Bekijk de volledige versie : Nieuwsgierige studenten laten website universiteit crashen
Elise.Laureys
21st February 2011, 21:28
LEUVEN - Toen de K.U.Leuven vorige week via K.U.Loket online de resultaten vrijgaf van de voorbije examenperiode raakte het systeem zodanig overbelast dat er ingegrepen moest worden. 'We hebben het netwerk enkele keren moeten heropstarten om zo steeds een groep studenten te kunnen binnenlaten', aldus algemeen beheerder Koenraad De Backere in het studentenblad Veto. De Leuvense alma mater zal het de volgende keer anders aanpakken.
'Vorige dinsdag logden zich binnen een paar milliseconden 10.000 studenten in op K.U. Loket. 74 procent had te maken met het opvragen van punten, maar tegelijk stelden we vast dat velen ook meteen hun lesrooster wilden raadplegen en hun Individueel StudieProgramma (ISP) wilden aanpassen. Het systeem kon het gedrag van zoveel studenten tegelijk niet aan. Het is in staat om gelijktijdig 16.000 toegangen toe te laten. Er waren op bepaalde ogenblikken pieken van meer dan 100.000 hits', aldus De Backere.
Dit jaar werden over de hele universiteit alle resultaten meegegeven, gespreid over vier dagen en niet over een langere periode zoals vorig jaar. Hoe de K.U.Leuven de punten in de toekomst zal vrijgeven, is nog onduidelijk.
Vooraleer alternatieve voorstellen te bekijken wil men eerst analyseren wat er vorige week precies fout liep. 'Ik sluit niet uit dat we in het vervolg het vrijgeven van de punten totaal anders zullen moeten aanpakken als dat efficiënter zou zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het rechtstreeks meegeven van de punten via mail', aldus De Backere in Veto.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110221_082&subsection=3
Datum: 21/02/2011
Wij konden gelukkig ons rapport nog op papier gaan halen. Studenten die hun rapport niet op school kwamen halen konden om 20 uur hun punten bekijken via het K.U. Loket. Jammer genoeg konden de studenten thuis op het K.U. Loket pas de volgende dag hun punten raadplegen. Ik was blij dat ik mijn rapport op school was gaan halen. Zo wist ik mijn uitslag tenminste op tijd.
Eigenlijk vond ik het vorige systeem niet slecht. Zo konden de leerbegeleiders de studenten nog een beetje ondersteunen bij hun resultaten. Bovendien kregen we ook persoonlijke uitleg over wat we met eventuele tekorten konden doen. Nu kregen we gewoon een papier met onze resultaten en dat was het. De vooruitgang van technologie is goed maar bij het meedelen van resultaten is een beetje ondersteuning en uitleg toch ook niet slecht.
Anneleen.Roziers
22nd February 2011, 16:00
Deze problemen zullen er met dit systeem steeds weer blijven inzitten. Toch ging het een aantal jaren geleden beter. Na mijn zesde middelbaar ben ik begonnen aan de studie EW in Leuven. Na de examens was het voor iedereen spannend afwachten, maar de punten kwamen maar met mondjesmaat op het KULoket. Eens jouw punten erop stonden, kreeg je een mail met de boodschap dat de punten beschikbaar waren. Vooraleer je die mail kreeg, kon je niet op het KULoket. Zo werden problemen van overrompeling vermeden.
Lien.Kennis
22nd February 2011, 18:12
Ik vind het wel vreemd dat de titel laat uitschijnen dat het de fout is van de studenten. Nu gaan ze het nog op hen steken ook!
In Leuven is het al jaren een miserie wanneer ze de punten online zetten. Is het niet logisch dat iedereen na een week (al dan niet bang) afwachten zijn resultaten wil weten?
Wat Debackere voorstelt in het artikel, namelijk persoonlijk je punten in je mailbox, klinkt als een goed voorstel!
Dit is trouwens het originele artikel uit Veto:
[SIZE=3]Resultatenterreur[/SIZE]
Toen vorige week de examenresultaten werden vrijgegeven, logden duizenden studenten zich als de wiedeweerga in op K.U.Loket. Onder de druk van zoveel enthousiasme, beefde het online puntensysteem zwaar op zijn fundamenten. Er moet duidelijk iets veranderen aan de manier waarop studenten hun punten krijgen, klinkt het nu aan de universiteit.
Ruben Bruynooghe
Algemeen beheerder, professor Koenraad Debackere, verklaart wat er net gebeurde: "Op dinsdag hebben binnen een paar milliseconden 10.000 studenten zich ingelogd op K.U.Loket. 74% van die logins had te maken met het opvragen van punten, maar tegelijk stelden we vast dat er bij het ontvangen van hun punten veel studenten hun lesrooster wilden consulteren en hun ISP wilden aanpassen."
