PDA

Bekijk de volledige versie : Naamsverandering KHK


Barst
1st March 2011, 03:14
Het bestuur van de KHK overweegt momenteel een naamsverandering van KHK naar Lessius Kempen (of zoiets). Goed idee of niet, wat vinden jullie? :rolleyes:

Vincent
1st March 2011, 03:27
En met welke reden zouden ze dit doen?
Ik veronderstel dat ze het niet doen omdat het goed klinkt?

anneleen.van.saet
1st March 2011, 10:40
Ik als student leerkracht godsdienst vind dit niet kunnen. Ik heb me ingeschreven aan de KHK met een expliciete K van Katholiek. Wat merk je dan een jaar later; ze schaffen de K af. De K wordt veranderd naar een nietszeggend begrip zoals Lessius. Waarschijnlijk zal ik dus tot mijn grote spijt niet afstuderen aan de KHK. Als de K wegvat wat is dan de volgende stap?
Ik hoop dat er nog studenten zijn die mijn mening delen.

Hanne Jansen
1st March 2011, 11:17
Op zich heb ik er geen enkel probleem mee dat de naam zou veranderen. Uiteindelijk valt er van de eerste K nog maar weinig te merken op onze school. Door de K te behouden in de naam, meet de school zich dus eigenlijk een 'valse' identiteit aan.
Maar ik vrees ook dat een naamsverandering voor heel wat verwarring zal zorgen. De naam KHK valt te vergelijken met een merknaam. Wanneer die verandert, is dat voor iedereen (toekomstige werkgevers van studenten, toekomstige studenten,...) wennen.
Bovendien vind ik het raar dat men de naam wilt veranderen in 'Lessius Kempen'. Dit zal nog meer verwarring zorgen, omdat er in Antwerpen ook al een Lessius-hogeschool is.
Als men de naam dan toch wilt veranderen, moet men ook maar eens een beetje origineel zijn!

Het beste, lijkt me, is de naam veranderen in 'Hogeschool Kempen'. De eerste K valt weg en toch weet iedereen over welke school het gaat.

Nathalie.Tops
1st March 2011, 15:08
Ik ben het helemaal eens met Anneleen Van Saet. Alle studenten die nu studeren aan de KHK hebben de Katholieke Hogeschool Kempen als school gekozen, en niet Lessius Kempen. Daarom vind ik dat wij als studenten toch wel enige inspraak mogen hebben in deze naamsverandering. Zoals Anneleen Van Saet al aanhaalde, staat de naam van de school immers op ons diploma, en 'Lessius Kempen' doet echt geen belletje rinkelen. Eigenlijk begrijp ik niet waarom onze school zich wil ontdoen van die ene K. Ok, tegenwoordig is katholiek zijn niet meer trendy, maar wat krijgen we ervoor in de plaats?

Caroline.Verbraeken
1st March 2011, 15:40
Ik snap ook helemaal de bedoeling niet om ineens van naam te veranderen. Ik kan aannemen dat het katholieke in deze naam voor sommigen misschien wat ouderwets klinkt, maar wanneer ik het over 'de KHK' heb, sta ik zelden stil bij het feit dat die eerste 'K' staat voor 'katholiek'. En wat dan nog?! Zo staan we misschien af en toe nog eens stil bij waar het allemaal begon met onze school.

Verder, dacht ik bij de benaming 'Lessius' ook meteen aan de school in Antwerpen, wat dus op zijn minst verwarrend kan worden. ALS men al van naam wil veranderen, vind ik ook dat ze origineel moeten zijn, maar zoals ik zojuist heb vermeld, vind ik een naamsverandering totaal overbodig..

nic.andriessen
1st March 2011, 16:19
Ik ben eigenlijk ook tegen de naamsverandering in Lessius Hogeschool ofzoiets. Ik vind dat geen goede naam, dat zegt niets over onze school. Als ze het dan willen veranderen moeten ze het goed doen, bijvoorbeeld naar KHG: de Kempische Hogescholen Groep. Dat zegt iets over onze ligging, wat we zijn en dat we een groep zijn. Een naam als Lessius zegt niets. Verder denk ik dat de ontkerkelijking een nieuwe opmars aan het maken is, zeker na de golf van schandalen in de kerk. Maar voor mij zou KHK evengoed zijn mocht dit blijven.

Paulien.Detailleur
1st March 2011, 18:58
Het knelpunt ligt volgens mij niet zozeer bij de naamsverandering, hoewel het jammer is dat het ideologische en regionale aspect in het niets verdwijnt, dan wel bij de inhoudelijke veranderingen.

