Lotte.Verreijdt
7th January 2011, 10:58
Het Meisjes/Jongens-dossier van Klasse
Jongens en meisjes krijgen op school vaak een verschillende, stereotype behandeling. Omdat deze de mogelijkheden en verwachtingen van leerlingen kunnen beperken,
heeft onderwijsmagazine Klasse een stappenplan opgesteld om leraren 'genderbewust' te maken.
Onbewust speelt het geslacht van leerlingen nog altijd een grote rol in de klas. Zo hebben leraren hogere verwachtingen van meisjes dan van jongens, zowel op het vlak van gedrag als van prestaties. Ze krijgen ook andere feedback: jongens worden vooral geprezen om hun intellectuele capaciteiten, meisjes om hun inzet.
Bovendien blijken jongens ook minder goed te presteren. In totaal verlaat 45 procent van de jongens het secundair onderwijs met minstens een jaar schoolachterstand. Bij meisjes is dat 31 procent.
Met de 16 pagina's tellende brochure 'Meisjes zijn anders. Jongens ook' heeft Klasse nu een gids verspreid voor de 200.000 leraren in de verschillende onderwijsnetten.
Daarin worden ze aangespoord om rekening te houden met de verschillen tussen meisjes en jongens en tegelijkertijd ook te kiezen voor een gelijke aanpak. Zo leren ze onder meer hoe ze de studiekeuze kunnen begeleiden, roldoorbrekend kunnen werken in de klas en zowel de vader als de moeder kunnen betrekken.
In de gids wordt bijvoorbeeld aangeraden om kleuters te stimuleren om met alle speelgoed te spelen.
Dus ook de meisjes met de auto's en de jongens met de poppen. Er wordt ook geadviseerd om geen stereotype taal te gebruiken, zoals 'Niet huilen, je bent toch een flinke, grote jongen'. En de tips gaan tot in de details: zeg bijvoorbeeld 'Wie het weet, steekt een hand in de lucht' en niet 'zijn hand'.
De campagne wordt ook ondersteund via een filmpje waarin de omgang met meisjes en jongens concreet wordt gemaakt.
Bron: De Standaard online, donderdag 06 januari 2011, 15u22
Bron: belgaAuteur: loa
Sabine Joosten/hh
Eigen mening:
Ik denk dat dit een interessante brochure is voor ons als leraren in spe.
Ik let er zelf niet op wanneer ik vraag stel, of iemand het antwoord op mijn vraag weet, of ik de vraag mannelijk of vrouwelijk stel.
Misschien heeft dit onbewust wel invloed op de leerlingen.
Roldoorbrekend werken in de klas vind ik zelf ook heel belangrijk, de vrouw voor de haard en de man werken buiten huis is er stilaan aan het uitgaan maar toch moeten we dit blijven stimuleren.
Het klopt dat er andere verwachtingen worden gelegd bij jongens dan bij meisjes.
Differentiatie in de lessen is nodig, er moet soms ook eens gedifferentieerd worden in interesse, en ik denk dat daar de verschillen tussen meisjes en jongens wel merkbaar zullen zijn.
Maar een gelijke aanpak op vlak van belonen moet er wel zijn.
Jongens en meisjes krijgen op school vaak een verschillende, stereotype behandeling. Omdat deze de mogelijkheden en verwachtingen van leerlingen kunnen beperken,
heeft onderwijsmagazine Klasse een stappenplan opgesteld om leraren 'genderbewust' te maken.
Onbewust speelt het geslacht van leerlingen nog altijd een grote rol in de klas. Zo hebben leraren hogere verwachtingen van meisjes dan van jongens, zowel op het vlak van gedrag als van prestaties. Ze krijgen ook andere feedback: jongens worden vooral geprezen om hun intellectuele capaciteiten, meisjes om hun inzet.
Bovendien blijken jongens ook minder goed te presteren. In totaal verlaat 45 procent van de jongens het secundair onderwijs met minstens een jaar schoolachterstand. Bij meisjes is dat 31 procent.
Met de 16 pagina's tellende brochure 'Meisjes zijn anders. Jongens ook' heeft Klasse nu een gids verspreid voor de 200.000 leraren in de verschillende onderwijsnetten.
Daarin worden ze aangespoord om rekening te houden met de verschillen tussen meisjes en jongens en tegelijkertijd ook te kiezen voor een gelijke aanpak. Zo leren ze onder meer hoe ze de studiekeuze kunnen begeleiden, roldoorbrekend kunnen werken in de klas en zowel de vader als de moeder kunnen betrekken.
In de gids wordt bijvoorbeeld aangeraden om kleuters te stimuleren om met alle speelgoed te spelen.
Dus ook de meisjes met de auto's en de jongens met de poppen. Er wordt ook geadviseerd om geen stereotype taal te gebruiken, zoals 'Niet huilen, je bent toch een flinke, grote jongen'. En de tips gaan tot in de details: zeg bijvoorbeeld 'Wie het weet, steekt een hand in de lucht' en niet 'zijn hand'.
De campagne wordt ook ondersteund via een filmpje waarin de omgang met meisjes en jongens concreet wordt gemaakt.
Bron: De Standaard online, donderdag 06 januari 2011, 15u22
Bron: belgaAuteur: loa
Sabine Joosten/hh
Eigen mening:
Ik denk dat dit een interessante brochure is voor ons als leraren in spe.
Ik let er zelf niet op wanneer ik vraag stel, of iemand het antwoord op mijn vraag weet, of ik de vraag mannelijk of vrouwelijk stel.
Misschien heeft dit onbewust wel invloed op de leerlingen.
Roldoorbrekend werken in de klas vind ik zelf ook heel belangrijk, de vrouw voor de haard en de man werken buiten huis is er stilaan aan het uitgaan maar toch moeten we dit blijven stimuleren.
Het klopt dat er andere verwachtingen worden gelegd bij jongens dan bij meisjes.
Differentiatie in de lessen is nodig, er moet soms ook eens gedifferentieerd worden in interesse, en ik denk dat daar de verschillen tussen meisjes en jongens wel merkbaar zullen zijn.
Maar een gelijke aanpak op vlak van belonen moet er wel zijn.