PDA

Bekijk de volledige versie : Haarden en kachels bron van kankerverwekkend fijn stof


Lieselotte.Busch
7th February 2011, 13:53
Bij de verbranding van hout in kachels en open haarden komen kankerverwekkende stofdeeltjes vrij. Dat hebben Deense wetenschappers aangetoond. Het fijn stof uit kachels, haarden, palletkachels en dergelijke dringt diep in de longen binnen, kan van daaruit het DNA beschadigen en ontstekingsreacties uitlokken.

Het stof uit kachels en haarden bevat extreem kleine partikels, ondermeer ongewoon veel PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) waarvan vermoed wordt dat ze kankerverwekkend zijn. De deeltjes zijn kleiner dan degene die in de buitenlucht als resultaat van industriële verbrandingsprocessen en verbrandingsmotoren worden geregistreerd.

Steffen Loft en zijn collega's van de Universiteit van Kopenhagen analyseerden daarvoor de buitenlucht in het Deense dorpje Slagslunde waar 200 van de 350 huizen met houtkachels verwarmd worden. Ze vergeleken die lucht met boslucht uit een nabijgelegen woud en met lucht in een brandende houtkachel.

De lucht in het dorpje bevatte duidelijk kleinere stofdeeltjes dan de boslucht. De lucht boven het dorp zat inzake fijnstofwaarden ergens tussen de boslucht en de lucht in de houtkachel zelf. "Dit wijst erop dat kachels en haarden in grote mate bijdragen tot de vervuiling van de buitenlucht", aldus de onderzoekers in Der Spiegel.

Vervolgens gingen ze met de opgevangen stofdeeltjes gecultiveerde longcellen bestoken. De fijne stofdeeltjes die bij houtverbranding vrijkwamen, zetten in de longcellen de aanmaak van agressieve zuurstofverbindingen - zogenaamde vrije radikalen - in gang. Deze vrije radikalen veroorzaakten DNA-schade en ontlokten in de cellen verdedigingsmechanismen die tot ontstekingsreacties leidden.

Deze resultaten bevestigen volgens de onderzoekers de stelling dat stofdeeltjes uit houtvuur even goed als andere fijnstofvarianten een ernstig gezondheidsrisico vormen.

Voor de uitstoot van dieselmotoren en verbrandingsovens was het risico op ademhalingsaandoeningen, hart- en vaatziekten en kanker al aangetoond. Maar tot dusver was voor stofdeeltjes uit houtvuur nauwelijks onderzoek verricht. Het Deense onderzoek is gepubliceerd in het vakblad Chemical Research in Toxicology.

bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1016049/haarden-en-kachels-bron-van-kankerverwekkend-fijn-stof.aspx

Mening:
Tegenwoordig kunnen we blijkbaar van alles kanker krijgen. Nu blijkt dat we al kanker kunnen krijgen van hout dat verbrandt in een kachel. Ik vind dit zeer onrustwekkend. Wij hebben thuis zelf een houtkachel staan en tot nu toe dachten wij dat een houtkachel beter was voor het milieu en dergelijke. Ik vind het wel goed dat ze meer en meer onderzoek verrichten maar als het zo blijft verdergaan vinden ze in alles iets kankerverwekkend en kunnen wij niets meer doen.

AnneGoovaerts
14th February 2011, 16:02
Het fijn stof dat vrijkomt, kan niet voldoende gefilterd worden wanneer we ademen en doen we dus gewoon binnen. Logisch dat dit schadelijk is voor de gezondheid. Goed voor het milieu is het natuurlijk ook niet. Alles komt via de schoorsteen in de buitenlucht terecht.
Ik vind het belangrijk dat mensen zich bewust zijn van wat gezond en wat ongezond is. Ik zeg niet dat je nu ineens je kachel niet meer mag gebruiken maar zo kan je bijvoorbeeld 1 keer per week de kachel aandoen i.p.v. 5 keer per week. Gewoon een beetje opletten vraagt niet veel moeite en kan vaak al wonderen doen voor onze gezondheid en het milieu :) .

NuyensEvelynne
16th February 2011, 19:52
De mensen weten wel dat kachels en open haarden gevaarlijk zijn, maar het is goed dat men dat nog eens vermeldt in de krant. Zo worden de mensen er nogmaals op attent gemaakt. Dat het verbranden van hout niet echt gezond is, wist ik wel. Dat het echter kankerverwekkend is, is nieuw voor mij.
Ik ga volledig akkoord met Lieselotte wanneer ze zegt dat de onderzoekers geregeld ontdekken dat een bepaald product kanker kan teweeg brengen. Tegenwoordig kan je van heel wat soorten drank of voedsel kanker krijgen. De lucht die we inademen kan ook bijdragen tot het verwekken van kanker. Dan stel je je natuurlijk de vraag: wat is volkomen veilig? Waar krijg ik zeker geen kanker van? Bij iedere uitvinding die we doen is er telkens wel iets negatiefs aan verbonden. Het blijft dus een uitdaging om producten/middelen uit te vinden die geen slechte invloed hebben op de mens of zijn milieu.