Welke inhoudelijke veranderingen brengt deze naamsverandering met zich mee? Hier wordt met geen woord over gerept terwijl net dat van belang is. Wat schuilt er achter de naam vraag ik mij af. :confused:

Ik wacht dus nog even op antwoord voor ik tot "stemming" over ga.

ellen.snoeckx
1st March 2011, 19:38
Ik vind niet dat men de naam moet veranderen (iedereen weet wat de 'KHK' is, iedereen is die naam gewend), maar langs ene kant lijkt het me ook ergens logisch.... Zowel de KHK als de Lessius Hogeschool in Antwerpen hoort bij de associatie Leuven. Dus is het dan niet ergens normaal dat ze allemaal ongeveer dezelfde naam hebben?

Het hoeft voor mij helemaal niet, ik vind het goed zoals het nu is, maar ik vind niet dat het voor verwarring zorgt.

IsabellHoremans
1st March 2011, 19:41
Ik heb er eigenlijk niets op tegen dat KHK veranderd wordt in Lessius. Een naam is maar een naam. Misschien verliezen we dan wel een beetje onze identiteit, maar ik denk dat het goed is dat alle scholen gaan samenwerken. Ik hoop althans dat ze dit gaan doen. Dit kan alleen maar voordelig zijn voor alle scholen en alles beter in de banen leiden.

We zullen wel zien wat er gebeurt en welk effect dit op onze school heeft. Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om. Ik heb zelfs gehoord dat dit pas gebeurt als wij, 2de jaarsstudenten, afgestudeerd zijn.

Femke.Van.Dyck
2nd March 2011, 18:32
Leonardus Lessius werd in 1554 geboren als Lenaert Leys. Hij was een van de meest invloedrijke en oorspronkelijke jezuïeten op het keerpunt van de zeventiende eeuw. Lessius studeerde in Douai, waar hij faam verwierf als excellent hellenist, gaf les te Douai en daarna in Leuven (1585-1600).

Hij maakte naam met een aantal controversiële standpunten i.v.m. de vrije wil (i.c. gratie en voorbestemming) en met zijn economische ethiek.

Lessius is ontstaan uit een operationele samenwerking tussen Lessius Mechelen (voorheen Katholieke Hogeschool Mechelen) en Lessius Antwerpen (voorheen Lessius Hogeschool). Maar waarom kan Lessius gewoon niet KHA (Katholieke Hogeschool Antwerpen) worden? Dan kan de KHM en KHK blijven bestaan...

Enerzijds is het voor de eenduidigheid gemakkelijker als elke school van een associatie hetzelfde is. Een aangezien Lessius toch een naam met betekenis is, kan dit in mijn ogen geen kwaad.
Anderzijds vind ik dat als de KHK in Lessius Kempen verandert, er een deel authenticeit wegvalt.
Bij iedereen is de naam KHK bekend.
Je kan dit vergelijken met Coca-Cola. Iedereen kent het merk. Als je de naam verandert verliest het voor mij, een deel van zijn persoonlijkheid.

http://www.lessius-ho.be

Eva Thijs
3rd March 2011, 09:15
Net zoals Paulien vraag ik mij af wat de gevolgen zullen zijn op vlak van inhoud. Een school die KHK heet of een school die een andere naam heeft kunnen inhoudelijk wel hetzelfde zijn. Of blijven in dit geval... Maar als er omwille van de "K" een andere methode wordt gebruikt of een andere inhoud wordt gegeven, dan zal ik mij daar toch enkele vragen bij gaan stellen. Anders kan beter zijn, maar is niet altijd beter.
Voor studenten godsdienst kan ik begrijpen dat het moeilijk is voor hen om de "K" te veranderen. Maar ik denk dat dit studievak daarom niet zal worden afgeschaft. Er zijn zoveel studenten die voor het vak godsdienst kiezen, het zou een groot verlies zijn voor de school moesten ze dit vak afschaffen.
Ik denk dat ik er niets mee zal inzitten moest de naam van de school veranderen. Ik heb niet specifiek gekozen voor een katholieke school, maar voor een goede school. En in dat anderhalf jaar dat ik al lessen volg, heb ik nog niet veel gemerkt van al dat Katholieke gebeuren. Zal ik het dan missen? Ik denk het niet.

Hanne Jansen
3rd March 2011, 09:51
Ik geloof nooit dat het vak godsdienst weg zal vallen. Zoals Femke al zei, was Lessius een Jezuiet. Men blijft met de naamsverandering dus verwijzen naar het katholieke karakter van onze school. Dit verandert echter niets aan mijn mening over de naamsverandering.

Jasper.Deschuyter
5th March 2011, 15:33
If it ain't broke, don't fix it.

