PDA

Bekijk de volledige versie : Parkeerplaats voor 65-plussers


Barst
18th January 2011, 00:29
Parkeerplaats voor 65-plussers


HASSELT - Het openbaar vervoer hebben ze er gratis. Net zoals ze er hun eigen Rimpelrockfestival hebben. Én een speciale schepen, bevoegd voor senioren. Maar daar stopt het niet voor de 65-plussers in Hasselt. Vanaf midden april krijgen senioren er ook speciale parkeerplaatsen, enkel en alleen voorbehouden voor 65-plussers. Het gaat om een 25-tal plaatsen.


‘We doen dit op nadrukkelijke vraag van de 65-plussers zelf', zegt de schepen voor Verkeer, Rob Beenders (SP.A). ‘Dikwijls zijn ze moeilijk te been en parkeren ze graag aan de ingang. Bijvoorbeeld van het station. Als ze 's morgen de trein willen nemen, doen ze dat dikwijls na 9 uur. Maar op dat moment is er vaak al geen parkeerplaats meer te vinden.'

Senioren die van zulke plaatsen willen genieten, zullen een speciale kaart achter hun ruit moeten leggen. ‘Betutteling tot in de hoogste graad', noemt moraalfilosoof Etienne Vermeersch (UGent) het. ‘Dit is vernederend en pure discriminatie van de 65-plussers.'

In Hasselt hopen ze dat ook andere Vlaamse gemeenten hun ‘uitvinding' overnemen. ‘In elk geval niet in Leuven', verzekert burgemeester Louis Tobback (SP.A). ‘Voor je het weet, zit je met méér geprivilegieerde plaatsen dan wat anders.'


Blog DS, 18-01-2011

Marieke Hendrickx
21st January 2011, 13:46
Ik zelf vind dit een beetje overdreven. 65 – plussers zijn dikwijls nog goed te been en ik versta dus niet waarom ze speciale parkeerplaatsen nodig hebben. Wanneer ze niet goed te been zijn, kunnen ze gebruik maken van speciale parkeerkaart voor mensen met handicap. Moest het nu voor 80 plussers zijn dan kan ik dat aannemen maar deze groep rijdt niet meer met de auto. Dus ik vind het heel goed dat er speciale parkeerplaatsen zijn voor mensen met handicap, voor 65 – plussers vind ik het overdreven

Sanne.Goovaerts
31st January 2011, 10:18
Bij dit voorstel zit ik met gemengde gevoelens. Langs de ene kant zou ik zeggen ‘goed idee’, aangezien het een feit is dat bejaarden vaak wat minder te been zijn en dit voor hen een hele opluchting zou zijn, maar ik sluit me aan bij wat Marieke zegt: 65 is misschien een te jonge leeftijd om dit soort parkeerplaatsen in te voeren.

Ik sluit me ook aan bij wat Louis Tobback zegt: ‘Voor je het weet, zit je met méér geprivilegieerde plaatsen dan wat anders.' Zo vind ik de parkeerplaatsen voor jonge ouders ook niet zo’n geweldig initiatief. Voor zover ik weet zijn voor deze parkeerplaatsen immers geen speciale kaartjes nodig en worden ze bijgevolg misbruikt. En ik denk dat iedereen wel graag een plaatsje dichtbij heeft, niet alleen de senioren.

Mijn gevoel zegt toch neen tegen deze zogenoemde seniorenparkeetplaatsen.

Jynthe
18th April 2011, 00:19
65-plus is een nogal jonge leeftijd om deze privileges te gaan uitdelen. Toch vind ik dat men ouderen, mits bepaalde voorwaarden, toch recht zou mogen geven op een goede parkeerplaats, dicht bij de ingang van waar ze moeten zijn. Het zou geen slecht idee zijn moesten ouderen, die vaak niet meer erg goed te been zijn, ook een soort 'gehandicaptenkaart' kunnen verkrijgen na doktersonderzoek, zodat ook zij gebruik kunnen maken van de parking zonder zichzelf te moeten forceren door lange afstanden te moeten stappen.

Emmely
21st April 2011, 10:37
Zoals Sanne zit ik ook met gemengde gevoelens bij dit artikel. De ene kant zegt van goed initiatief, maar waar stopt het dan. de andere kant zegt dat dit puur discriminatie is. Niet elke 65-plusser is slecht op de been. Er zijn ook mensen die jonger zijn en die slecht op de been zijn. Plaatsen voor gehandicapten vind ik terecht. Dit is voor mij geen discriminatie. Maar voor 65-plussers wel. Ze krijgen al genoeg gratis aanbiedingen, zoals gratis met de bus rijden. Als men dit doortrekt gaan ze meer en meer willen eisen en waar stopt het dan?
Als ik uit mijn mening mijn conclusie trek, vind ik het niet kunnen. Toch zie ik er iets positief in, maar de meerderheid van me zegt NEEN.

toon.peeters
22nd April 2011, 08:37
De jongere generaties betalen zich nu al blauw om de stijgende vergrijzing en hiermee dus de grotere vraag naar pensioenen op te vangen.
Als men de 65-plusser dan ook nog eens speciale plaatsen op de parking gaat geven leidt dit enkel tot nog meer frustraties bij de jongere generaties.
Ik vind het dus geen goed idee en zoals al eerder aangehaald in de onderstaande reacties kunnen mensen die slecht te been zijn ook een speciale kaart aanvragen waardoor ze op een plaats van gehandicapten mogen parkeren.
Ik zie eerlijk gezegd het nut dus niet in van deze nieuwe kaart en deze nieuwe campagne.

Laetitia.De.Schepper
22nd April 2011, 15:51
Parkeerplaatsen voor 65-plussers vind ik geen goed idee. Ten eerste vind ik de leeftijd van 65 jaar al te jong. Net zoals Marieke zegt zijn de meeste 65-plussers nog goed te been. Ten tweede genieten 65-plussers van gratis openbaar vervoer en je hebt ook nog de belbus. Mogelijkheden genoeg om niet met de auto te gaan en als ze zich met de auto verplaatsen moeten ze net zoals iedereen maar op tijd komen of geluk hebben voor een goede parkeerplaats.

Eva Thijs
23rd April 2011, 10:54
Ook ik heb hierbij gemengde gevoelens. Voor een aantal mensen die de leeftijd van 65 jaar zijn gepasseerd, zal dit wel een geschenk uit de hemel zijn. Als je slecht te been bent maar toch nog graag met je auto ergens heen rijdt, dan zijn die voorbehouden parkeerplaatsen voor hen iets heel moois. Maar 65 jaar vind ik eigenlijk al heel vroeg. Mijn grootvader is er 83 en nog steeds heel fit. Er zijn zeker nog vele anderen die net zoals hij, al ver boven de 65 jaar en nog goed te been. Dan vind ik die voorbehouden parkeerplaatsen absoluut niet nodig. Er zal dan veel misbruik worden gemaakt. Wie parkeert nu niet graag vlak voor de ingang?
Als je 65 bent, dan krijg je een gratis abonnement op het openbaar vervoer. Bussen stoppen toch vaak vlakbij ziekenhuizen, winkels, banken,... overal waar je maar hoeft te zijn. Als er voldoende bushokjes zijn waar ouderen kunnen zitten terwijl ze wachten, denk ik dat er al veel problemen kunnen worden opgelost.
Maar in een aantal gevallen kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die hard geholpen worden met een voorbehouden parkeerplaats.