PDA

Bekijk de volledige versie : Russen boren op Zuidpool naar 15 miljoen jaar oud leven


Igna.Dergent
2nd March 2011, 22:56
Russen boren op Zuidpool naar 15 miljoen jaar oud leven


Een Russische expeditie is bijna bij een mysterieus meer op de Zuidpool, dat wellicht prehistorisch of onbekend leven bevat. Vijftien miljoen jaar al is het afgesloten, diep onder de ijskorst van Antarctica.
"We hebben nog maar een klein stukje te gaan'', zegt Aleksej Toerkeyev, hoofd van de Russische poolstation Vostok Station. Zijn team heeft wekenlang geboord naar het 3.750 meter diepe meer onder de poolkap, in een poging om er te komen voor het einde van de korte Antarctische zomer. Hier was de koudste temperatuur ooit op aarde gemeten: min 89,2 graden Celsius.

Min 40 graden
Met de snelle inval van de winter waren wetenschappers gedwongen uiterlijk morgen te vertrekken. "Het is nu min 40 graden buiten"', zegt Toerkeyev. "Maar wat maakt het uit? We werken, we voelen ons goed. We hoeven nog maar 5 meter tot we het meer bereiken."

Het Vostokmeer, ongeveer zo groot als het Baikalmeer in Siberië, is het grootste en diepste van de honderdvijftig meren onder de ijskap van de Zuidpool.

Nieuwe levensvormen
Onderzoekers vermoeden dat de diepten van het meer nieuwe levensvormen onthullen. Daardoor wordt wellicht duidelijk hoe het leven op de planeet was voor de ijstijd en hoe leven zich ontwikkelde. Het kan een glimp opleveren van de levensomstandigheden in soortgelijke extreme omstandigheden op Mars en Jupiters maan Europa.

"Het meer is als een vreemde planeet waar nog nooit iemand is geweest. We weten niet wat we zullen vinden", zegt Valery Loekin van het Russische Noord- en Zuidpool Onderzoeksinstituut AARI in Sint-Petersburg, dat de missie coördineert.

Avontuur
Een eeuw na de eerste expedities naar de Zuidpool heeft de ontdekking van de meren onder de ijskap in de jaren negentig een nieuwe drang naar avontuur ontketend. Amerikaanse en Britse onderzoekers zitten de Russen op de hielen, met soortgelijke missies om andere meren te bereiken.

Het laaggelegen Vostok Station bevindt zich recht boven het boorgat. Het gat zit vol met kerosine en het gas freon om te voorkomen dat het dichtvriest. De Russen worstelen met de vraag hoe ze het meer schoon kunnen houden en hoe ze kunnen voorkomen dat ze een vreselijk virus mee naar boven nemen. "Ik ben erg opgewonden, maar als we het doen is er geen weg terug meer", zegt wetenschapper Aleksej Akajkin. "Als je het aanraakt, is het voorgoed aangeraakt." (anp/sam)

Bron: gevonden op het internet op 2/3/2011 op: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1218471/2011/02/05/Russen-boren-op-Zuidpool-naar-15-miljoen-jaar-oud-leven.dhtml

Mijn mening:
Op de site van het laatste nieuws las ik hier enorm veel commentaar bij. Vooral in de richting van 'onnozele wetenschappers', 'geld en macht doet toch veel', ... Maar het is wel door deze wetenschappers en onderzoekers dat de geschiedenis van de Aarde achterhaald kan worden en dat men op basis van deze gegevens ook aan de toekomst van de Aarde, de mensheid, de technologie, de wetenschap, de geneeskunde, ... kan denken en kan werken. Ik vind het spijtig dat sommige mensen zo kortzinnig kunnen zijn.

jens.cuypers
3rd March 2011, 08:28
Igna, ik vind het ook wel goed dat deze wetenschappers de geschiedenis van onze Aarde trachten te achterhalen. Maar, ik vind dit in tijden van crisis, ook al zijn we op het einde van de crisis of zijn sommige landen hier al volledig uit, je best kan investeren in je eigen land i.p.v. zulke onderzoeken. Desalniettemin, is het ook wel leuk dat er mogelijk weer nieuw leven wordt ontdekt door deze onderzoekers.

