PDA

Bekijk de volledige versie : Aantal asielzoekers dat vrijwillig terugkeert, stijgt


Eva Thijs
12th January 2011, 10:52
Vorig jaar keerden 2.957 asielzoekers en illegalen vrijwillig terug naar hun land van herkomst, het hoogste aantal in vijf jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van het kabinet van staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS), die De Morgen kon inkijken.

Volgens het kabinet-Courard is de voornaamste reden voor de stijging van de vrijwillige terugkeer de afschaffing van de visumplicht voor Macedonië en Servië. De belangrijkste bestemmingen voor terugkeer waren Brazilië (915), Oekraïne (289), Kosovo (257), Macedonië (179) en Rusland (163).

Van de bijna 3.000 vrijwillige vertrekkers vorig jaar had 38 procent, of 1.131 mensen, ooit een asielaanvraag ingediend. 527 van hen stopten hun asielaanvraag om terug te keren, in de andere 604 gevallen ging het om uitgeprocedeerde asielzoekers. In de overige 62 procent (1.826 vertrekken) ging het vooral om illegalen die nooit een asielaanvraag indienden in ons land.

Hoewel het in totaal gaat om het hoogste cijfer vrijwillige vertrekkers in vijf jaar tijd, valt het toch wat mager uit in vergelijking met de eerste vijf jaar van het decennium, toen er gemiddeld zowat 3.300 mensen per jaar vrijwillig terugkeerden.

Datum: 12/02/2011
Bron: De Standaard

Eigen mening:
Asielzoekers denken dat ze hun leven kunnen verbeteren als ze naar België of een ander West-Europees land. Maar blijkbaar is het resultaat dan toch niet datgene dat ze verwacht hadden. België kan onmogelijk plaats voorzien voor al die mensen die hier willen komen wonen, werken,... Het land is gewoon te klein. Het is dan ook logisch dat niet alle immigranten een positieve reactie krijgen op hun asielaanvraag. Al is het natuurlijk wel zeer erg voor de persoon in kwestie.
Misschien is het nog niet zo slecht dat er mensen zijn die vrijwillig terugkeren naar hun land van herkomst. Vluchten voor problemen naar andere problemen haalt absoluut niets uit.
Ik vind het wel erg dat niet iedereen welkom is in België of een ander land. Ik heb nu het geluk dat ik geboren ben in West-Europa. Maar als ik in een arm land of een land in oorlog zou zijn geboren, zou ik ook graag naar Frankrijk of België,... willen komen

Nico.Peeters
30th March 2011, 15:25
Dit is natuurlijk een gevoelig onderwerp. Het minste dat je verkeerd zegt kan je racistisch afgeschilderd worden.
Maar het vermeerderen van de asielzoekers die terugkeren is in mijn ogen een goed iets.
België heeft inderdaad niet de ruimtelijke plek om al deze mensen een thuis te geven. Het is al een mooi initiatief
dat België de mogelijkheid geeft aan mensen om hier te komen wonen.
Ook iets wat daarbij komt kijken is de economie. Al deze mensen, draaien deze mee op de werkvloer of gaan ze stempelen?
Ook toegepast op onze opleiding, deze mensen moeten de taal leren. Hun kinderen moeten de taal ook leren en hebben
het misschien moeilijker op school. Dit zijn allemaal bijkomende problemen voor veel mensen.
Versta me niet verkeerd, ik wil niet dat iedereen teruggestuurd wordt. Ik probeer gewoon te wijzen op het feit dat niet iedereen binnen kan bekeken vanuit een praktische bril.