Ian.Sourdeau
5th March 2011, 20:37
Dit gaat echt geen ander volk aantrekken hoor, niet omdat de K weg valt dat we ineens een ander publiek gaan krijgen. Leerkrachten blijven leerkrachten, met of zonder de K...
Het is een stukje geschiedenis dat we gaan verliezen in de Kempen.
KhK rest in peace!

toon.peeters
6th March 2011, 09:51
Ik zie het nut er niet van in om van naam te gaan veranderen. Iets wat al enige tijd meegaat en toch ook een beetje naam en faam heeft moet je toch niet veranderen?
We zouden in de Kempen misschien af en toe eens wat trotser mogen zijn op wat we hebben in plaats van altijd maar conform te willen zijn met andere scholen.
En als men dan toch besluit om de naam te veranderen dan vind ik het al helemaal een belachelijke gedachten om er Lessius van te maken.

jana dua
14th March 2011, 20:57
Er zijn twee kanten aan dit verhaal denk ik.
De KHK heeft een goede naam als hogeschool, letterlijk en figuurlijk!
Met een naamsverandering neem je een stuk van de identiteit van de school weg. Veel mensen kennen de KHK als een goede school en dat mag zeker niet wegvallen.

Langs de andere kant is verandering soms goed. Al denk ik niet dat de nadruk hier moet liggen op een naamsverandering.

Ooit zei een gekend schrijver: 'What's in a name.' Maar een volgende zei het tegenovergestelde!
??

Kenny
15th March 2011, 22:33
Is er nog nieuws hierover? Vind het best leutig.

Wat heeft Lessius ooit verwezenlijkt opdat de KHK hem nu wil eren met een naamswijziging? (serieuze vraag, Wikipedia geeft onvoldoende antwoord) Waarom bv. niet 'Instituut Cardijn'?

Of wil men op deze manier meer allochtone studenten naar Vorselaar krijgen?

AVO
26th May 2011, 16:24
Of wil men op deze manier meer allochtone studenten naar Vorselaar krijgen?

Ik hoop dat je een grap maakt. Zo niet is dit een onnozele én irrelevante redenering.

Barst
26th May 2011, 17:48
Zo onnozel is het nu toch ook niet om uit te gaan van de redering dat onze moslimlandgenoten niet direct overstromen van warme gevoelens bij de term 'K'? :confused:

AVO
26th May 2011, 18:40
Als je het specifiek over moslims hebt ( of andere godsdiensten) is het inderdaad geen onnozele redenering. Maar, een neutraal terrein verlaagt voor iedereen de drempel, zowel voor bijvoorbeeld de -al dan niet- allochtone moslimgemeenschap als ook voor de autochtone atheïst. Daarom vond ik het een irrelevante redenering.

Ian.Sourdeau
26th May 2011, 19:12
Kijk er al naar uit, een allochtone groepje jongeren in Vorselaar. Gaat leuk worden als we ze samen droppen met de studenten van Godsdienst XD. Toch nog een beetje sensatie in het kleine Vorselaar

veronique.geussens
26th May 2011, 20:41
Zullen andere godsdiensten dan ook een vak worden als de K weg valt ?

Jynthe
26th May 2011, 23:51
Het is volgens mij onnodig om je zorgen te maken over het schrappen van de 'K' en het veranderen van de naam van onze school. Ik geloof dat dit weinig ten gevolge zal hebben voor de inhoud van de opleiding op zich. Persoonlijk ben ik absoluut niet naar deze school gekomen om het feit dat ze katholiek is. Nee, integendeel, ik ben naar deze school gekomen omdat men mij, toen ik een studiekeuze moest maken, meermaals had verteld over de waardevolle lerarenopleiding die deze school aan aspirant-leerkrachten te bieden heeft.

We zijn toch allemaal de leerkrachten van de toekomst, dus is het dan niet belangrijk dat we allemaal openstaan voor veranderingen en hiermee om leren gaan. Als toekomstig leerkracht, zal ik zoveel mogelijk een progressieve houding aannemen in mijn verdere loopbaan, want ik geloof dat dit een erg belangrijk aspect is in het succesvol samenwerken met een schoolgebeuren en in andere situaties.

Ieder is uiteraard vrij om een eigen mening te hebben over het al dan niet positieve (of negatieve?) effect van deze naamsverandering, maar dit was nu eenmaal mijn standpunt over deze zaak.

Barst
20th December 2011, 00:21
Deze week staat er op dat vlak het een en het ander te gebeuren...
Zie:
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=37179

Wouter
20th December 2011, 12:55
Lang geleden dat ik hier nog eens passeerde, maar deze topic sprong in het oog.
.
Weer een naamsverandering?... Is er een nieuw management of zo? Is meestal hun soort tactiek om hetzelfde pakket aan de man te brengen maar met een hip & modern imago/logos/naam..