Kimberly.Nuyts
14th February 2011, 10:39
70 procent verkeersdrempels kan uw auto schade toebrengen
De automobilistenvereniging Touring deed een steekproef over verkeersdrempels. Blijkt dat zeven op tien schadelijk zijn voor de wagen.
'We krijgen al een tijdje veel klachten van leden die schade aan hun wagen hebben door over een verkeersdrempel te rijden. Daarom hebben we onze wegenwachters opdracht gegeven steekproeven uit te voeren van de plateaus waar ze zelf over moeten. Nu blijkt dus dat zeven op de tien drempels niet aan de wettelijke voorschriften beantwoorden. Over regionale verschillen doen wij geen uitspraak', zegt Danny Smagghe van de automobilistenvereniging Touring.
Meestal te hoog
De meeste verkeersdrempels zijn te hoog. Normaal mag een verkeersdrempel niet hoger zijn dan twaalf centimeter. 'Maar door de recente harde winter, komen heel veel verkeersdrempels veel hoger', zegt Danny Smagghe. 'Dat komt doordat gemeenten hun verkeersdrempels graag met klinkers aanleggen. Die klinkers worden op een ondergrond met zand gelegd. Door de harde winter was daar veel waterinsijpeling en is die ondergrond gaan verzakken waardoor de klinkers nu ook wegzakken en de verkeersdrempels nog hoger komen te liggen.'
Te hoge verkeersdrempels brengen de wagen ernstig schade toe. Wie er te snel overrijdt, kan de ophanging en zelfs de leidingen onderaan beschadigen. Vaak moeten ook bumpers eraan geloven.
Normaal moet je tegen de gangbare snelheid - dat is 50 kilometer per uur in de bebouwde kom - over een verkeersdrempel kunnen rijden, zonder dat je vooraf remt. 'Maar bij heel veel verkeersdrempels', zegt Smagghe 'moet je je snelheid minderen tot 20 kilometer per uur om er zonder schade over te geraken. Dat klagen wij aan.'
Foto's maken
'Wie schade heeft door een verkeersdrempel, raden wij altijd aan onmiddellijk foto's te maken van de verkeerssituatie. Je verzekeringsagent kan die foto's dan in het dossier stoppen en vervolgens proberen een schadevergoeding te krijgen bij de gemeente die de drempels aanlegde.'
Ons land is rijk aan verkeersdrempels. Er was een tijd waarin bij de minste klacht van buurtbewoners over overdreven snelheid in hun straat, de gemeente meteen verkeersdrempels legde. 'Veel van die bewoners zitten nu zelf met de gebakken peren want wanneer een vrachtwagen of een bus over een slecht aangelegde verkeersdrempel rijdt, gaat hun huis daveren.'
Bron : www.standaard.be, 14 februari 2011
Mening :
Ik vind dit toch een opvallend hoog cijfer. Verkeersdrempels worden veronderstelt de verkeerssituatie veiliger te maken maar dat is dan blijkbaar ook niet het geval. De wegen in België hebben in het algemeen enorm geleden onder het strenge winterweer. Er moeten dringend serieuze wegenwerken georganiseerd worden en niet de snelle lapmiddelen die ze gebruikt hebben om de gaten op te vullen in autosnelwegen. Ik begrijp dat al die wegenwerken een enorm kostenplaatje dragen, maar volgens mij primeert de veiligheid toch wel in dit geval. Waarschijnlijk ligt de schade aan de wagens ook voor een groot deel aan de snelheid waarmee de bestuurders over de verkeersdrempels "vliegen". Conclusie : snelheid en de staat van de wegen aanpassen !
De automobilistenvereniging Touring deed een steekproef over verkeersdrempels. Blijkt dat zeven op tien schadelijk zijn voor de wagen.
'We krijgen al een tijdje veel klachten van leden die schade aan hun wagen hebben door over een verkeersdrempel te rijden. Daarom hebben we onze wegenwachters opdracht gegeven steekproeven uit te voeren van de plateaus waar ze zelf over moeten. Nu blijkt dus dat zeven op de tien drempels niet aan de wettelijke voorschriften beantwoorden. Over regionale verschillen doen wij geen uitspraak', zegt Danny Smagghe van de automobilistenvereniging Touring.
Meestal te hoog
De meeste verkeersdrempels zijn te hoog. Normaal mag een verkeersdrempel niet hoger zijn dan twaalf centimeter. 'Maar door de recente harde winter, komen heel veel verkeersdrempels veel hoger', zegt Danny Smagghe. 'Dat komt doordat gemeenten hun verkeersdrempels graag met klinkers aanleggen. Die klinkers worden op een ondergrond met zand gelegd. Door de harde winter was daar veel waterinsijpeling en is die ondergrond gaan verzakken waardoor de klinkers nu ook wegzakken en de verkeersdrempels nog hoger komen te liggen.'
Te hoge verkeersdrempels brengen de wagen ernstig schade toe. Wie er te snel overrijdt, kan de ophanging en zelfs de leidingen onderaan beschadigen. Vaak moeten ook bumpers eraan geloven.
Normaal moet je tegen de gangbare snelheid - dat is 50 kilometer per uur in de bebouwde kom - over een verkeersdrempel kunnen rijden, zonder dat je vooraf remt. 'Maar bij heel veel verkeersdrempels', zegt Smagghe 'moet je je snelheid minderen tot 20 kilometer per uur om er zonder schade over te geraken. Dat klagen wij aan.'
Foto's maken
'Wie schade heeft door een verkeersdrempel, raden wij altijd aan onmiddellijk foto's te maken van de verkeerssituatie. Je verzekeringsagent kan die foto's dan in het dossier stoppen en vervolgens proberen een schadevergoeding te krijgen bij de gemeente die de drempels aanlegde.'
Ons land is rijk aan verkeersdrempels. Er was een tijd waarin bij de minste klacht van buurtbewoners over overdreven snelheid in hun straat, de gemeente meteen verkeersdrempels legde. 'Veel van die bewoners zitten nu zelf met de gebakken peren want wanneer een vrachtwagen of een bus over een slecht aangelegde verkeersdrempel rijdt, gaat hun huis daveren.'
Bron : www.standaard.be, 14 februari 2011
Mening :
Ik vind dit toch een opvallend hoog cijfer. Verkeersdrempels worden veronderstelt de verkeerssituatie veiliger te maken maar dat is dan blijkbaar ook niet het geval. De wegen in België hebben in het algemeen enorm geleden onder het strenge winterweer. Er moeten dringend serieuze wegenwerken georganiseerd worden en niet de snelle lapmiddelen die ze gebruikt hebben om de gaten op te vullen in autosnelwegen. Ik begrijp dat al die wegenwerken een enorm kostenplaatje dragen, maar volgens mij primeert de veiligheid toch wel in dit geval. Waarschijnlijk ligt de schade aan de wagens ook voor een groot deel aan de snelheid waarmee de bestuurders over de verkeersdrempels "vliegen". Conclusie : snelheid en de staat van de wegen aanpassen !