Stefan.Scheltjens
26th January 2011, 10:25
De studenten uit de lerarenopleiding hebben het steeds moeilijker om een stageplaats te vinden.
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) heeft, in samenspraak met de lerarenopleidingen, een task force opgericht die naar oplossingen moet zoeken, liet hij weten aan Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a).
Exacte cijfers over het tekort aan stageplaatsen zijn moeilijk te vinden. Studenten zijn immers zelf verantwoordelijk om een stageplaats te vinden en de aanvraagprocedure is niet geautomatiseerd.
De zogenaamde "expertisenetwerken", de samenwerkingsverbanden tussen de lerarenopleiding, hielden een bevraging en daaruit blijkt dat 30 tot 35 procent van de aanvragen geweigerd worden. Volgens die bevraging weigeren steeds meer scholen systematisch stagiairs, wat dan weer de druk op andere scholen verhoogt.
Over het waarom van die weigeringen en over de oorzaak van het gebrek aan stageplaatsen lopen de meningen uiteen. Enkele hogescholen menen dat het afschaffen van de mentoruren - uren die een ervaren leerkracht krijgt om stagiairs en jonge leerkrachten te begeleiden - aan de basis ligt van het probleem.
Minister Smet meent echter dat er een ruimere oorzaak is: sinds 2006 is praktijkstage een belangrijker onderdeel geworden van de lerarenopleiding. Bovendien is het aantal studenten in de lerarenopleiding toegenomen, zegt de minister.
De lerarenopleidingen willen zelf oplossingen zoeken en achten een ingreep van de overheid niet wenselijk. Sp.a-parlementslid Deckx vindt dat er wel "regelgevende maatregelen" moeten komen als die oplossing uitblijft. "De Vlaamse overheid moet erover waken dat de opleiding van leerkrachten niet in het gedrang komt", zegt ze
De Standaard Online - dinsdag 25 januari 2011, 17u24
Dat scholen stagiairs weigeren, is niet zo'n goede zaak. We hebben de scholen nodig, zodat we praktijkervaring kunnen opdoen.
Het is wel begrijpelijk dat elke school zijn limieten heeft. Je kan maar een bepaald aantal stagiairs toelaten, want je moet ze ook nog allemaal kunnen begeleiden. Bovendien worden niet alle vakken evenveel uren in de week gegeven en is het wel begrijpelijk dat er vakken zijn waarvoor er meer problemen zij dan voor andere vakken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar wiskunde en geschiedenis. Wiskunde wordt in elke richting gegeven, en in sommige richtingen zelfs 6 tot 8 uur per week, de andere richtingen krijgen toch ook nog 3 uur per week. Geschiedenis daarentegen wordt ook wel in alle richtingen gegeven, maar wel maar 2 uur per week. Er zijn dus minder uren geschiedenis, en dus minder plaatsen voor stagiairs.
Het is ook wel een feit dat de laatste twee jaren het aantal studenten in de lerarenopleidingen fors gestegen zijn. De KHK barst bijna uit zijn voegen. dat zie je vooral onder de middag. Er zijn al twee middagpauzes, en dan nog heb je niet altijd plaats om te gaan zitten tijdens het eten...
Hopelijk zien stagescholen hun nut en belangrijkheid in, en beginnen ze niet zomaar stagiairs te weigeren. Want dat zou betekenen dat het onderdeel stage in de lerarenopleiding moet verkleind worden, en nochtans is dit eigenlijk het belangrijkste onderdeel, want 'al doende leert men'.
Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) heeft, in samenspraak met de lerarenopleidingen, een task force opgericht die naar oplossingen moet zoeken, liet hij weten aan Vlaams parlementslid Kathleen Deckx (sp.a).
Exacte cijfers over het tekort aan stageplaatsen zijn moeilijk te vinden. Studenten zijn immers zelf verantwoordelijk om een stageplaats te vinden en de aanvraagprocedure is niet geautomatiseerd.
De zogenaamde "expertisenetwerken", de samenwerkingsverbanden tussen de lerarenopleiding, hielden een bevraging en daaruit blijkt dat 30 tot 35 procent van de aanvragen geweigerd worden. Volgens die bevraging weigeren steeds meer scholen systematisch stagiairs, wat dan weer de druk op andere scholen verhoogt.
Over het waarom van die weigeringen en over de oorzaak van het gebrek aan stageplaatsen lopen de meningen uiteen. Enkele hogescholen menen dat het afschaffen van de mentoruren - uren die een ervaren leerkracht krijgt om stagiairs en jonge leerkrachten te begeleiden - aan de basis ligt van het probleem.
Minister Smet meent echter dat er een ruimere oorzaak is: sinds 2006 is praktijkstage een belangrijker onderdeel geworden van de lerarenopleiding. Bovendien is het aantal studenten in de lerarenopleiding toegenomen, zegt de minister.
De lerarenopleidingen willen zelf oplossingen zoeken en achten een ingreep van de overheid niet wenselijk. Sp.a-parlementslid Deckx vindt dat er wel "regelgevende maatregelen" moeten komen als die oplossing uitblijft. "De Vlaamse overheid moet erover waken dat de opleiding van leerkrachten niet in het gedrang komt", zegt ze
De Standaard Online - dinsdag 25 januari 2011, 17u24
Dat scholen stagiairs weigeren, is niet zo'n goede zaak. We hebben de scholen nodig, zodat we praktijkervaring kunnen opdoen.
Het is wel begrijpelijk dat elke school zijn limieten heeft. Je kan maar een bepaald aantal stagiairs toelaten, want je moet ze ook nog allemaal kunnen begeleiden. Bovendien worden niet alle vakken evenveel uren in de week gegeven en is het wel begrijpelijk dat er vakken zijn waarvoor er meer problemen zij dan voor andere vakken.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar wiskunde en geschiedenis. Wiskunde wordt in elke richting gegeven, en in sommige richtingen zelfs 6 tot 8 uur per week, de andere richtingen krijgen toch ook nog 3 uur per week. Geschiedenis daarentegen wordt ook wel in alle richtingen gegeven, maar wel maar 2 uur per week. Er zijn dus minder uren geschiedenis, en dus minder plaatsen voor stagiairs.
Het is ook wel een feit dat de laatste twee jaren het aantal studenten in de lerarenopleidingen fors gestegen zijn. De KHK barst bijna uit zijn voegen. dat zie je vooral onder de middag. Er zijn al twee middagpauzes, en dan nog heb je niet altijd plaats om te gaan zitten tijdens het eten...
Hopelijk zien stagescholen hun nut en belangrijkheid in, en beginnen ze niet zomaar stagiairs te weigeren. Want dat zou betekenen dat het onderdeel stage in de lerarenopleiding moet verkleind worden, en nochtans is dit eigenlijk het belangrijkste onderdeel, want 'al doende leert men'.