PDA

Bekijk de volledige versie : Crevits: "Volgende winter 10.000 ton strooizout extra"


didier.dillen
30th December 2010, 15:12
Voor de start van de volgende winter wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) dat er een grotere basisvoorraad van strooizout voor handen is. Er zou 10.000 ton extra voorzien worden.

Na afloop van het vorige winterseizoen - en alle ellende die daarbij was komen kijken - werd het winteractieplan opgestart. Dat omvatte onder meer een bijsturing van de communicatie, een verdubbeling van de voorraad strooizout en andere strooiwijzes.

Crevits zegt nu na een eerste evaluatie dat het plan goed werkt. Alleen heeft de uitzonderlijk strenge winter toch nog voor problemen gezorgd. Het nieuwe crisisteam van de politie, het verkeerscentrum en Wegen en Verkeer kwamen deze winter al negen keer bij elkaar.

Voor aanvang van dit winterseizoen beschikte de Vlaamse overheid over een voorraad van 32.000 ton zout. De leveranciers hadden nog eens bijkomend 30.000 ton.

"De zoutvoorraad was gebaseerd op wat we vorig jaar nodig gehad hadden. Maar ondanks dat we zoveel meer sneeuwdagen gehad hebben, is verhoudingsgewijs zuiniger omgegaan met het zoutverbruik. Toch is er een schaarste ontstaan. Vorige week is een extra bestelling voor zout geplaatst en volgend jaar gaan we de drastische keuze maken om onze basisvoorraad met 10.000 ton uit te breiden", aldus de minister.

De politica uit Torhout benadrukt ook nog eens dat zoveel wegen vorstschade hebben omdat ze in het verleden onvoldoende werden onderhouden. Tegen 2015 wil ze dat alle autosnelwegen in orde zijn.

Bron: GVA 30/12/2010

Eigen mening
Volgens mij heeft het winteractieplan wel degelijk (een deel van) z'n vruchten afgeworpen. Ik ga niet zeggen dat alles vlekkeloos verlopen is op de weg tijdens deze sneeuwdagen , maar ik vind toch dat de autostrades er degelijk bij lagen. Files, ongelukken,.... gaan volgens mij nooit echt kunnen vermeden worden. De sneeuw op de banen zal altijd een 'probleem' blijven, we kunnen het probleem wel inperken maar de natuur blijft baas! Het is aan ons om nog zuiniger om te gaan met het stooizout dat beschikbaar is. Als het nog 1 week extra zou gesneeuwd hebben had het een catastrofe geweest want al het stooizout is op!

jonas.van.hal
30th December 2010, 21:18
Wel kijk, ik heb zo het idee dat België echt blijft hangen in een verouderde techniek. Hoe komt het dat de wegen in België er nog steeds spekglad bijliggen terwijl het in Nederland of Frankrijk al vele beter is om te rijden? Wij in België strooien alleen maar met zout! Het sneeuw smelt, maar dat water vriest gewoon terug aan. Met als gevolg het spekglad blijft tot het dooit. In Nederland en Frankrijk werken ze met een nieuwere techniek, die vele beter werkt dan alleen maar strooien met zout. Dus ik denk dat je niet meer zout hoeft te bestellen, maar eerder een nieuwe techniek zoeken. Misschien is deze techniek goedkoper en beter voor het milieu dan enkel werken met zout.

Jolien.Cop
2nd January 2011, 11:33
Naar mijn mening is dit geen goed idee.Toen de eerste sneeuwvlokken vielen heeft men meteen ontzetttend veel zout getrooid. Met als gevolg dat we de weken nadien, toen er nog meer sneeuw viel geen zout meer hadden. Dit hadden we beter kunnen inschatten. Ook vind ik dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden waar men precies moet strooien. Het is niet noodzakelijk om alle wegen in België te voorzien van een laagje zout. Als derde punt denk ik dat het geen nut heeft dat er zoveel zout wordt aangekocht voor volgende winter. De kans is echt miniem dat we nog zo een winter krijgen als deze. Dit blijkt uit cijfers van het KMI. De laatste keer dat er ook zoveel sneeuw viel was rond de jaren '60-70.