Mattiaswillems
7th February 2011, 14:52
Meer dan 2,7 miljoen snelheidsboetes in 2010
Stijging met tien procent tegenover 2009
Vorig jaar werden bijna 10 procent meer snelheidsovertredingen in ons land beboet. Daarmee kan het totale aantal snelheidsinbreuken in 2010 hoger zijn dan 2,7 miljoen. 'Ondanks de preventiecampagnes is er geen beterschap', stelt senator Guido De Padt (OpenVLD).
De exacte cijfers van het aantal snelheidsovertredingen in 2010 zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar Guido De Padt vernam dat uit welingelichte bron. 'De al beschikbare gegevens tonen een significante stijging aan, die de tien procent kan benaderen. Alle sensibilisatiecampagnes ten spijt zien we de afgelopen jaren geen daling van het aantal snelheidsovertredingen', zegt de senator uit Geraardsbergen.
'Maar we zullen naast preventie ook de kwaliteit van de vastgestelde overtredingen moeten laten primeren op de kwantiteit. Plaatsen en tijdstippen waarop het risico op ongevallen het grootst is, moeten voorrang krijgen.'
In 2009 werden in België 2.481.691 snelheidsinbreuken geregistreerd. Dat was al een flinke stijging tegenover de 2.017.187 inbreuken in 2007. Opvallend is het grote aantal overtredingen in het Vlaams Gewest. In 2009 werden in Vlaanderen 1.875.509 snelheidsovertredingen beboet, tegenover slechts 498.463 in het Waals Gewest en 107.707 in het Brussels Gewest.
Daling in Wallonië
Het aantal snelheidsinbreuken in Vlaanderen in 2009 ten opzichte van 2008 steeg met 178.845 inbreuken tegenover een stijging van 35.453 inbreuken in het Waals Gewest. Terwijl in de Vlaamse politiezones het aantal verkeersboetes bijna overal steeg, kan dat van een aantal Waalse politiezones niet worden gezegd. In Waver werden in 2007 nog 7.811 overtredingen genoteerd, maar in 2009 waren er dat slechts 2.673.
'Ongeveer 10 procent van de minnelijke schikkingen wordt niet betaald. De snelheidsovertredingen moeten dan ook efficiënter worden afgehandeld. Dat moet niet met meer mensen en middelen gebeuren maar met een doorgedreven digitalisering. Die laat vrijwel een geautomatiseerde verwerking toe. Een derde van de vaststellingen wordt nu door de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie behandeld. Alle andere verkeersovertredingen worden door de lokale politiezones afgewerkt en dat is ontzettend arbeidsintensief. Het zou een gevoelige besparing betekenen mochten die overtredingen eveneens via de gewestelijke centra worden verwerkt', zegt De Padt.
'De politiemensen zouden daardoor meer kunnen worden ingezet voor het bestrijden van de echte criminaliteit.'
Destandaard.be 6/02/2011
Een artikel met zeer veel cijfergegevens. Wat mij vooral opvalt is het feit dat men het Vlaamse en Waalse gewest met elkaar vergelijkt, terwijl deze totaal ander inspanningen doen inzake mobiliteit (flitspalen...). Zeer positief is wel dat men plaatsen met een hoog risico voor ongevallen voorrang geeft, aangezien veel van die ongevallen vermeden kunnen worden als chauffeurs zich gewoon aan de regels houden.
Stijging met tien procent tegenover 2009
Vorig jaar werden bijna 10 procent meer snelheidsovertredingen in ons land beboet. Daarmee kan het totale aantal snelheidsinbreuken in 2010 hoger zijn dan 2,7 miljoen. 'Ondanks de preventiecampagnes is er geen beterschap', stelt senator Guido De Padt (OpenVLD).
De exacte cijfers van het aantal snelheidsovertredingen in 2010 zijn nog niet officieel bekendgemaakt, maar Guido De Padt vernam dat uit welingelichte bron. 'De al beschikbare gegevens tonen een significante stijging aan, die de tien procent kan benaderen. Alle sensibilisatiecampagnes ten spijt zien we de afgelopen jaren geen daling van het aantal snelheidsovertredingen', zegt de senator uit Geraardsbergen.
'Maar we zullen naast preventie ook de kwaliteit van de vastgestelde overtredingen moeten laten primeren op de kwantiteit. Plaatsen en tijdstippen waarop het risico op ongevallen het grootst is, moeten voorrang krijgen.'
In 2009 werden in België 2.481.691 snelheidsinbreuken geregistreerd. Dat was al een flinke stijging tegenover de 2.017.187 inbreuken in 2007. Opvallend is het grote aantal overtredingen in het Vlaams Gewest. In 2009 werden in Vlaanderen 1.875.509 snelheidsovertredingen beboet, tegenover slechts 498.463 in het Waals Gewest en 107.707 in het Brussels Gewest.
Daling in Wallonië
Het aantal snelheidsinbreuken in Vlaanderen in 2009 ten opzichte van 2008 steeg met 178.845 inbreuken tegenover een stijging van 35.453 inbreuken in het Waals Gewest. Terwijl in de Vlaamse politiezones het aantal verkeersboetes bijna overal steeg, kan dat van een aantal Waalse politiezones niet worden gezegd. In Waver werden in 2007 nog 7.811 overtredingen genoteerd, maar in 2009 waren er dat slechts 2.673.
'Ongeveer 10 procent van de minnelijke schikkingen wordt niet betaald. De snelheidsovertredingen moeten dan ook efficiënter worden afgehandeld. Dat moet niet met meer mensen en middelen gebeuren maar met een doorgedreven digitalisering. Die laat vrijwel een geautomatiseerde verwerking toe. Een derde van de vaststellingen wordt nu door de gewestelijke verwerkingscentra van de federale politie behandeld. Alle andere verkeersovertredingen worden door de lokale politiezones afgewerkt en dat is ontzettend arbeidsintensief. Het zou een gevoelige besparing betekenen mochten die overtredingen eveneens via de gewestelijke centra worden verwerkt', zegt De Padt.
'De politiemensen zouden daardoor meer kunnen worden ingezet voor het bestrijden van de echte criminaliteit.'
Destandaard.be 6/02/2011
Een artikel met zeer veel cijfergegevens. Wat mij vooral opvalt is het feit dat men het Vlaamse en Waalse gewest met elkaar vergelijkt, terwijl deze totaal ander inspanningen doen inzake mobiliteit (flitspalen...). Zeer positief is wel dat men plaatsen met een hoog risico voor ongevallen voorrang geeft, aangezien veel van die ongevallen vermeden kunnen worden als chauffeurs zich gewoon aan de regels houden.