Conclusie is dus eigenlijk, ik kan me in deze 'stomme commentaren' vinden, maar ook in de reden waarom men onderzoekt heeft gevoerd. Elke zijde heeft zijn pro's en contra's. En je kan niet meteen 1 van beide volledig afblokken vind ik.

Igna.Dergent
3rd March 2011, 09:00
Ik kan me vinden in jou mening Jens. Elke zijde heeft zijn pro en contra, dat is zeer zeker waar.
Maar je mag ook niet vergeten dat deze onderzoeken al jaren aan de gang zijn en dat ze deze door een crisis niet zomaar kunnen stopzetten ALS ze de mogelijkheid (geldtoestroom, sponsors, ...) hebben om verder te doen.

Life goes on zeggen ze dan...

jens.cuypers
3rd March 2011, 10:48
Dat is een feit en dus ook een goed argument. Maar ik wou enkel aantonen, dat de 'verontwaardiging' bij de mensen niet meteen bijzonder is. Ik kan begrijpen waarom zij zo redeneren. De mensheid denkt vaak ook niet verder na over alles, en trekt snel (lees: te snel) conclusies.

nathalie.geyzen
9th March 2011, 12:06
Ik ga met zowel Igna als Jens akkoord. Toch wil ik daar even aan toevoegen dat ik dit de perfecte tijd vind om dat onderzoek verder te zetten. De mensheid is steeds slechter bezig en ondanks een aantal pogingen om de CO2uitstoot te verminderen en beter te leven, is er nog geen grote vooruitgang geboekt. Als het waar is dat de ontdekking van die levensvormen ons ook nu kan verder helpen, dan is het belangrijk dat ze dit verder onderzoeken. Dat betekent immers een kleine kans op een beter leven. En ja, het is belangrijk het eigen land er eerst bovenop te krijgen maar het heeft niet veel nut dat te doen al wetend dat we de aarde in zijn geheel vernietigen.

Tevens betekent het onderzoeken van die levensvormen ook dat men kan gaan bepalen hoe wij (mensen, dieren, ...) waarschijnlijk verder zullen evolueren, ook altijd leuk (en handig) om te weten.

Al bij al levert dit onderzoek ons dus misschien heel wat op (en heel misschien zelfs niets maar dat weten we pas als er iets ontdekt is).

Maar om nog even te benadrukken: ook ik snap wel vanwaar die commentaar komt.

wim leenaerts
9th March 2011, 13:57
Maar, ik vind dit in tijden van crisis, ook al zijn we op het einde van de crisis of zijn sommige landen hier al volledig uit, je best kan investeren in je eigen land i.p.v. zulke onderzoeken.
Hier ben ik het niet mee eens. Als wetenschappelijk onderzoek telkens stilgelegd moet worden als er ergens een crisis is, wordt er nooit iets bereikt en is er geen evolutie. Het onmiddellijke nut van dit onderzoek is misschien niet gemakkelijk te duiden, maar af en toe moeten wetenschappers toegeven aan de aan de mens als soort inherente exploratiedrang. Het is door die exploratiedrang dat we überhaupt uit de prehistorie zijn gesukkeld, het stenen en bronzen tijdperk achter ons gelaten hebben en nu leven in de de welvaart waarin we leven.
Onderzoek als dit verplicht wetenschappers trouwens ook om op de proppen te komen met nieuwe technologieën en oplossingen voor problemen zoals het dichtvriezen van de booropening. Van die nieuwe technologieën en oplossingen zullen wij uiteindelijk alleen maar profiteren (kijk maar naar de 'nutteloze' en dure ruimtevaartmissies die ons zonnepanelen, microgolfovens, hittebestendige materialen, satellieten, teflon enz. opgeleverd hebben)

En wat die commentaren betreft: van welke site komt het artikel ook :rolleyes: Zonder iemand te willen schofferen: de leden van het HLN-forum staan niet meteen bekend om hun groot intelect en openmindedness...