar kan denk ik ook wel een oplossing bieden.

Stevie
30th November 2005, 11:57
Los van het vermogen en de discussie over snelheid, vind ik het in deze "Kyoto"-tijd niet kunnen dat het vermogen opgedreven wordt, wat sowieso een impact heeft op het verbruik en dus de uitstoot.
Het is daarom de plicht van de overheid om ook hier een halt aan dit opbod van pk's toe te roepen. Met de pk's van vandaag zitten we ruim boven hetgeen we normaliter van een wagen mogen verwachten.

kristofdebruyn
1st December 2005, 10:31
Ok, de overheid moet initiatief nemen om misschien(?) de pk's te verlagen, maar wordt het ook eens niet de hoogste tijd dat wij zelf tot het besef gaan komen. En misschien is het besef er al bij veel mensen, dan wordt het tijd dat we actie gaan ondernemen. We kunnen moeilijk alles op de regering gaan steken, iedereen moet eens naar zichzelf durven te kijken.

Het legaal maken van zulke racen lijkt mij ook geen goede oplossing, voor vele racers geeft dit juist een extra kick, het mag niet DUS we doen het zeker. Als je nu een legale race gaat organiseren gaan ze toch ook nog illegaal gebeuren.

Stevie
1st December 2005, 10:44
Ik ben absoluut voorstander van een 'kijk in je eigen boezem' redenering, maar met die pk's heb je tegenwoordig al niet veel keuze meer - de pk's gaan gewoon omhoog en ik denk niet dat de meerderheid van de mensen dat persé wil.
Zo heb ik een vriend die een nieuwe wagen wil aanschaffen van merk X en in de klasse die hem interesseert (touring): het minimum vermogen bedraagt zo maar liefst 150PK - hij wil dit eigenlijk helemaal niet want dergelijk vermogen is sowieso absurd, maar het wordt wel standaard aangeboden. Hier zou de overheid toch wel kunnen ingrijpen...
Je kan misschien zeggen- waarom koopt hij dan geen Lada (no offence) of gaat hij met de fiets(....), maar als je veel op de baan zit heb je toch een wat 'stevigere' wagen nodig...
Er is trouwens sowieso opbod in het aantal pk's tussen de merken. Ik ben in elk geval niet geïnteresseerd en heb ook zelf bewust gekozen voor minder pk's bij de aanschaf van mijn kar. En dat zij er nog altijd veel meer dan je pakweg 10 jaar geleden kon krijgen....

judithgielens
2nd December 2005, 10:58
Weet je, thuis hebben wij een auto gekocht met veel PK om de caravan te kunnen trekken, bij ons is het doel niet om daar snel mee te kunnen rijden.
Op die manier vind ik het wel een beetje verantwoord.

Maar je hebt inderdaad(veel) mensen die almaar sneller en sneller willen rijden.
Zelf zou ik het ook wel tof vinden moest de regering hier iets op vinden hoor vb: meer wegentaks vanaf x aantal PK of vanaf de auto max 160kan rijden ofzo. (de constructeurs moeten dan zowiso toch gaan verminderen want dan gaan er nog maar weinigen zijn die een auto willen kopen die max of meer dan 160kan)
Bijkomende oplossing: je hebt ook direct de gegevens van mensen die wel met zo'n auto rijden, wat het ook weeral gemakkelijker maakt om hen te controleren/op te sporen.

Enige nadeel: wat met mensen zoals bij ons thuis die zo'n auto gebruiken om de caravan te trekken? :confused: