PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlands museum opent Romeinse versie Ikea


Paulien.Detailleur
1st March 2011, 20:59
[SIZE=4]Nederlands museum opent Romeinse versie Ikea[/SIZE]

Het Limburgs Museum in het Nederlandse Venlo opent eind maart een Romeinse versie van Ikea. Het woonwarenhuis Ixea krijgt dezelfde kleuren en dezelfde soort producten als zijn Zweedse tegenhanger.
In het museum loopt vanaf 26 maart tot eind dit jaar een tentoonstelling over hoe de Romeinen hun huizen inrichtten. Alle voorwerpen die op de tentoonstelling staan, zijn achteraf te koop in de Ixea.

Het woonwarenhuis Ixea bevat alle ingrediënten van een echte Ikea. Bij het binnenkomen neemt u potlood en lintmeter en nadien volgt u gewoon de uitgestippelde route langs de Romeinse keuken, slaapkamer en living. Het restaurant serveert geen Zweedse gehakte balletjes, maar een Romeinse lunch.

De meubels zijn zorgvuldig vervaardigde replica’s van meubels die zijn opgegraven in Herculaneum en Pompeï. Net als in de echte Ikea kunnen klanten van Ixea alle meubels uitproberen. En ook hier hebben alle meubels een naam: Venus, Lupus en Sabina vervangen Ludde, Utby en Muddus.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110228_147&kanaalid=729
28/02/2011

Misschien een ideetje voor een excursie? :D Zo'n originele initiatieven zouden er vaker moeten zijn. Het toont de lln echt dat (geschiedenis) leren en amusement hand in hand kunnen gaan en spreekt veel meer tot de verbeelding dan die "saaie" museumbezoeken. Ik plan alvast een bezoekje aan de Ixea!

Elise.Laureys
4th March 2011, 19:28
Dit vind ik nu eens een tof initiatief :Party: ! Zo kunnen we geschiedenis toch werkelijkheidsnabij maken voor de leerlingen. Er zijn geen obstakels voor mensen die de tentoonstelling bezoeken. Meestal staat alles afgeschermd maar nu kunnen de bezoekers alle museumstukken uittesten. Ik vind het heel interessant om eens te kunnen ervaren hoe de huizen van de Romeinen ingericht waren en hoe comfortabel hun meubels zijn.