Barst
21st January 2011, 17:56
Docent kreunt onder e-mails
BRUSSEL - De lectoren in het hoger onderwijs kreunen onder de werkdruk en te veel e-mail draagt daar toe bij. Ook de daling van het niveau van de studenten speelt hen parten.
Twee derde van de lesgevers in het hoger onderwijs (lectoren) kampt met een te hoge werkdruk. Dat leert een onderzoek van de regeringscommissarissen van de hogescholen. Er werden 2.000 lectoren in de professionele opleidingen bevraagd.
De reden is niet ver te zoeken: het aantal studenten in het hoger onderwijs is met een vijfde toegenomen, het aantal lectoren maar met een tiende.
De werklast die uit de opdracht voortvloeit, is weliswaar gelijk gebleven vergeleken met 2003, maar de docenten slagen er steeds minder in extra taken binnen de normale werktijd uit te voeren. Lectoren werken gemiddeld 44 uur. Er zijn uitschieters tot meer dan 60 uur.
Wat zijn de factoren die tot de stress bijdragen? Het niveau van de studenten is gedaald, klagen de lesgevers, door een grotere instroom vanuit het TSO, KSO en BSO. Dat staat letterlijk in het rapport.Door de flexibilisering gaan zwakke studenten mee tot in het derde jaar. De lectoren steken veel energie in jongeren die toch afhaken. Dat wordt als frustrerend ervaren.
Voorts zijn er de toegenomen administratieve beslommeringen, meer vergaderingen, meer individuele studentenbegeleiding. Het onderwijs zit ook in een periode van hervormingen, die onzekerheid en stress met zich meebrengen.
Als pijnpunt wordt het exploderende e-mailverkeer aangegeven, van studenten en andere afzenders. Dat tast de vrije tijd aan. ‘Eén lector kreeg een uitbrander omdat hij een vergadering op maandagochtend gemist had. De uitnodiging was zondagavond via mail verstuurd. Dat is erover', zegt Johan Rottiers van de christelijke onderwijsvakbond COC, die zich al tien jaar met het fenomeen werkdruk bezighoudt. Over e-mail en gsm is een code welkom.
Ook de opgang van afstandsonderwijs, digitale leerplatformen, avond- en weekendonderwijs dragen bij tot meer werklast.
In de studie staat dat de hogescholen menen dat maatregelen om de werkdruk te verminderen in de huidige omstandigheden ‘een illusie' zijn. Alleen radicale en wellicht onhaalbare ingrepen, zoals fors meer financiële middelen en een toegangsproef, kunnen er volgens de lectoren iets aan veranderen. Volgens de COC gaan de hogescholen door het financieringssysteem op jacht naar meer studenten. ‘En die concurrentieslag wordt op het personeel verhaald', aldus Rottiers.
Toch een positieve noot: de meeste lectoren voelen zich desondanks goed in hun job.
DS, 21-01-2011
BRUSSEL - De lectoren in het hoger onderwijs kreunen onder de werkdruk en te veel e-mail draagt daar toe bij. Ook de daling van het niveau van de studenten speelt hen parten.
Twee derde van de lesgevers in het hoger onderwijs (lectoren) kampt met een te hoge werkdruk. Dat leert een onderzoek van de regeringscommissarissen van de hogescholen. Er werden 2.000 lectoren in de professionele opleidingen bevraagd.
De reden is niet ver te zoeken: het aantal studenten in het hoger onderwijs is met een vijfde toegenomen, het aantal lectoren maar met een tiende.
De werklast die uit de opdracht voortvloeit, is weliswaar gelijk gebleven vergeleken met 2003, maar de docenten slagen er steeds minder in extra taken binnen de normale werktijd uit te voeren. Lectoren werken gemiddeld 44 uur. Er zijn uitschieters tot meer dan 60 uur.
Wat zijn de factoren die tot de stress bijdragen? Het niveau van de studenten is gedaald, klagen de lesgevers, door een grotere instroom vanuit het TSO, KSO en BSO. Dat staat letterlijk in het rapport.Door de flexibilisering gaan zwakke studenten mee tot in het derde jaar. De lectoren steken veel energie in jongeren die toch afhaken. Dat wordt als frustrerend ervaren.
Voorts zijn er de toegenomen administratieve beslommeringen, meer vergaderingen, meer individuele studentenbegeleiding. Het onderwijs zit ook in een periode van hervormingen, die onzekerheid en stress met zich meebrengen.
Als pijnpunt wordt het exploderende e-mailverkeer aangegeven, van studenten en andere afzenders. Dat tast de vrije tijd aan. ‘Eén lector kreeg een uitbrander omdat hij een vergadering op maandagochtend gemist had. De uitnodiging was zondagavond via mail verstuurd. Dat is erover', zegt Johan Rottiers van de christelijke onderwijsvakbond COC, die zich al tien jaar met het fenomeen werkdruk bezighoudt. Over e-mail en gsm is een code welkom.
Ook de opgang van afstandsonderwijs, digitale leerplatformen, avond- en weekendonderwijs dragen bij tot meer werklast.
In de studie staat dat de hogescholen menen dat maatregelen om de werkdruk te verminderen in de huidige omstandigheden ‘een illusie' zijn. Alleen radicale en wellicht onhaalbare ingrepen, zoals fors meer financiële middelen en een toegangsproef, kunnen er volgens de lectoren iets aan veranderen. Volgens de COC gaan de hogescholen door het financieringssysteem op jacht naar meer studenten. ‘En die concurrentieslag wordt op het personeel verhaald', aldus Rottiers.
Toch een positieve noot: de meeste lectoren voelen zich desondanks goed in hun job.
DS, 21-01-2011