PDA

Bekijk de volledige versie : ‘IJzeren Rijn is dood'


Barst
10th January 2011, 12:32
‘IJzeren Rijn is dood'


BRUSSEL - De IJzeren Rijn is dood. Dat zegt CDU-politicus Uwe Schummer in de Rheinische Post. De Duitse regering ziet het niet zitten om het gedeelte tussen Roermond en Mönchengladbach opnieuw in gebruik te nemen. Het Duitse ministerie van Verkeer vindt de investeringen te hoog en kiest in plaats daarvan voor de opwaardering van het traject Venlo-Mönchengladbach.


In Nederland werd het nieuws met veel enthousiasme onthaald. De Nederlanders zijn tegenstander van de plannen om de aloude spoorverbinding tussen Antwerpen en het Roergebied in ere te herstellen. Ze vrezen voor overlast en aantasting van natuurgebied. Het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn is een Vlaamse wens. Het zou de lange en dure omweg langs de heuvelachtige Voerstreek, de zogenaamde Montzen-route, overbodig maken. In 2008 werd er tussen België en Nederland een akkoord bereikt om de lijn in 2018 weer in gebruik te nemen. Onder het Nederlandse natuurgebied De Meinweg zou een tunnel komen.

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft onlangs de investeringsbehoeften tegen het licht gehouden. Daarbij kwam aan het licht dat de IJzeren Rijn een stuk duurder zou zijn dan de verbinding via Venlo. Die laatste verbinding zou ook een hogere goederencapaciteit hebben en meer mogelijkheden bieden voor personenvervoer. De eerstkomende twintig jaar zal er niet geïnvesteerd worden in de IJzeren Rijn.


DS, 10-01-2011

Barst
11th January 2011, 23:25
Peeters vraagt Duitsland verduidelijking over IJzeren Rijn


Vlaams minister-president Kris Peeters heeft zijn ambtsgenote uit het Duitse Noordrijn-Westfalen, Hannelore Kraft, om een onderhoud gevraagd na recente berichten dat Duitsland de IJzeren Rijn geen prioriteit meer zou geven. Dat heeft minister Hilde Crevits gezegd op de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse haven.


"Kris Peeters heeft een overleg gevraagd met de minister-president van Noordrijn-Westfalen", bevestigt Crevits, "om een en ander uit te klaren. Vlaanderen geeft de IJzeren Rijn niet zomaar op. Ik kan ook niet geloven dat Duitsland plots niet meer bereid zou zijn hierin te investeren." Het overleg zou er de komende maanden aankomen.

De IJzeren Rijn verbindt de Antwerpse haven via een aantal Limburgse gemeenten en Nederland met het Duitse Ruhrgebied verbindt. België dringt al jarenlang aan op een heringebruikname van het historische tracé van de spoorlijn.

De IJzeren Rijn zorgt al jarenlang voor discussies tussen België en Nederland, maar midden 2005 is door het Hof van Arbitrage beslist dat Nederland de heractivering van de spoorlijn niet mag verhinderen. België moet wel mee betalen om de spoorverbinding opnieuw in gebruik te nemen en om een natuurgebied te ontzien.


Blog HLN, 11/01/11 (belga/vsv)

Barst
12th January 2011, 21:59
"Bericht over Duits verzet tegen IJzeren Rijn is quatsch"


De persberichten over het zogenaamde Duitse verzet tegen de IJzeren Rijn zijn "quatsch", zegt ambassadeur Reinhard Bettzuege aan Trends.


Gisteren raakte bekend dat Vlaams minister-president Kris Peeters zijn ambtgenote Hannelore Kraft uit het Duitse Noordrijn-Westfalen om een onderhoud heeft gevraagd, na recente berichten dat Duitsland de IJzeren Rijn geen prioriteit meer zou geven.

"Duitsland wil een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen het Antwerpse havengebied en Noordrijn-Westfalen", zegt Bettzueg. "Antwerpen telt vier petrochemische bedrijven uit Duitsland die dit al jaren vragen. De haven van Duisburg wil dat eveneens. Het parlement van Noordrijn-Westfalen heeft zich unaniem achter de IJzeren Rijn geschaard en doet dat nog steeds. Er was wel enig uitstel in de praktische uitwerking omdat er recentelijk verkiezingen plaatsvonden."

Binnenkort ontmoeten de ministers Inge Vervotte (NMBS) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit) hun nieuwe collega in Duitsland. "Ze zullen er te horen krijgen dat ons engagement blijft", zegt de diplomaat. "Het verzet tegen de verbinding kwam vooral uit Nederland, waardoor er lang uitstel was." De geruchten over dat verzet zijn waarschijnlijk het gevolg van het feit dat de verbinding in Duitsland zelf niet over het historische tracé zal lopen, maar naast een autoweg.


Blog HLN, 12/01/11 (belga/sam)