PDA

Bekijk de volledige versie : Jongeren van generatie Y geven raad aan hun ouders


Barst
23rd February 2011, 19:39
Jongeren van generatie Y geven raad aan hun ouders


GENT - Wie nu jong is, behoort tot de Generatie Y. Onderzoeksbureau InSites ging na wat deze jongeren bezighoudt, en hoe merken daar rekening mee kunnen houden.


Joeri Van den Bergh, een van de stichters van het consultancybedrijf InSites, liet het onderzoek uitvoeren in de marge van een Engelstalig boek dat hij schreef samen met Mattias Behrer, een van de senior vice-presidents van MTV. How Cool Brands Stay Hot werd gisteren gepresenteerd in Brussel.

De generatie Y wordt een factor om mee rekening te houden. De leden ervan stromen door in de arbeidsmarkt en krijgen een groeiende invloed op de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven. InSites liet het onderzoek uitvoeren om een profiel te maken van deze generatie Y – dat zijn jongeren tussen 15 en 30 jaar.

Dit profiel moet merken helpen bij hun communicatiestrategie. Het onderzoek werd begin dit jaar uitgevoerd bij 4.065 jongeren, in zestien landen. De jongeren waren allemaal tussen de 15 en 25 jaar. In België werden 261 jongeren ondervraagd en volgens Joeri Van den Bergh is dat aantal representatief voor de Belgische Gen Y-bevolking.

Van den Bergh, zelf een product van de vorige generatie X, stelt grote verschillen vast met de nieuwe generatie, ook wel millenials genoemd. Onder meer in hun verhouding met hun ouders en allerlei overheden. De ouders zijn niet langer de strenge opvoeders waartegen zij zich afzetten. Pa en ma zijn meer de coaches van hun kinderen geworden; nog net geen kameraden. Vandaar ook dat de drang om zich tegen hen af te zetten verdwenen is.

‘Toen ik 18 was, moest ik nog met mijn ouders op vakantie', herinnert Van den Bergh zich. ‘Gruwelijk en slecht voor mijn imago. Nu gaan veel jongeren met plezier en tot hun 25ste mee op vakantie met hun ouders.'

Die tieners hebben bovendien een grote invloed op het aankoopgedrag van hun ouders. Uit het onderzoek blijkt dat 53% van de jongeren een invloed heeft op de aanschaf van technologische spullen door hun ouders. 36% van de jongeren beslist waar het gezin op vakantie gaat en 14% heeft een invloed op het kiesgedrag van hun ouders.

Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat deze generatie het gevoel heeft dat ze toch wel voldoende aandacht krijgt van ouders, familie en vrienden. Maar dat geldt zeker niet voor politici, bedrijven en de overheid. Bij Belgische jongeren is dat gevoel van gebrek aan respect zelfs groter dan bij hun soortgenoten in het buitenland. 70 procent van de millenials voelt zich misbegrepen door politici. Elders in de wereld is dat 61 procent.

InSites besluit uit het onderzoek dat merken meer aandacht en respect moeten hebben voor de waarden en eigenschappen van deze generatie. ‘Merken moeten weer contact krijgen met deze millenials, willen ze er zaken mee doen', zegt Van den Bergh. ‘Het volstaat niet voor een merk om te beweren dat je cool bent. Dat is eigenlijk het slechtste dat je kan doen. Het zijn de jongeren zelf die beslissen of een merk al dan niet cool is.'

InSites peilde ook naar de belangrijkste merkeigenschappen van de hippe merken. Daaruit bleek dat zij uitblinken door hun eigen stijl (35%), een positieve emotionele ervaring bieden (31%) en up-to-date blijven (28%).

Dat laatste is zeker niet te onderschatten, want Joeri Van den Bergh noemt de millenials ook wel eens ‘impulsjunkies'. Het is lastig voor merken en overheden om de aandacht van die jongeren lang vast te houden. Zij wensen voortdurend geprikkeld te worden. Dat verplicht kledingketens bijvoorbeeld om niet langer vier maal per jaar met een nieuwe collectie te komen, maar tot twintig verschillende collecties te presenteren.

Het onderzoek gebeurde niet alleen in Europa, maar ook in de VS, Brazilië, China en India. Uit deze resultaten valt ook een soort globalisering van de jeugd waar te nemen. De resultaten verschillen van land tot land, maar eigenlijk niet zo gek veel. Onder meer door de groeiende populariteit van sociale netwerken (een van de meest betrouwbare bronnen voor jongeren) worden de verschillen bij de jeugd wereldwijd steeds meer uitgevlakt.


DS, 23-02-2011 (Michel Vandersmissen)