De poging van de universiteit om de punten gespreid vrij te geven, om zo het netwerk minder te belasten heeft gefaald. Debackere: "Studenten logden massaal in, vaak nog voor ze een mail ontvingen dat hun punten beschikbaar waren. Het systeem kon dat gedrag van zoveel studenten tegelijkertijd niet aan, daarop is het beginnen te kreunen. We hebben het netwerk dan enkele keren moeten heropstarten om zo steeds een groep studenten binnen te laten. Je moet beseffen dat het systeem in staat is om gelijktijdig 16.000 toegangen toe te laten. Nu waren er op bepaalde ogenblikken pieken van meer dan 100.000 hits."
"Dit jaar werden over de hele universiteit alle resultaten meegegeven, gespreid over vier dagen en niet gespreid over een langere periode zoals vorig jaar. Het ISP werd ook losgekoppeld van het studievoortgangdossier, want doordat iedereen meteen ook zijn ISP wil aanpassen, werd de belasting nog groter. Daar komt nog bij dat we ook geconfronteerd werden met een geval van hacking, waardoor het netwerk nog meer ging kreunen," gaat Debackere verder.
Piekmomenten
SAP, het systeem dat K.U.Loket moet ondersteunen, is al vaker onderwerp van kritiek geweest. Ook de vervroegde examenplanning moest dit jaar via dat systeem tot stand komen, maar doordat er te weinig technici waren om de klus te klaren, lukte dat niet. Bij het online puntensysteem ligt de problematiek echter anders. Debackere: "We spreken over overbelasting op de piekmomenten, maar we zijn in die vier dagen nooit gecrasht. SAP is dus heel stabiel."
Hoe de universiteit de problemen met het online puntensysteem zal aanpakken, is nog niet bekend. Eerst moet het falen van vorige week geanalyseerd worden. Daarna pas kunnen de ict-diensten voorstellen formuleren. Debackere: "Ik sluit niet uit dat we in het vervolg het vrijgeven van de punten totaal anders zullen aanpakken als dat efficiënter zou zijn. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het rechtstreeks meegeven van de punten via mail. Het is echter niet aan mij om die beslissing te nemen," aldus Debackere.
Over twee weken moet de situatie grondig geanalyseerd zijn. Dan mogen we ook oplossingen van het universiteitsbestuur beginnen te verwachten. Hopelijk komt er deze keer ook een definitieve oplossing. Het is immers niet de eerste keer dat het systeem vierkant draait.
Dit artikel verscheen op maandag 21 februari 2011 in nummer 14 van jaargang 37.
Eva Thijs
22nd February 2011, 18:26
In dit systeem zijn computers en internet zeer belangrijk. Op elke school, hogeschool en universiteit zijn ze niet meer weg te denken. De laatste jaren willen ze precies nog meer via digitale weg laten gebeuren. Maar zoals we nu hebben ervaren, blijken daar toch nog wat nadelige kantjes aan te zijn.
voor studenten is het gemakkelijk om thuis vanaf de computer je examenresultaten te bekijken. Maar als het systeem de hoeveelheid studenten niet aankan, dan wil dat zeggen dat het systeem toch nog niet optimaal is. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden voor het probleem. Het zou vele generaties studenten verder helpen.
Jolien.Cop
22nd February 2011, 19:44
Eigenlijk hadden we dit wel kunnen verwachten! Duizenden studenten die allemaal rond 20h00 inloggen op het KU Loket. Dit moest gewoonweg voor problemen zorgen. Hierdoor had ik er zelf ook voor gekozen om het op school te gaan ophalen. Op dat moment was er niemand in het lokaal om de resultaten af te halen. Op dat moment had ik echt het gevoel: 'Dit gaat om 20h00 op het KU Loket echt mislopen'. Ik vind dat dit niet de schuld is van de studenten. De beheerders van het KU Loket konden op voorhand al raden dat er problemen gingen komen. Zij konden dit voorkomen. Men kan bijvoorbeeld een onderscheid maken in vestiging, richting en/of jaar. Het 3de jaar krijgt maandag de resultaten, het 2de jaar krijgt dinsdag de resultaten en het 1ste jaar op woensdag. Persoonlijk verkies ik nog altijd wel voor de papieren versie. Ook vond ik een goed idee Elise om de leerbegeleiders de resultaten uit te delen. Op deze manier kunnen ze feedback geven en tips geven voor in de toekomst.
Dit is een duidelijk voorbeeld om aan te tonen dat men niet altijd op technologie kan vertrouwen!
Femke.Verduyckt
23rd February 2011, 19:34
De papieren versie is misschien wel beter, maar ik heb toch geen persoonlijke feedback gekregen. Het was daar ook overrompeling en meestal vroegen ze je naam, maar zochten ze helemaal niet. Ik vind dit een goed idee ALS er tijd is voor die feedback.
Iedereen wist al dat het K.U. loket ging vastlopen, ze waren het al dagen aan het zeggen. Toch ging iedereen er om 20.00 al op. Dat is toch ook een beetje om problemen vragen? Ik zeg niet dat het geheel de schuld is van de studenten, maar een beetje logisch nadenken en 2 uurtjes langer wachten en dan kon je misschien wel vlekkeloos binnen. Het is waarschijnlijk ook beter voor het K.U. loket om de rapporten in het vervolg in stukjes online te zetten.
vBulletin v3.0.6, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.