PDA

Bekijk de volledige versie : Vertrouwensleraar wordt vertrouwensleerling...


Barst
31st October 2005, 03:39
Bij problemen eerder naar medeleerling


Liefdesverdriet, drugsproblemen, een intimiderende docent of gewoon behoefte aan een luisterend oor? Op steeds meer scholen kunnen jongeren terecht bij een vertrouwensleerling.


De zeven vertrouwensleerlingen van de afdeling economie van het ROC Midden Nederland in Utrecht zijn genomineerd voor de Hein Roethofprijs, die vandaag(maandag) door minister Donner ( justitie) wordt uitgereikt voor het meest succesvolle project ter preventie van criminaliteit. Tweedejaars mbo-studenten Paul van Zanten (18) en Jef van Engelenburg (20) twijfelen of ze in pak naar de uitreiking zullen gaan. De landelijke aandacht is nieuw voor hen. Ze moesten er aan wennen dat iedereen binnen de school ze herkent. Overal in het gebouw hangen affiches en folders met hun foto’s.

De twee jongens hebben het tijdens hun spreekuur rustiger dan de vijf vrouwelijke vertrouwensleerlingen. Paul denkt dat dat komt doordat jongens vaak stoer over willen komen en ook liefst hun problemen zelf oplossen, terwijl meisjes liever tegen meisjes hun verhaal vertellen. „Er wordt toch gedacht dat meisjes begripvoller en warmer zijn.”

Paul en Jef worden wel aangesproken in de schoolgangen door jongens die problemen hebben met hun mentor, of die praktische vragen hebben over bijvoorbeeld studiefinanciering.

Bij de meiden komen soms ernstige verhalen los over strafbare delicten of depressiviteit. Azra Keric (20) schrok er van. „Op de middelbare school was ik ook vertrouwensleerling, maar daar ging het vooral over ruzies en kliekjesgedrag. Hier zijn de problemen veel volwassener.”

De vertrouwensleerlingen hebben in een training van tien dagdelen geleerd hoe ze met problemen moeten omgaan. Volgens docente en vertrouwenspersoon Joke Brouwer valt eenderde af tijdens de cursus.

Brouwer ontdekte het concept vertrouwensleerling zeven jaar geleden in de VS. „Onze school werd steeds groter en meer multicultureel, waardoor de anonimiteit van de leerlingen toenam en ze zich ook vaker onveilig voelden.” Ze hoopte dat de vertrouwensleerling het gevoel van veiligheid zou vergroten.

Inmiddels is de vertrouwensleerling op circa 25 scholen in Nederland geïntroduceerd. Brouwer heeft het de laatste jaren niet rustiger gekregen. „Ik denk dat de leerlingen die met hun probleem bij het jongerenteam komen, in eerste instantie nooit bij de docent annex vertrouwenspersoon zouden aankloppen. Wanneer een leerling mij benadert, krijg ik vaak een veelvoud van allerlei problemen te horen.”

De Utrechtste mbo’ers zijn vertrouwensleerling geworden omdat ze het leuk vinden om te helpen en anderen het gevoel te geven dat ze er niet alleen voor staan. En ze leren er zelf ook van. Faiza Rabhioui (18): „Tijdens de cursus word je bewust van jezelf. Zo leer je dat je geen vooroordelen mag hebben. Je moet onbevangen naar iemand luisteren.”

Ze vinden het niet moeilijk de problemen van anderen los te laten. Azra: „Ook dat hebben we op de cursus geleerd. Na een gesprek gaat de knop om en ben je weer bezig met jezelf.” Als ze zelf problemen hebben, bespreken ze die vaak onderling. Halima Boulahiati (19): „Vrienden hebben altijd een oordeel. Als ik tegen een vriendin zou zeggen dat ik zwanger was, zou zij ’eigen schuld’ zeggen, terwijl Azra, Jef of Faiza gewoon naar me luisteren.”


Trouw, 31-10-2005