PDA

Bekijk de volledige versie : Veel 想warte' scholen krijgen uitstekend rapport


p4u12767
21st February 2011, 15:46
Veel 想warte' scholen krijgen uitstekend rapport

maandag 21 februari 2011, 05u00Auteur: Tom Ysebaert
De helft van de concentratiescholen zet uitstekende prestaties neer. Pas als de leerkrachten weinig verwachten van hun leerlingen, gaat het mis.


Er is geen reden om concentratiescholen te demoniseren. De helft ervan zet puike onderwijsprestaties neer. Sommige ervan doen het zelfs beter dan de zogenaamde elitescholen. De andere helft doet het heel wat minder. Dit blijkt uit een studie van drie universiteiten, waarvan De Standaard de eerste bevindingen kon inkijken.

Een groep onderzoekers van de KU Leuven (Hiva), de Universiteit Gent (CuDOS) en de Universiteit Antwerpen (CeMIS) doet sinds 2008 onderzoek in 68 basisscholen in Antwerpen, Gent en Genk. Netjes verdeeld: een derde 層itte' scholen, een derde 想warte' en een derde gemengde. Leerlingen uit het vijfde (soms het zesde leerjaar) werden getest, leerkrachten, directies en ouders bevraagd. Het werk werd 全inba' gedoopt.

De onderzoeksploeg komt met een eerste balans naar buiten na de mediaboodschap dat het beleid om zwarte scholen witter te maken, gefaald zou hebben.

Om de onderwijskwaliteit te meten werd de leerlingen een wiskundetest voorgelegd. En wat blijkt? Als leerlingen slechter presteren, ligt dat in de eerste plaats aan hun individuele sociaal-economische en etnische achtergrond. Niet aan de samenstelling van de school. Kinderen van kaderleden scoren een stuk beter dan die van arbeiders.

Een autochtoon uit een beter sociaal-economisch milieu blijft goed presteren, ook in een school met een minder sociaal sterke populatie. Een leerling uit een zwakker milieu ondergaat wel de negatieve effecten van het profiel van de school.

船e steun die je thuis krijgt, weegt sterker door dan het effect dat de school kan hebben', zegt Mieke Van Houtte, sociologe aan de UGent en een van de promotoren van de studie. 践ulp bij het huiswerk, samen naar het tv-journaal kijken, al die kleine dingen bepalen nog zeer sterk de kansen op schoolsucces van kinderen.'

De verklaring voor zwakkere prestaties in scholen met een hogere concentratie van allochtone en kansarme leerlingen is dat de leerkrachten er minder verwachten van hun leerlingen. 船ie laatste leggen op hun beurt een zekere machteloosheid aan de dag: 僧ensen als ik schoppen het toch nooit ver', dat is hun attitude', legt onderzoeker Orhan Agirdag uit.

Het geheim van de goeie concentratiescholen? Zij doen harder hun best. Zij hebben ervaring met diversiteit, gemotiveerde leerkrachten, meer middelen door het Gelijke-Onderwijskansenbeleid en kleinere klassen.

Bron: http://destandaard.be

eigen mening:
Ik vind het goed dat dergelijk onderzoek heeft plaatsgevonden om de vooroordelen tegenover concentratiescholen weg te nemen. Want er zijn inderdaad concentratiescholen die heel hard hun best doen om het niveau op peil te houden en als de concentratiescholen dan altijd over dezelfde kam gescheerd worden lijkt me dit niet motiverend voor de leerkrachten die er werken en er hard hun best doen. Misschien kunnen deze resultaten autochtonen aanzetten om hun kinderen naar deze scholen te sturen en zo kan de spiraal misschien verbroken worden. Want ik denk toch dat het belangrijk is om met diversiteit te leren omgaan. Hopelijk kunnen de 'slechtscorende' concentratiescholen hun licht gaan opsteken hoe ze het beter kunnen aanpakken zodat ook zij van het 'label' vanaf geraken.